Ga naar inhoud

Vraag over keutels


oskar

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over de keutels van Zoë, mijn nieuwe FH meisje van 4 maanden. Haar keutels zien er wel normaal uit, ze poept nog regelmatig in het hok naast de bak, denk om haar territorium af te zetten. Maar omdat ze dus soms naast de bak poept gaat ze er ook wel eens op staan en dan krijg je geplette keutels. Het valt me op dat die keutels wat zachter zijn dan de keutels die ik van Oskar gewend ben. Is het normaal dat een keutel nog zacht is als ie er net uit is en wordt ie pas hard als ie opdroogt of hoort een keutel meteen hard te zijn? Het blijft overigens niet aan haar kontje hangen. Ik geef haar biks en hooi en nog geen groenvoer op dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben 2 soorten keutels --> natte keutels (de BlindeDarmKeutels) & droge keutels.

De droge keutels laten ze liggen. Deze zijn heel droog en vallen bijna zowat vanzelf uit mekaar. Als je er 1tje "openmaakt" zul je zien dat ze bijna uit puur verteerd hooi & bixjes bestaan.

De natte keutels, ofwel de BlindeDarmkeutels, eten ze op rechtstreeks vanuit hun kontje ;) Hierin zitten ontzettend veel voedingsstoffen die heel belangrijk zijn voor een konijn. Deze keutels hoeven niet aan het kontje te blijven plakken.

Google anders eens "blindedarmkeutels konijn" bij afbeeldingen. Als de keutels van Zoe er hetzelfde uitzien als deze, dan moet je bix minderen zodat ze meer hooi gaat eten.

Krijgt ze momenteel nog onbeperkt bix?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze krijgt onbeperkt biks, en Oskar dus ook eventjes op het moment. Ik heb al eens blindedarm keutels gezien een hele tijd geleden toen oskar net hier was. Het zijn nu geen blindedarmkeutels maar gewone vorm keutels alleen wat vochtiger vooral als je ze net na dat ze gelegd zijn op wil rapen. Als ze langer liggen drogen ze op.

groetjes Natasha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze krijgt onbeperkt biks, en Oskar dus ook eventjes op het moment. Ik heb al eens blindedarm keutels gezien een hele tijd geleden toen oskar net hier was. Het zijn nu geen blindedarmkeutels maar gewone vorm keutels alleen wat vochtiger vooral als je ze net na dat ze gelegd zijn op wil rapen. Als ze langer liggen drogen ze op.

Dan lijkt het erop dat ze territoriale keutels neerlegt waar Nadine (haas&ko) het over heeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar lijkt het inderdaad op, ik kan wel een foto maken maar denk dat dat niet zoveel zin heeft, ze zien er namelijk normaal uit, ze voelen alleen wat vochtiger aan maar dat zie je denk ik niet op een foto.

Ze poept overigens niet in de woonkamer (hoi!) waar ze de hele dag los mag. Alleen in de kooi waar ze samen met Oskar snachts in zit. En daar poept ze dus net naast de bak...in het begin (sinds zaterdag woont ze in zijn kooi erbij) poepte ze door de hele kooi en nu nog alleen een stukje net naast de poepbak. Hopelijk gaat ze snel alles op de bak doen. Plassen doet ze wel keurig op de bak, heeft ook geen enkele keer in de woonkamer geplast!

groetjes natasha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zie ik net wel 2 trosjes op de bak liggen....blindedarmkeutels dus. Maar ik weet niet van wie ze zijn, er ligt geen naamkaartje bij helaas. Ik vermoed dat Oskar teveel biks eet nu omdat ik nu vaker voer omdat Zoë nog aan het groeien is. Moet ik haar nu af en toe apart voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zie ik net wel 2 trosjes op de bak liggen....blindedarmkeutels dus. Maar ik weet niet van wie ze zijn, er ligt geen naamkaartje bij helaas. Ik vermoed dat Oskar teveel biks eet nu omdat ik nu vaker voer omdat Zoë nog aan het groeien is. Moet ik haar nu af en toe apart voeren?

Als je zeker weet dat de BDK van Oskar zijn, moet je hem even op een hooi-dieet zetten en geen bix geven.

Zoe kun je dan idd apart bijvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, mijn zoon vind ze niet lekker... hij was een keer krentjes aan het eten en toen zag hij een zwart bolletje op de grond liggen, hij raapte het op en voordat ik iets kon zeggen had hij het iun zijn mond... hij spuugde het uit! het was bitter en smaakte naar gras! haha

Als je 2 konijnen hebt met aparte voedingsvoorschriften kun je ze idd beter afzonderlijk voeren. je zou bv zoë een paar keer tussendoor apart wat kunnen geven. even lastig, maar voor Oskar wel beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .