Ga naar inhoud

Wel hooi, maar niet uit ruif


Clover

Aanbevolen berichten

Mijn twee bengels, Flake en Crimson, eten heel graag hooi. Ik geef ze altijd van dat heerlijke kruidenhooi en dat vinden ze echt heel lekker.

Ik vul altijd 2 hooiballetjes en een wc rolletje met hooi en de hooiruif en ik leg ook een losse pluk hooi in de kattenbak die onder het hok staat.

Al het hooi gaat schoon op als ik niet oplet. In rap tempo ook. Behalve... het hooi in de ruif. Dat blijft er gewoon inzitten. Als ik dat hooi van een dag oud dan in een hooiballetje stop, is het binnen no-time op, dus het is niet dat het te oud is.

De ruif hangt in het binnenhok. En ze hoeven niet vreselijk te rekken om erbij te kunnen oid. Dus toen dacht ik: ze willen binnen geen hooi eten, maar alleen buiten. Maar als ik binnen naast de voerbak wat los hooi neerleg, is dat zo op.

Heeft iemand anders dit ook? Hoe kan ik door een list (Jouke kijkt listig... :bad: ) ze toch zover kunnen krijgen dat ze uit de ruif gaan eten? Dat scheelt mij en heleboel hooi-rommel, want dat losse hooi waait bijvoorbeeld nog wel eens weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde gehad. Mijn vorige konijntjes moesten ook niets van die ruif weten, overal en alles waar hooi lag aten ze op maar uit de ruif........ho maar.

Geen flauw idee wat hier de reden van is. Mijn ruif is geheel van hout dus je zou denken dat dit zowieso aantrekkelijk is om aan te knagen maar nee!

Of misschien was het juist wel dat hout wat ze afstootte, ik weet het niet, kan je ook niet verder helpen behalve door aan te geven dat ik hier ook ervaring mee heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zei dat ze het hooi wel uit hun bal aten, ik neem aan dat dit zo'n metalen hangende bal is? Waarom haal je de hooiruif niet gewoon weg en hang er er een paar van de ballen op.

Ik heb ook eens online een hangend ruifje gezien dat gemaakt was van hooi, het ruifje bevestig je aan de binnenkant van de kooi en je konijn kan het hooi er van boven af uit eten (net als uit een bakje dus). Dan blijft het hooi wel in je hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij valt op dat bij mij alle 3 de konijnen het gewoon ontzettend leuk vinden om het hooi uit een hooibal te eten.

In het hok van Pumbaa & Zazou staat een grote hondenmand die ik dagelijks vul met vers hooi.

Ditzelfde hooi doe ik ook in de hooibal die in de ren van Adje hangt.

Alle 3 de konijnen eten constant samen hooi uit de hooibal.

Ikzelf ben hier blij mee, want dit bevorderd de koppeling tussen die 3 ;)

Zie: http://joseetje777.web-log.nl/joseetje777/2009/11/de-kennismaking.html

Ze hebben ook grote hooiballen volgens mij.

Is het mss geen optie om bij jou op verschillende plaatsen hooiballen neer te hangen?

Ik kan zo effe geen list bedenken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die ballen is misschien wel een goed idee ja. Ik ga wel eens even kijken of ik een grotere maat kan vinden.

Ik heb nu twee van die kleinere. 1 hangt aan het gaas en de ander ligt los in de ren. Die moet ik echt elke dag 2 keer vullen, dan zou een grotere maat wel praktischer zijn ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .