Ga naar inhoud

Niezen


Smeetjuh1990

Aanbevolen berichten

Hallo!

Mijn konijntje punky is nu 9 weken, maar sinds ik hem heb (5 september) is hij al aan het niezen. Ik heb het konijntje via een fokster en hij zag er daar voor de rest wel gezond uit.

Ik heb het raam dicht gehad en hij heeft in een vrij dichte carry case gezeten, maar misschien toch kou gevat?

Hij heeft verder geen natte neus, ik zie nooit snot bij z'n neus als hij niest, heeft geen vieze poten (zijn alleen beetje gelig verkleurd). Ook eet hij verder goed en drinkt goed, hij is actief en kijkt helder uit z'n ogen.

Hij heeft beukensnippers als bodembedekking en ik heb nog iets zachts op bepaalde delen van de kooi gelegd (barni cotton clean). Hij heeft van vitakraft smaakjes hooi wat hij erg lekker vind.

Ik heb het al meteen aan de dierenarts aangegeven dat hij niest. Echter heeft hij gekeken en geluisterd en zei dat hij gezond was. Ik moest het wel in de gaten houden en dan zouden we eventueel een antibioticum kuurtje doen. Ik had nog gevraagd of het door het hooi kon komen, maar hij zei dat dit waarschijnlijk niet het geval was.

Echter niest Punky nog steeds en ik vind het zelf nogal heftig, want hij niest veel achter elkaar en hij niest gewoon erg vaak. Zelf merk ik op dat hij veel niest als hij in buurt is van het hooi, maar soms staat hij gewoon bij de drinkfles en niest hij ook.

Morgen ga ik zowiezo naar de dierenarts, maar ik ben eigenlijk al dagen aan het zoeken wat het nou kan zijn.

Hier iemand ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen idd allergisch zijn voor hooi.

Mijn Pumbaa is dit zeer waarschijnlijk ook & reageert hierop met een traanoogje met wit slijm.

Hij is helemaal nagekeken bij de DA, maar ze konden nix vinden en was kerngezond verklaart ;)

Ik hou het nu onder controle door hem 1 x per dag de oogjes te druppelen met homeopatische oogdruppels.

Als jouw konijn verder gezond is, zou ik 'm geen antibiotica-kuur nu geven aangezien Punky nog maar 9 weken is.

Heb je al de fokker gebeld? Mss herkennen zij het & kunnen je mss verder helpen.

Om de weerstand te verhogen kun je Echinaforce-druppels van A. Vogel in het drinkwater doen. Dit zijn homeopatsche druppels verkrijgbaar bij de drogist. Je kunt beginnen met een kuur van een week, daarna een stopweek inlassen --> enzo om & om.

Om het hooi minder stoffig te maken kun je het in water leggen en daarna aan Punky geven, maar hij moet het dan nog wel lekker vinden & omdat het nat is moet je het dagelijks opruimen en verversen.

Wat ook wel eens helpt is om het hooi in de vriezer te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .