Ga naar inhoud

Baarmoederonsteking


lindaatje9

Aanbevolen berichten

Snuf is sinds zaterdag niet helemaal lekker,

Ze at niet meer zoveel als anders en drinken deed ze wel maar minder.

Maandag begon ze opeens weer te drinken en hooi te eten, dus wij waren hier alweer helemaal gelukkig.

Het viel wel op dat ze kleine keutels produceerde, dus ik zat eigelijk te denken aan een verstopping.

Vandaag was ze weer helemaal enthousiast dat ze me zeg, begon gelijk heerlijk te eten.

Tot vanmiddag ! Je zag aan haar dat ze niet in orde was( ook heb ik weinig keutels gezien bij haar), We hebben de DA gebeld en konden net om 19.00 terecht.

Conclusie of maag/darm problemen of baarmoederonsteking.

We hebben antibiotica meegekregen en iets voor haar darmen.

Als het maandag niet beter gaat, moeten we beslissen of we haar laten opereren! maar dit geeft wel een risico omdat ze al niet lekker is.

Mijn vraag is:

Wie heeft hier ervaring mee!

En hoe geven jullie de antibiotica?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me toch wel dat een konijnkundige dierenarts darmproblemen kan herkennen boven andere kwalen ... hmm... geen idee..

Eens even andere reacties afwachten...

Antibiotica kan je op verschillende manieren geven:

Je hebt er een spuitje bij gekregen ?

*Rechtstreeks met een spuitje via de zijkant van het bekje

*Op een stukje eten...

*op een stukje eten..een ander stukje eten zonder antibiotica voor houden en p het moment dat hij dat wil gaan eten doe je snel het stukje met antibiotica in zijn bekje..

Rechtstreeks in het bekje is het snelste vaak.

Gewoon konijn goed vastpakken (als je met zijn 2 bent wel makkelijker) hand over het kopje zodat je met duim en wijsvinger aan elke kant het kopje vast hebt..Kopje beetje omhoog houden...spuitje aan de zijkant bekje erin duwen, ong 1cm...en spuiten..

Welke antibiotica heb je en heb je ook pijnstilling en darmactivator gekregen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niet keuteld heb je het over een darm probleem/verstopping.....

heb je geen pijnstilling gehad? ze kan een haarbal verstopping hebben en of een darm verstopping.

Een baarmoeder probleem heeft hele andere symptomen.

Probeer of ze groen voer wil eten en haal haar in huis.....zet haar op een handoek en kijk of ze keuteld....maak de keutels open kijk of er haren in zitten.

voor de darmen siseral gebruiken en laxtrac om de darmen in beweging te houden......

en een kundige dieren arts is wel op zijn plaats.....

Ik ben er nu al zeker van dat je dieren arts weinig van konijnen weet als ie ab mee geeft zonder duidelijke oorzaak......

ab geef je normaal niet bij een darmverstopping omdat het een aanslag op de darmen is....

geef haar ook een bakje met water dan kan ze makkelijker drinken en zonodig een kruik.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Enrofloxoral gekregen 2x daags

en Metocloral 3x daags.

Net wilde ze helemaal niets hbben, ws ook stress van bij de DA.

Ik heb haar keutels gisteren open gemaakt en er zitten geen haren in.

Ze zijn wel ontzettend droog!

Extra groen ( andijvie en peterselie)voer geef ik haar sinds maandag( wat ook goed naar binnen gaat)

Waar koop je siseral en laxtrac

aangepast door lindaatje9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me even afvraag... tot vanmiddag; at ze toen nog wel en hoeveel at ze?

Als ze minder eet namelijk gaat ze natuurlijk ook minder keutelen.

Minder eten kan door verschillende dingen komen....

Heeft de dierenarts haar buik gevoeld en wat was hier de conclusie van?

Ik ben wel benieuwd wat je dierenarts aan baarmoederproblemen liet denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zijn dus de darmen waar mega droge keutels in zitten zal eff een toppic voor je op zoeken met foto's.

Geef haar alleen groen voer, dit meen ik serieus!

pijnstilling en laxatract verkrijgbaar bij de dieren arts

dat is carprofen pijnstilling.

Wat een darm infectie is.

Oorzaak:

Ze gaan alleen bix eten en drinken te weinig water.

Waar door de bix in de darmen vast blijft zitten.

En er knopen onstaan......En er treed vaak ook gas vorming bij op.

Opgezette buik,Je voeld duidelijk de rugge graat,Konijn eet niet meer.

Krijgt slijmerige ontlasting,En konijn zit veel al stil in een hoekje.En keuteld niet meer!!!!

Bij darmverstopping.Kun je het konijn alleen redden met groen en vocht.

Ik zal hier uitleggen hoe dat o.a in zijn werk gaat.

Zet je konijn binnen in een hok op een handoek.Dan kun je persies zien waneer ie keuteld.

Foto-TFL4QSJN.jpg

Als dit uit je veel al jonge konijn komt en geen normale keutels.Spreken we over en darm verstoping.Dan moeten er alarm bellen gaan rinkelen.

Wat moet je doen!!!

Laat het konijntje alleen groen eten als ie dat wel wil eten.

Wat voor groen:krul sla,paarde boem bladeren,rucolla,witlof.Zachte groentes heel belangerijk.Zach kruiden hooi kun je er gewoon bij leggen.

Geen bix meer.Als ie geen tot weinig groen wil eten dwang voeren......

Dat kan met baby eerste wortel hapje of de apelmoes daar van.

Geef hem daar naast ook water in de mond of hooi thee.

Doe dit rond de 3 a 4 ml per 3 uur.Als ie geen groen eet. Bij wel een beetje eten 2 keer per dag dwang voeren.

Laat je konijntje ook lopen dwing hem.Om zijn darmen op gang te houden.

Zo kunnen de uitgedroogte hompen letterlijk keutels uit zijn darmen gaan.

Het groen zorgd dat die keutels een glad laagje krijgen.En toch uit de darmen kunnen komen.Masseer je konijntje voorzichtig.Aan de zijkant van zijn buik.Soms hoor je dan borrelen.Gebruik liever geen sisseral omdat dan met geweld de brokken er uit perst.Met alle gevolgen van dien.

Foto-RMZFHWQX.jpg

Dit is het vervolg wat er uit het echte zieke konijntje komt.

Hij kan ook nat worden van achteren en voelt zich goed beroerd.

Geeft 4 keer per dag een handje groen.En haal het oude groen steeds weg.

Dat is na een paar uur niet lekker meer.

Deze fotoĀ“s waren van dag een na de constatering.

Dag 2 Konijntje lijkt zich iets beter te voelen.

Eet ie niet voldoende dwang voeren er bij.Meschen wat minder die afweging moet je zelf maken.Na gelang ie groen eet.

Foto-76NRI4SY.jpg

De middag van de 2 e dag.De hompen komen er uit.............met minder slijm de dag er voor.De buik is al minder gespannen.

Foto-CCNYL4M7.jpg

Het laaste stukje slijm zie je nog op de keutel.Een zĀ“n homp bestaat uit eigelijk drie keutels dus veel ste groot.

Foto-TNQOQHJC.jpg

De laaste keutel is zoals ie eigeijk moet zijn.

Op dit moment eet het konijntje inmiddels meer groen.De buik is nu weer normaal.En loopt het konijntje uit zich zelf al veel

meer.Op dit moment dwang voer ik niet meer.Hij knabbeld wat hooi en drinkt uit zijn water bak.

Dus nog steeds niet uit de drink fles.

Foto-4UIFDM6Z.jpg

Deze foto hier boven is van de avond keutels.De hompen worden minder.

En de keutels zijn nu alleen nog raar van vorm.

De ochtend van dag 3

Foto-HNHGKPBA.jpg

Jippie!!!!Het gaat goed.De keutel zijn van normale formaat!!!

Wel wat nattig door het groen.Maar de darmen zijn schoon.En het konijntje voelt zich stukken beter.Nu ga ik heel langzaam het bix weer op bouwen naast het groen.Eerste dag vandaag krijgt ie 3 korrels bix er bij.

Onder tussen hoop ik dat ie straks gaat uit vinden dat ie uit een water fles kan drinken.

Dit lot treft veel jonge konijnen.

Dus mensen wees er van op de hoogte.

En meschien kan ik op deze manier sommig baasjes en konijnen helpen.

cindy bunny ranch chanty

Ze is dus gestopt met water drinken daar door worden de keutels te droog in de darmen en veroorzaken een verstopping.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

metocloraldrops_opti.jpg

product.jpg

terug.jpg

MetocloralĀ® Drops 10ml

Samenstelling

Bevat per ml: 0,5 mg metoclopramide-hydrochloride.

Beschrijving

Metocloral drops bevatten als werkzaam bestanddeel metoclopramide-hydrochloride, een anti-emeticum. De werking van anti-emetica berust op het tegenhouden van de prikkels of het onderdrukken van de activiteit van het braakcentrum. Metoclopramide werkt op de dopaminereceptoren in de maag en veroorzaakt een versnelling van de maaglediging. Naast dit perifere effect heeft het een centrale antidopaminerge werking.

Indicaties

Het voorkomen van braken en braakneigingen. Metoclopramide is ook bij post-operatief braken een goede keus.

Contra-indicaties

Darmobstructies of darmperforaties.

Toedieningswijze & dosering

SCHUDDEN VOOR GEBRUIK!

Uitsluitend voor orale toediening.

De dosering bedraagt:

Sorry meis maar een konijn kan niet braken en haar maag moet al helemaal niet leeg!!!en wat kun je krijgen een darm verstopping van deze medicijnen !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft geen biks staan alleen water en hooi!

en ik ga haar nu naar binnen halen

Maar die medicijnen zijn voor het braken?????

ik snap er niets meer van, dacht toch echt dat ik 45,00 euro aan een dierenarts heb uitgegeven net!

aangepast door lindaatje9
Link naar reactie
Delen op andere sites

enrofloxoral is antibiotica dat klopt dat is oke voor konijnen.

Maar dat lost je darm verstopping niet op.

wel pijnstilling carprofen is ook voor terrariumdieren 2 keer daag 0,5 ml per kilo konijn.

en laxatract voor katten 1 ml 2 tot 3 keer daags.

Dat is een slijm goedje wat de keutels los maak in de darm en zorgd dat de darmen blijven bewegen.ciseral is voor de darmen zelf staat ook niet geregistreerd voor konijnen.( vallen de darmen stil met keutels en al ( de verstopping) gaat je konijntje dus dood.Laat haar voor al ook om het uur eff lopen en maseren die darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lindaatje, veel medicatie dat aan konijnen gegeven word is inderdaad bestemd voor andere dieren, maar werkt net zo effectief bij konijnen als het in de juiste dosering gegeven word.

- Enrofloxoral is een breedspectrumantibiotica dat veel doeleinden effectief werkt en heeft dezelfde werkzame stoffen als Baytril.

- Metocloral bevat bijvoorbeeld weer dezelfde werkzame stof als Primperan, alleen zit bij Metocloral nog Hydrocloride bij om ervoor te zorgen dat het sneller opgenomen word in het lichaam, dit zou dan namelijk binnen 15a30 minuten al opgenomen moeten worden.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lindaatje hoe is het nu met Snuf?

Ik heb gisteravond/vannochtend nog even het stuk over GI Ailments in mijn boek doorgelezen. Als het een verstopping is, vraag dan bij de dierenarts naast primperan/metacloral ook om ciseral. Metacloral is een darmactiveerder voor het voorste gedeelte van het spijsverteringsstelsel (t/m de maag) en ciseral voor het deel erachter. De combinatie van deze 2 zouden ervoor moeten zorgen dat het darmstelsel op gang gehouden word bij een verstopping.

Er werd in het boek nog wel een notitie gemaakt over de wisselwerking van de werkzame stof in primperan met antibiotica, maar voor zover ik kan vinden is dat niet het geval met enrofloxoral.

Ook is het verstandig om pijnstillers te geven, caprofen of metacam zijn veilige pijnstillers die je Snuf mag geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Gelukkig is snuf er nog!:love:

Ze heeft vandaag peterselie( andijvie wil ze niet meer) gehad, hooi thee, eneen stukje brood met haar medicijnen.

Ze heb iets gekeuteld.

en ze kijkt ook niet meer zo triest!.

Wat denken jullie zo doorgaan?

We juichen nog niet want een paar dagen geleden had ze ook zoĀ“n dag.

Hoe kan ik haar buik masseren?

Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie is prima, werkt eetlustopwekkend :) Dat ze keuteld is al heel fijn, dan weet je dat alles nog goed werkt.

Een buikmassage kun je geven door Snuf op een tafel/stoel neer te zetten met haar achterpoten iets hoger, op een gevouwen handdoek of kussentje. Dan ga je met je vingertoppen kleine cirkels draaien vanaf de kop richting de staart. Begin heeeeel voorzichtig en rustig hiermee en kijk of Snuf het prettig vind, ze moet dan ontspannen blijven liggen! Als je te hard masseert kun je namelijk de organen beschadigen.

Als jij het idee hebt dat ze aan het opknappen is, gewoon zo doorgaan. Jij kent je konjin immers het beste. Gaat het mis, ga gelijk weer met Snuf naar de DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is haar temperatuur gemeten bij de DA?

Wat deed de DA denken aan een mogelijke baarmoederontsteking? Enkel die 2 harde strengen?

Een DA die veel ervaring heeft met konijnen zou eigenlijk het verschil tussen de darmen of baarmoeder echt wel moeten kunnen voelen.

Hoe zien de keutels die er nu uitkomen eruit? Maak er desnoods eens eentje open.

Met een baarmoederontsteking moet je altijd hƩƩl erg goed opletten. De AB kan aanslaan, maar de baarmoeder blijft aangetast en de ontsteking kan (en zal dit waarschijnlijk ook) telkens terugkomen. Eigenlijk zou ik hier toch zekerheid willen krijgen of de baarmoeder echt in orde is.

Want ook ziek zijn (door bijvoorbeeld een baarmoederontsteking), kan bij een konijn leiden tot een verstoring in het spijsverteringstelsel.

Als het een baarmoederontsteking zou zijn. Laat deze operatie dan uitvoeren bij een DA met hƩƩl erg veel ervaring bij konijnen. En meestal wordt er dan toch eerst een kuur AB afgemaakt tot ze over gaan tot opereren.

Ik zou persoonlijk toch echt zekerheid willen over die baarmoeder.

Je zou je DA kunnen bellen om een echo te overleggen. Of anders een andere DA bezoeken voor een second opinion.

Succes! Hier wordt geduimd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Een echo maken deden ze liever niet.

Want dan moest ze ook onder narcose en dat is niet echt goed voor konijnen,

Beter konden we haar in 1x onder narcose doen zodat alles werd weggehaald.

Overigens haar temperatuur is niet gemeten.

De keutels zijn klein, maar zie er niet meer zo droog uit als gisteren, als ik ze open maak zie ik niets bijzonders.

Ze begint nu trouwens net van haar hooi te eten!!!!!!

owwww ik hoop dat het goed gaat komen want eerlijk gezegd ben ik erg bang voor een operatie, mede doordat de DA zij dat ze al niet lekker is, en dan sneller last krijgt van complicaties en het dan niet gaat redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echo kan naar mijn weten ook gewoon zonder narcose.

Ik heb hier bij mijn konijn ook al eens een echo laten nemen...zonder narcose, ze lag gewoon rustig in mijn armen.

Super dat ze het al beter doet!

Maar ik zou het met je DA toch nog eens over haar baarmoeder hebben. Zoals ik al vermeldde, kan een AB kuur aanslaan, maar het gevaarlijke aan baarmoederontstekingen is dat ze bijna altijd terugkomen.

Het hoeft geen baarmoederontsteking te zijn. Maar als men hier toch aan twijfelde, zou ik persoonlijk echt zekerheid willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .