Ga naar inhoud

HELP ! konijntje eet niet..


Mireiille

Aanbevolen berichten

hallo,

ik heb sinds vandaag een konijntje, maar hij eet niet. hij heeft wel een beetje gedronken.. en hij poept ook niet ...

ik weet niet of dat normaal is voor de 1e dag/nacht.. en dat tie het morgen wel dan doet?.. of zou het aan wormen liggen of verstopping in de darmpjes? volgens mij is het niet zo normaal dat je konijntje niet eet.. hij heeft toch ook honger?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is niet normaal dat een konijn niets eet! Hoe oud is je konijntje? Ik maak uit je verhaal op dat je het dier sinds vandaag hebt. Wat is zijn/haar achtergrond (jong konijn, net uit moeders nest of al wat ouder konijn?)? Een verhuizing is vaak een stressvolle aangelegenheid voor een konijn, dit kan de reden zijn voor het niet willen eten, maar je konijntje kan ook ziek zijn. Wat heb je het dier tot nu toe aangeboden aan voedsel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijntje is nu net weg bij de moeder 7.5week is tie nu.

ik heb hem nog niet zien eten maar er is volgens mij ook nog niks weg uit het bakje. ik heb het nu maar laten staan drinken heeft tie wel gedaan maar niet veel.. hij heeft wel gedroogd brood gegeten om te knabbelen .. want dat gaf die fokster ook elke dag aan hem.. dat laat ze meestal 3 dagen liggen tot het hard wordt. ik heb nu biks staan. want heb gehoord dat dat het beste voor het konijntje is .. voorderest krijgt tie ook hooi ! ik heb hem vanmiddag gehaald. hij is wel al goed op zn gemakje want hij ging languit liggen op de grond vanmiddag.. dus snap niet waarom die zn biks niet eet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat hij dus wel iets gegeten heeft (gedroogd brood). Biks is inderdaad veel beter dan gemengd voer! Je zou het aantal biksstaafjes kunnen uittellen, zodat je precies kunt bijhouden of en hoeveel hij ervan gegeten heeft (NB. Een konijn van zo'n jonge leeftijd mag onbeperkt biks eten) en zorg ervoor dat hij iedere dag vers hooi tot zijn beschikking heeft (kruidenhooi is populair). Wat heel belangrijk is, is het in de gaten houden van zijn keutels. Je schrijft dat hij niet keutelt... De keutels moeten regelmatig komen en ze moeten 'normaal' qua grootte, vorm en kleur zijn. Hier op de site staan ook afbeeldingen van 'goede' keutels (ik kan ze even niet zo snel vinden met een handige link er naar toe..) Zodra dit niet in orde is (en zeker in combinatie met niet eten), kan er iets anders aan de hand zijn en zou ik zelf altijd een dierenarts raadplegen. Maar vooralsnog lijkt het me dat jouw konijntje gewoon moet wennen aan zijn nieuwe omgeving en dat hij door de stress tijdelijk minder eet. Maar ik zou zijn eetgedrag en zijn keutels wel zeer serieus in de gaten houden, een konijn dat langer dan een dag niet meer heeft gekeuteld, heeft stille darmen en dit loopt als je er niets aan laat doen door een dierenarts meestal fataal af!

Heb je nog een ander konijn waaraan je hem gaat koppelen als hij 4 maanden is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke hardstikke bedankt=D..

ik zit steeds al te kijken maar wil niet nog meer stress bij hem opwekken dus ik kijk morgen weer ik heb net nog meer stro er in gedaan. is het erg dat ze oortjes een beetje koud zijn . want achter ze oren is t gewoon best warm..

nog geen vriendinnetje gevonden maar wel druk aan het zoeken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft biks/gemengd voer, op dit moment is het belangrijkste dat hij precies hetzelfde voer krijgt als wat hij al kreeg, ook al is dat gemengd voer. Een goede fokker/eigenaar zal daarom ook een zakje voer meegeven als een konijn verhuist.

Je moet namelijk sowieso niet in een keer van voer veranderen, maar geleidelijk om problemen te voorkomen. En voor zo'n jong dier dat ook veel stress heeft van de verhuizing moet je dit alle helemaal even vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rabbitm> het darmstelsel van een konijn mag niet langer dan 12 uur stilstaan, dit heeft een fatale afloop!!

@Mireiille> krijgt hij nu wel nog hetzelfde voer als bij de fokker?

Geef hem lekker veel hooi! En onbeperkt eten.

als dit niet mag.... (die 12 uur) hoe zit dat dan na castratie?? dan schijnen ze wel eens langer niet te eten???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .