Ga naar inhoud

Verhoudingen


Fluffie&Bunny

Aanbevolen berichten

Hooi eten ze de hele dag. Je kunt in de ochtend het beste niet voeren, omdat ze dan hun blindedarm keutels eten waar veel essentiele vitaminen in zitten. Het is belangrijk dat ze die dus eten en niet wat anders wat jij dan voorzet.

Groenvoer kun je in de middag geven, of tegen de avond. Zo doe ik het zelf. En dan in de avond het hardvoer, als ze het actiefst zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze in de ochtend biks, avond groenten/kruiden/gedroogde kruiden en de rest van de dag biks. Dit om de gaten tussen de 2 porties zo groot mogenlijk te houden zodat ik telkens aanwezig kan zijn met het voeren en het eetgedrag van de konijnen goed kan observeren (een van de 2 heeft haken op zijn kiezen die eens in de zoveel tijd terugkomen). De rest van de dag eten ze hooi wat op verschillende manieren aangeboden word.

Lekkere dingen krijgen ze zo nu en dan een keer, beperkt zich meestal tot een stukje wortel of fruit. Ze vinden hun eten al lekker genoeg en zijn daar ook erg blij mee.

Fluffy&Bunny, ik weet niet of je het hier al hebt meegekregen maar de meeste mensen hier zijn niet zo happig op het voeren van brood, aangezien dat stoffen bevat die niet zo goed zijn voor konijnen. Dat geld ook voor de snoepjes die je in vrijwel iedere dierenwinkel kunt vinden. Wat konijnen vaak al helemaal geweldig vinden zijn zonnebloempitten, vers fruit en gedroogd fruit! En als je geen Sience Selective voert is het ook een idee om daar een klein zakje van aan te schaffen, veel konijnen zien een zo'n bikskorrel daarvan ook als traktatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze in de ochtend biks, avond groenten/kruiden/gedroogde kruiden en de rest van de dag biks. Dit om de gaten tussen de 2 porties zo groot mogenlijk te houden zodat ik telkens aanwezig kan zijn met het voeren en het eetgedrag van de konijnen goed kan observeren (een van de 2 heeft haken op zijn kiezen die eens in de zoveel tijd terugkomen). De rest van de dag eten ze hooi wat op verschillende manieren aangeboden word.

Lekkere dingen krijgen ze zo nu en dan een keer, beperkt zich meestal tot een stukje wortel of fruit. Ze vinden hun eten al lekker genoeg en zijn daar ook erg blij mee.

Fluffy&Bunny, ik weet niet of je het hier al hebt meegekregen maar de meeste mensen hier zijn niet zo happig op het voeren van brood, aangezien dat stoffen bevat die niet zo goed zijn voor konijnen. Dat geld ook voor de snoepjes die je in vrijwel iedere dierenwinkel kunt vinden. Wat konijnen vaak al helemaal geweldig vinden zijn zonnebloempitten, vers fruit en gedroogd fruit! En als je geen Sience Selective voert is het ook een idee om daar een klein zakje van aan te schaffen, veel konijnen zien een zo'n bikskorrel daarvan ook als traktatie.

Ik weet dat brood schijnbaar niet heel goed is (vreemd omdat bruin brood veel vezels bevat), maar fruit en zonnebloempitten en wortel zijn ook niet zo goed (volgens verschillende leden, en appel en banaan (las ik hier ergens) Het is vaak zo moeilijk en verwarrend om te weten wanneer je het echt goed doet.

aangepast door Fluffie&Bunny
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten, maar het ochtend biks/avond groente gaat hier ook al jaren perfect en de blindedarmkeutels eten ze als ze een goed dieet hebben toch wel op, dat is een reflex en dat zou dus automatisch moeten gaan. Zodra ze blijven liggen is er wat mis en moet je kijken naar het voedingspatroon.

Ik zou alleen wel even oppassen met de hoeveelheid biks die je geeft en het brood, omdat beide nogal dikmakers zijn. Je kunt het beste je konijnen eens wegen en afhankelijk van het soort biks (gewone biks x25, sience slective x15) gram per kilo geven.

Ik heb hier bewust voor gekozen om of biks of groente per dagdeel te geven zodat ze niet selectief daar tussen zullen gaan kiezen (leer mij mijn 2 konijnen eens kennen, haha), maar als dit voor jou zo goed gaat zie ik geen noodzaak om die combi van ochtend en avond om te gooien hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het dat brood schijnbaar niet heel goed is (vreemd omdat bruin brood veel vezels bevat), maar fruit en zonnebloempitten zijn ook niet zo goed, tenminste appel en banaan (las ik hier ergens) Het is vaak zo moeilijk en verwarrend om te weten wanneer je het echt goed doet.

Het kan inderdaad verwarrend overkomen, er is met konijnen 1 regel... de keutels vertellen je alles! ;)

Fruit en zonnebloempitten krijgen ze hier gewoon zo nu en dan een keer, niet dagelijks, soms 1x in de week en soms om de week. Brood bevat vezels, maar ook veel toegevoegde stoffen en het bevat voor konijnen behoorlijk dikmakende stoffen. Sience Selective bevat bijvoorbeeld ook heel veel vezels en zou je dus ook als snoepje kunnen voeren, en nog vaker dan bijvoorbeeld appel of banaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten, maar het ochtend biks/avond groente gaat hier ook al jaren perfect en de blindedarmkeutels eten ze als ze een goed dieet hebben toch wel op, dat is een reflex en dat zou dus automatisch moeten gaan. Zodra ze blijven liggen is er wat mis en moet je kijken naar het voedingspatroon.

Ik zou alleen wel even oppassen met de hoeveelheid biks die je geeft en het brood, omdat beide nogal dikmakers zijn. Je kunt het beste je konijnen eens wegen en afhankelijk van het soort biks (gewone biks x25, sience slective x15) gram per kilo geven.

Ik heb hier bewust voor gekozen om of biks of groente per dagdeel te geven zodat ze niet selectief daar tussen zullen gaan kiezen (leer mij mijn 2 konijnen eens kennen, haha), maar als dit voor jou zo goed gaat zie ik geen noodzaak om die combi van ochtend en avond om te gooien hoor!

Of het nou biks zijn of groente ze eten hier als wolven, ze krijgen echt genoeg te eten, maar soms denk ik dat ze te weinig krijgen (waarschijnlijk door hun reactie op eten) Ik heb vanavond de eerste keer geen biks gegeven om ze nog meer hooi te laten eten, maar als Fluffie dan weer zo kijkt dan heb ik weer de neiging om het toch te geven. Sinds Fluffie mams geworden is, werd mij gezegd dat ze onbeperkt mag eten, maar ze wordt volgens mij gewoon te dik en ik ben nu dus aan het minderen. *zucht* moeilijk hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad verwarrend overkomen, er is met konijnen 1 regel... de keutels vertellen je alles! ;)

Fruit en zonnebloempitten krijgen ze hier gewoon zo nu en dan een keer, niet dagelijks, soms 1x in de week en soms om de week. Brood bevat vezels, maar ook veel toegevoegde stoffen en het bevat voor konijnen behoorlijk dikmakende stoffen. Sience Selective bevat bijvoorbeeld ook heel veel vezels en zou je dus ook als snoepje kunnen voeren, en nog vaker dan bijvoorbeeld appel of banaan!

Ik heb hier nogeen zakje ss staan en probeer dat morgen eens uit ipv fruit of een snoepje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enthousiaste reactie op het eten hebben ze hier ook dagelijks, ze vinden het gewoon lekker.

Geeft Fluffy de jongen nogsteeds melk? Want melk geven kost veel energie en dat zal ze dan ook wel nodig hebben. Zodra de jongen weg zijn is het van belang dat je weer teruggaat naar de oude portie voeding, anders zal ze inderdaad veel te dik worden.

Houd er ook rekening mee dat het nu lekker koud aan het worden is en ze nu ook een wintervacht aan het aanleggen is, daardoor kunnen konijnen een stuk dikker ogen maar hoeven dat echt niet te zijn!

Zolang je de ribben nog kunt voelen als je de borstwand navoelt is het nog allemaal prima in orde en hebben ze echt geen overgewicht, ik denk dat dat wel een goede leidraad is om te volgen.

Ik ben benieuwd wat ze van de SS vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 3 jonkies naar de opvang gegaan, dat waren rammetjes, de drie vrouwtjes zijn nog hier en ze voed ze nog iedere avond. Vrijdag gaan 2 vrouwtjes naar mijn vriendin en 1 vrouwtje blijft bij ons. Ik weet niet of ze dan nog blijft voeden als er nog maar 1 jonkie is. Ik kan nog de ribben voelen, maar onder haar buik vind ik het wel dik aanvoelen. Fluffie is tijdens het voeden nooit mager geweest en ik heb het idee dat ze teveel voer heeft gehad. maar op advies heb ik haar onbeperkt biks en groente gegeven. Ik ga morgen SS geven en ben benieuwd naar hun reactie, maar ik denk wel dat ze dat ook heel lekker vinden zoals alles wat ze eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan prima zijn dat ze het overgebleven jong ook nog zal blijven voeden, maar dat kost waarschijnlijk minder energie dan 6 jongen die mams helemaal uitzuigen ;).

Denk dat je inmiddels dus ook wel de hoeveelheid biks weer kan gaan minderen.

En met SS even kijken hoe ze erop reageren, geef ze allemaal 1 staafje en houd de keutels even in de gaten, net zoals je ook doet met het opbouwen van groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef ze in de ochtend als ik wakker wordt ook een kommetje biks. De reacties zijn zo mooi. Lekker enthousiast met het koppie gooien en springen.. Door de dag heen hebben ze genoeg hooi tot hun beschikking en voor ik ga slapen geef ik ze een flinke berg groenvoer wat voornamelijk bestaat uit andyvie en witlof aangevult met soms stukjes wortel of een stukje appel, en een flinke bos peterselie of basilicum of selderij.. en heeeel af en toe een klein stukje banaan.. sherrifke is daar dol op, de snoepert..

Kom zelf ook geen BDkeuteltjes tegen. Ze zien er ook gezond uit, mooi op gewicht.. de kleine stampertjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's ochtends zodra ik wakker ben wat biks, aan het einde van de middag (4/5 uur) hun portie Groente en 's avonds als ze het hok in moeten ( open ren .... ) krijgen ze de andere helft van hun biks :yes:

Ik heb verschillende andere mogelijkheden geprobeerd ( wel langzaam aangewend natuurlijk ;) ), Maar zo eten ze erg veel hooi en zien er nog steeds mooi en gezond uit.

@Roger rabbit: Volgens mij geldt dit niet helemaal. Produceren ze die keutels niet 's nachts en zouden ze die niet in een soort houding uit hun achterste eten ( ik weet het, dit klinkt erg vaag :$ :he: ). Ik geef al zolang ik ze heb 's ochtends hun biks en vind bijna tot helemaal nooit een BDK ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef in de ochtend biks en een grote groentenschotel. Ook veel hooi. Als ik thuiskkom om 18.00 uur ongeveer, ga ik eerst zelf eten en daarna krijgen ze weer hooi. In de avond krijgen ze nog een schaaltje biks en hooi en ik vind nooit BD-keutels. Helaas heb je als je werkt niet de hele dag keus wanneer je ze eten geeft. Maar ik doe dit al jaren zo en dit is altijd goed gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's ochtends een halve portie biks, begin van avond de andere helft en voor het naar bed gaan groente. Bdk's vind ik hier eigenlijk nooit, als ik er al een vind is er of sprake van een konijn dat zich niet zo goed voelt of er is iets dat stress veroorzaakt.

Maar mijn konijnen zijn dan ook regelmatig van mening dat de ochtend al uren oud is tegen de tijd dat ik ze kom voeren. Ik denk ook dat regelmaat wat dat betreft belangrijker is.

Ooit kregen ze ook 's ochtends de helft van hun groen, maar dat is uit praktische overwegingen steeds minder geworden. Maar ze krijgen tegenwoordig wel iedere dag een beetje gedroogde kruiden/luzernemix.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn moet nog komen, maar tis nooit verkeerd om je in te lezen toch.

Als ik het als volgt ga doen dan moet het toch goedkmen met Gerrit?

Ochtend:

Bix, 25 gram per kilo.

De eerste 7 maanden uitgaand van het gewicht dat hij uiteindelijk gaat wegen.

Het is een fransoos dus uitgaan van 6 kilo?

Avond:

Groenvoer zoals witlof, andijvie.

Hebben jullienog meer tips voor groentes? En hoeveel geven jullie dan?

Extraatje:

Zonnebloempitten, stukje wortel, SS brokken enz.

Onbeperkt hooi.

Onbeperkte wilgentakken.

En natuurlijk water!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nieuwe konijntje heb ik pas een paar dagen en hij is nog vrij klein, dus momenteel krijgt hij alleen gemengd voer ('s ochtends de helft en 's avonds de helft). Verder krijgt hij natuurlijk wel hooi, dat vul ik eigenlijk gewoon altijd bij (niet op een specifiek tijdstip). Maar hij krijgt dus geen groenten of snoepjes. Dat krijgt hij pas als over een paar weken.

Mijn vorige konijn kreeg 's ochtends kruiden en groente en 's avonds biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mag je onbeperkt biks geven aan jonge konijntjes? of moet je het afwegen? mijn konijntje is nu bijna 8 weken oud.. maar een vriend van mij vondt hem dik.. ikzelf vindt het wel meevallen want ik voel wel gewoon ze botjes maar voel wel dat er genoeg vel over zit maar ik geef hem ook 1x per dag een kwart stukje gedroogd brood. zodat tie lekker kan knabbelen want hij mag nog geen groentes.. ik denk dat de "dikheid" zelf door zn wintervachtje komt.. want hij staat buiten.. hij is wel het enige uit het nest want de rest stootte de moeder af.. dus hij heeft veel melk gekregen.. en at al vrij snel biks !..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .