Ga naar inhoud

Geef mij advies !!! Ik weet het niet meer


Alina

Aanbevolen berichten

Hallo,

Even de geschiedenis van mijn konijn.

We hebben Pebbel gekregen toen ze acht weken oud was.

Met 8,5 week hebben we haar laten inenten.

Na anderhalve week kreeg ze in 1 keer een bult aan de zijkant van haar lichaam.

Ik vertrouwde het niet, dus naar de dierenarts geweest.

Vervolgens te horen gekregen dat het een ent reactie is.

Dus even aanzien en het moest binnen nu en 2 weken weg zijn of minder.

Vorige week maandag, was het een week geleden, dat de dierenarts gekeken had.

De bult was niet minder en ze had nu een open plekje erop zitten.

Dus wij vorige week maandag naar de dierenarts, ze vond het er erg onrustig uit zien, dus Enrofloxoral drops meegekregen.

Dit heeft ze nu een week gehad, 2 keer daags.

De bult is nihil gekrompen en het open plekje groeid.

Dus vandaag de dierenarts gebeld (morgen hebben we een afspraak).

Gezegd hoe het eruit ziet.

Vervolgens moest ze overleggen en na het overleggen, vertelde ze, dat ze het niet wilden gaan open halen, omdat de kans dan groter was dat het nog erger zou worden.

Dus wat dan??? Ik ga jullie ontstekingsremmers voorschrijven en antibiotica afmaken.

Het kon wel 6 maand duren voordat het weg zou gaan.

En de afspraak van morgen haal ik er wel uit!!!

Pardon, waar zijn wij mee bezig?!

Ik ga morgen voor een second opinie bij een andere dierenarts hier in de stad.

Wat vinden jullie van dit verhaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook helemaal heen en weer halen. Het ligt wel los.

Ben zo benieuwd wat de anders dierenarts morgen zegt.

Onze dierenarts wil het niet open halen ivm verder gedoe wat je daarmee kan krijgen.

Poeh, heb ik net een eerste konijn en nog maar 12 weken oud.

Jammer....

Is dit een fout van de dierenarts, of is dit gewoon pech hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, heb ik net een eerste konijn en nog maar 12 weken oud.

Jammer....

Is dit een fout van de dierenarts, of is dit gewoon pech hebben?

Gewoon pech :frown:

Konijnen mogen ingeent worden vanaf 8 weken.

Lees maar eens: http://www.konijnen.nl/ziekten/inentingen.htm

Ieder konijn is anders, waardoor de 1 een heftigere ent-reactie krijgt dan de ander :yes:

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij elke prik loopt een dier een risico op een abces......

Bij een enting op een ent reactie.

Wat is het verschil een ent reactie is een bult die kleiner word maar wel kan blijven.

Een abces blijft groeien, word groter en ligt soms los in het vel.

Een abces bij een konijn is net als boter de kans dat ie spontaan open gaat is heel klein.Vaak kapselen in de spieren en groeien ze naar binnen verder.

Dus ga naar een andere arts zo wie zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar een echt konijnkundige DA wil gaan, moet je naar De Thij gaan in Oldenzaal, is wel een stukje rijden maar dan weet je dat je goed zit. Ik zit ook bij die DA nu en heb er goede ervaringen mee, ook met knaagdieren. Daarnaast is die kliniek mij ook aangeraden door Wilhelminapark in Utrecht.(die staan er om bekend KK te zijn)

Edit: Zou je mij willen PB'en naar welke DA je bent geweest en waar je morgen heen gaat?:) Ben wel benieuwd. Ken ondertussen al een flink aantal DA'en en helaas zijn ze lang niet allemaal goed, mss kan ik je helpen.

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat op die site, dat Myxomatose pas vanaf een leeftijd van 12 weken gegeven mag worden, ze heeft dit met 8,5 week gehad.

Dat dacht ik eigenlijk ook al!

Op de KonijnenGroep wordt dit namelijk ook altijd gezegd, maar kon deze info in de gegeven link effe niet meer terugvinden.

Nu heb je hetzelf al gevonden.

Dan heeft je konijntje zeer waarschijnlijk deze reactie gekregen, omdat ie nog veel te jong is geweest tijdens het inenten.

Ik zou er idd mee naar een KK-DA gaan & dan kun je eventueel de info van de link uitprinten en meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik eigenlijk ook al!

Op de KonijnenGroep wordt dit namelijk ook altijd gezegd, maar kon deze info in de gegeven link effe niet meer terugvinden.

Nu heb je hetzelf al gevonden.

Dan heeft je konijntje zeer waarschijnlijk deze reactie gekregen, omdat ie nog veel te jong is geweest tijdens het inenten.

Ik zou er idd mee naar een KK-DA gaan & dan kun je eventueel de info van de link uitprinten en meenemen.

Hier ben je wel héél erg aan het speculeren. Het gevaar van te jong enten is vooral dat ze van de stof ziek kunnen worden en kunnen overlijden.

Daar heeft deze bult, naar mijn idee, helemaal niets mee te maken.

Niet de schuld van de DA dus.

Heel veel konijnen krijgen een bult na het enten. Hier krijgen ze deze ook altijd. De bult blijft wel een paar weken zitten ook. Dat is normaal.

Het wondje erop, is echter niet normaal en daar moet natuurlijk ook wel wat aan gedaan worden.

Ik ben verder niet heel erg thuis in de medische konijnenwereld, dus of deze bult open moet om te genezen weet ik niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben je wel héél erg aan het speculeren. Het gevaar van te jong enten is vooral dat ze van de stof ziek kunnen worden en kunnen overlijden.

Daar heeft deze bult, naar mijn idee, helemaal niets mee te maken.

Niet de schuld van de DA dus.

Heel veel konijnen krijgen een bult na het enten. Hier krijgen ze deze ook altijd. De bult blijft wel een paar weken zitten ook. Dat is normaal.

Het wondje erop, is echter niet normaal en daar moet natuurlijk ook wel wat aan gedaan worden.

Ik ben verder niet heel erg thuis in de medische konijnenwereld, dus of deze bult open moet om te genezen weet ik niet...

Klopt idd wat je schrijft :yes:

Maar een jonger konijntje kan ook heftiger reageren d.m.v. ent-bulten op het vaccin. Kan allemaal, vandaar dat ik haar ook het advies heb gegeven om naar een KK-DA te gaan & de info eventueel uit te printen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowie zo als je ent neem je op dat moment een risico.......dat vergeten mensen nog wel eens.....Wie vraagt er bij enten na de gevolgen en of bijsluiter?

Bijna niemand vraagt hierna idd.

Daarom moeten konijnen van te voren ook eerst helemaal gecontroleerd worden, voordat ze de inenting krijgen. Ze moeten helemaal gezond zijn, omdat iedere inenting een aanslag op hun weerstand is.

Vandaar dat verschillende mensen overstappen op Nosoden.

Een homeopatische manier van je konijn vaccineren.

Voor de precieze uitleg zie: http://www.konijnen.nl/ziekten/nosoden.htm

Hier staat alles haarfijn uitgelegd. Het is maar net hoe jezelf denkt over homeopathie en er tegenover staat.

De behandeling bestaat uit korrels die je je konijn een bepaalde hoeveelheid per dag moet geven. Dit komt heel precies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Vandaag een second opinie laten doen, zij heeft met een spuit iets uit de bult gehaald, toen zag ze dus dat het een abces is.

Pech, pech, pech.

Ze adviseerde om dit toch open te gaan maken.

Om het zo te laten is geen optie.

Dus vanavond bij onze eigen dierenarts geweest.

We hebben toch besloten om haar te laten opereren.

Er zijn 2 soorten operaties mogelijk.

1 een sneetje erin maken en het abces er zo uit halen, de kans dat het terug komt is 50 % dan.

2 een grotere operatie gaan doen en dat het helemaal goed weg en dat het niet meer terug komt.

We hebben voor optie 2 gekozen.

Dit betekend dat het een vrij grote operatie word.

Het gaat ons 150-200 euro kosten.

En dan maar hopen dat ze goed uit de narcose komt en dat het abces goed weg is.

Ze mag na de operatie 10 dagen niet in haar buitenhok.

Dus net een binnenhok geregeld.

Hebben jullie nog tips/opmerkingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie nog tips/opmerkingen?

  • Een konijn moet na een operatie altijd binnenshuis geworden worden.
  • Door de narcose zal ze zichzelf niet kunnen warm houden --> dan is het heel belangrijk dat je een warmtelamp of kruik is huis hebt, zodat ze op temperatuur blijft.
  • Je konijn moet 12 uur na de operatie weer zelf gaan eten, zo niet, dan moet je haar gaan dwangvoeren.
  • Ik zou ook een EBHO-doos voor konijnen aanmaken, zodat je altijd voorbereidt bent. De benodigdheden hiervoor kun je terugvinden op de site van de SKB --> http://www.konijnenbelangen.nl/
  • Daarnaast is het ook heel belangrijk dat de pijnstillers meekrijgt voor je konijn. Een konijn met pijn wil niet eten & wil dood. Een pijnstiller bij een konijn werkt nooit langer dan 12 uur vanwege de snellere metabolisme dan andere dieren, ook al zegt de DA van wel.

Zo dit waren mijn tips :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je tips.

Ik hoor graag nog meer tips.

Zie er best tegenop, ook omdat ze een beste wond gaat krijgen.

Een binnenkooi heb ik geregeld en ga ik vanavond ophalen/schoonmaken.

Is het verstandig haar er vanavond al in te doen? Zodat ze niet na de operatie gelijk erin komt?

De dierenarts vertelde gister ook al, dat ik pijnstillers mee kreeg, omdat ze idd als ze pijn heeft, niet gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt haar idd nu al in de binnenkooi zetten.

Zo kan ze de kooi alvast helemaal eigen maken. Als ze strax dan terugkomt van de DA komt ze weer in een vertrouwde omgeving terrecht, wat helemaal naar haarzelf ruikt :)

Hoe groot is de kooi & woont ze samen met een vriendje?

Zoja, als de kooi groot genoeg is, kun je haar vriendje ook mee binnen zetten zodat beide nijnen niet alleen zijn.

Als ze na de ingreep terugkomt, zou ik even niet samenlaten.

Ze zal moeten aansterken & zal vreemd ruiken, waardoor haar vriendje haar mss tijdelijk kan verstoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We willen wel graag een vriendje, maar we zijn nu al 2 weken druk met haar, dat het er niet van gekomen is. Nu misschien ook goed.

Ze is nu 12 weken oud.

Ik denk dat ik dat ga doen, vanavond ga ik de kooi ophalen, schijnt een vrij grote kooi te zijn.

Dan kan ze inderdaad al wennen aan haar tijdelijke plaats.

Nu kan ze dan nog we zaagsel en stro erin, straks mag dat niet meer.

Ben aan iedereen al handdoeken aan het vragen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .