Ga naar inhoud

Madenziekte


Aanbevolen berichten

Hallo, ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Corine en het trotse baasje van konijn Bas, poes Rottie en gisteren helaas overleden konijn Koos. Ik kwam dinsdagavond thuis en wilde Koos en Bas eten geven, toen ik bij Koos maden ontdekte. Ik schrok heel erg, zo zielig. Ik waste alle maden eraf en belde de dierenarts, het was 12 uur. Die zei als de maden weg waren en geen gaatjes veroorzaakt hadden ik wel kon wachten tot de volgende ochtend(het was onze eigen dierenarts niet). Zijn huid was al wel donkerbruin en dat zei ik ook. Nou toen heb ik Koos in een zwitsalbadje gedaan en drooggefohnt, wat hij gelaten toestond ik had het gevoel dat hij het heerlijk vond. Toen heb ik hem op handdoeken in zijn hok gelegd en wilde beneden op de bank gaan slapen. Hij wilde niet drinken maar hij had hele dunne diarree gehad dus gaf ik hem met een spuitje, dat vond hij ook prima, toen opeens wilde hij niet meer hij keek me nog aan en begon raar te bewegen, ik denk dat het nog geen minuut duurde voordat hij overleden was. We hebben Koos de volgende morgen in de achtertuin begraven en een steentje neergelegd. Ik mis hem heel erg, hij was bijna acht jaar en vanaf begin bij ons. Zijn urine was ook opeens rood, weet iemand misschien waarm het zo snel ging door de leeftijd of ras(voskonijn)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Corine en het trotse baasje van konijn Bas, poes Rottie en gisteren helaas overleden konijn Koos. Ik kwam dinsdagavond thuis en wilde Koos en Bas eten geven, toen ik bij Koos maden ontdekte. Ik schrok heel erg, zo zielig. Ik waste alle maden eraf en belde de dierenarts, het was 12 uur. Die zei als de maden weg waren en geen gaatjes veroorzaakt hadden ik wel kon wachten tot de volgende ochtend(het was onze eigen dierenarts niet). Zijn huid was al wel donkerbruin en dat zei ik ook. Nou toen heb ik Koos in een zwitsalbadje gedaan en drooggefohnt, wat hij gelaten toestond ik had het gevoel dat hij het heerlijk vond. Toen heb ik hem op handdoeken in zijn hok gelegd en wilde beneden op de bank gaan slapen. Hij wilde niet drinken maar hij had hele dunne diarree gehad dus gaf ik hem met een spuitje, dat vond hij ook prima, toen opeens wilde hij niet meer hij keek me nog aan en begon raar te bewegen, ik denk dat het nog geen minuut duurde voordat hij overleden was. We hebben Koos de volgende morgen in de achtertuin begraven en een steentje neergelegd. Ik mis hem heel erg, hij was bijna acht jaar en vanaf begin bij ons. Zijn urine was ook opeens rood, weet iemand misschien waarm het zo snel ging door de leeftijd of ras(voskonijn)?

Hey wat balen van je konijntje zeg.. Kan me voorstellen dat je hem mist... Wat een rare symptomen... :(

Maar ik ben bang dat je in het verkeerde topic zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk trouwens niet zozeer dat het kwaad kan als de andere konijnen elkaars kontjes gaan likken...

Je moet het spul rond het kontje spuiten, dan spuit je altijd wel iets ernaast... Het ingespoten (klinkt verkeerd zeg haha) konijn likt dan zelf ook aan het ingespoten gebied...

Denk niet dat ze het risico kunnen nemen om er gevaarlijke stoffen in te verwerken.. De dosering zal zoiezo dusdanig zijn dat het geen kwaad kan...

Is hetzelfde met de SpotOn voor katten.. Moet je in de nek op de huid spuiten, maar mijn katten wassen elkaar haha..

Ze krijgen het zo dus ook binnen... Ze kunnen er wat door gaan schuimbekken maar is niet schadelijk...

Denk toch dat de fabrikant daar wel rekening mee houdt of niet??

Dat konijntjes elkaar kunnen gaan wassen ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahhaha saskia ik zie het nou pas :P

Ik kijk alleen de topics waarin opnieuw geantwoord is, of wat me aantrekken (als het een oud topic is)

Nou heeft die persoon boven mij in het verkeerde topic gereageerd dus stond het topic als 'nieuw beantwoord' heb helemaal niet gekeken naar wanneer het gestart was...

Ben weer lekker wakker vandaag :P hahhaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahhaha saskia ik zie het nou pas :P

Ik kijk alleen de topics waarin opnieuw geantwoord is, of wat me aantrekken (als het een oud topic is)

Nou heeft die persoon boven mij in het verkeerde topic gereageerd dus stond het topic als 'nieuw beantwoord' heb helemaal niet gekeken naar wanneer het gestart was...

Ben weer lekker wakker vandaag :P hahhaha

Ik was ook druk aan het lezen en toen dacht ik nog: het is helemaal geen weer om bang te zijn voor maden toch :he: Dus toen maar even naar de datum gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, hier ben ik weer. Sorry dat ik in het verkeerde topic zat. Ik ben hier nieuw en doe nog welleens het een en ander verkeerd, sorry nogmaals. Maar al is het geen zomer meer, mijn Koossie is dus wel gepakt door zo'n stinkende rotvlieg en het is hem fataal geworden. Dus kijk uit ze vliegen nog rond. Koos was nog wel een binnenkonijn ook.Maar nogmaals sorry, groetjes Corine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Halo weer, ja helaas wel. Ik kijk bij ons andere konijn Bassie nu wel 10 keer per dag onder zijn kontje. Maarja, je kan niet oplettend genoeg zijn. Hij is ook een raskonijn(hangoor) en al ruim 7jaar en ontzettend lief. Ik heb nu ook een middel bij de dierenarts gekocht wat Rear Guard heet, is iemand daarmee bekend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weetniet waar ik het bericht kan vinden hoor...

Maar wat jammer dat Koos is overleden :(

Gewoon door de maaien of wat?

Rear guard, zegt me niks... maar klinkt op zich wel grappig..

Hopelijk blijft het Bassie bespaard hoor !!

Sterkte !

Als je in dit topic op pagina 1 kijkt, zie je het bericht dat ze op 17 september om 21:01 uur heeft gepost. Daarin vertelt ze het verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rear Guard?

Komt mij niet bekend voor...

Wat is dat voor spul dan (werkzame stof) en hoe gebruik je het?

Madenziekte pffff ik heb er ooit in het verleden een konijntje aan verloren.

Ik ben er hier altijd wel bedacht op en zorg ook dat ik geen vliegen binnen heb ook voor mijn cavia's en als ik ook maar een groen of blauwe vlieg bij mijn konijnen zie ben ik meteen alert!

Gewoon regelmatig controleren en om de hygiene denken, dus zodra je konijn iets dunnere ontlasting heeft of BDK in zijn vacht heeft hangen meteen schoonmaken en zorgen dat het hok schoon is en er geen resten van vochtige keutels of etensresten in liggen en vooral vaak verschonen..

meer kun je denk ik niet doen

Sterkte met het verlies van je nijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

ik ben op 15 augustus ook ons plekske verloren aan de madenziekte

het is inderdaad vreselijk!

Rear Guard ken ik, (nu pas....als het te laat is )

het zou echt het beste spul zijn preventief tegen maden

hier in belgië is het zeer moeilijk verkrijgbaar en kan het niet besteld worden door de dierenarts omdat het niet erkend is

Soms als mijn dierenarts naar Engeland gaat, neemt ze wat mee

groetjes

christel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, hier ben ik weer. Rear Guard kende ik ook nog niet, anders had ik het allang gehad. De dierenarts vertelde dat ze het net hadden. Ik laat mijn konijnen altijd in juni en november inenten, dan had ik het wel gehoord en zeker gekocht. Maar in september moet Rottie de poes weer voor haar jaarlijks dierenartsuitje(wat ze echt niet leuk vindt) en dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .