Ga naar inhoud

Blindedarm keutels niet opgegeten


FemkeS

Aanbevolen berichten

Even een vraagje. Hoe erg is het als niet alle blindedarm keutels op worden gegeten?

Sprokkel laat iedere dag wel een hoopje liggen namelijk. Ik zie hem ook vaak genoeg rechtstreeks uit zijn anus keutels eten, dus hij doet het wel, alleen niet altijd. Ik krijg het idee dat hij dan gewoon zo lekker ligt te soezen/slapen dat hij geen zin heeft om ze op te gaan eten. Het wordt er ook zo'n rotzooi van..weer zo'n aangekoekte plak ergens midden in het hok of op het tapijt (natuurlijk nooit in het toilet). Meneer wordt er zelf ook niet schoner van en heeft geregeld ergens poep onder z'n poot of buik hangen, wat ik er dan weer uit kan pulken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt heel weinig voer. 2 keer daags 10 tot 15 gram hopefarms biks (daar staat hij iedere keer enorm om te springen), en verder onbeperkt hooi. Af en toe krijgt hij wat groenvoer (stukje wortel, witlof blaadje, stukje appel), maar niet te veel, want dan heb ik overal plakpoep zitten.

O ja, hij weegt ongeveer 1,5 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog minder voer geven kan ik hem bijna niet aan doen. Hij krijgt al zo weinig. En meneer lijkt behoorlijk jaloers op zijn nog groeiende vriendinnetje van 3 kilo die veel meer krijgt (2 keer daags 40 gram) en niet eens alles op eet. Hij probeert ook altijd bij haar bak te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd niet goed voor een konijn als die zijn BDK laat liggen.

Hierin zitten hele belangrijke voedingsstoffen die een konijn eigenlijk niet kan missen.

Een konijn kan heel goed zonder zijn bixjes.

Hooi is de basisvoeding en bixjes is een bijzaak.

Ik zou 'm de komende paar dagen effe geen bixjes & groente geven & 'm puur alleen hooi geven.

Dit heb ik bij die van mij ook wel eens gedaan, wat een positief resultaat heeft gehad.

Zodra je geen BDK meer vindt, kun je de bixjes weer langzaam opbouwen.

Ieder konijn is anders --> het ene konijn kan zoveel bixjes eten als ie wilt & het andere konijn laat bij teveel bixjes gelijk als zijn BDK liggen.

Zazou is ook zo'n geval ;) Hij weegt iets meer dan 2 kg & ik geef 'm maar rond de 25 gram per dag. Zodra ik hem iets meer ga geven, laat hij ook zijn BDK liggen.

Hooi eet hij als de beste, wat het belangrijkste is. Hij is helemaal niet mager en ziet er goed uit.

Mocht je konijn met een alleen-hooi-dieet nog zijn BDK laten liggen, is er zeer waarschijnlijk meer aan de hand en zou ik even met 'm naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het eens proberen om hem op een nog strenger dieet te zetten. Groente kreeg hij zowiezo al haast niet. Dat levert meteen een smeerboel op.

Volgende maand moet hij toch weer naar de dierenarts (iedere 2 maanden worden zijn kiezen bijgevijld vanwege haakjes) en dan zal ik het gelijk eens vragen over die BDKs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .