Ga naar inhoud

Entreactie? 1 overleden konijn en 1 ziek


Wim en Esther

Aanbevolen berichten

Weer een update... Flaps is helaas nog steeds niet beter. We dwangvoeren hem nog wel, maar sinds gisteren heeft hij zelf ook al een paar brokjes gegeten. Groenvoer gaat er redelijk goed in, soms eet hij een bergje gras, klaver en paardenbloemblaadjes op, maar een ander moment laat hij dit weer liggen.

Van de week viel me 'iets' op aan het loopje van Flaps, het was anders dan anders. Ik kon het niet goed omschrijven, en dacht (denk) dat dit misschien ook te maken zou kunnen hebben met stijfheid. Immers, normaliter loopt hij met twee andere konijnen in een flinke ren van zo'n 10 m2 en nu zit hij al ruim 2 weken tijdelijk apart in de schuur in een panelenren.

Vanochtend kon ik echter duidelijk zien dat hij zijn rechterachterpoot van de grond houdt tijdens het lopen. Zijn schouder van zijn rechtervoorpoot lijkt naar buiten gedraaid te zijn. Hij zou gevallen kunnen zijn (hij heeft een nachthok met 2 verdiepingen). Zouden dit ook 'achterhandsproblemen' kunnen zijn (hoe dan de schouder te verklaren bij zijn voorpoot?) en mogelijk een symptoom van E. Cuniculi? Ik heb zijn achterpoot voorzichtig aan de onderkant bekeken en voor zover ik kon waarnemen, waren er geen wondjes o.i.d. Ik heb me voorgenomen hem dit weekend nog eens heel goed te observeren qua loopgedrag en om hem eventueel a.s. maandagochtend mee te nemen naar de DA in Utrecht. Ik wilde nog niet meteen preventief beginnen met Panacur (heb ik wel in huis), omdat hij ondertussen nog steeds 4 andere verschillende medicijnen krijgt.

Hebben jullie wellicht nog tips of een idee over wat mogelijk nog meer aan de hand zou kunnen zijn, gelet op het beschreven loopgedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend ben ik met Flaps naar Wilhelminapark gegaan. De dierenarts weet ook niet precies wat aan de hand is, kon alleen maar kleine puntjes op één van zijn kiezen zien die geen verwondingen hadden veroorzaakt. Mogelijk is sprake van E. Cuniculi (DA vond ook dat hij 'scheef' loopt en zag dat hij rechterachterpoot optrekt tijdens lopen), dus de behandeling voor dit wordt gestart. Verder voelde de DA een knobbel onder Flaps' oksel, misschien een kankergezwel volgens de DA. Hierop zal hij deze week onderzocht worden... Ik heb hem dus weer achtergelaten met een enorm k....gevoel, weet dat hij daar in goede handen is, maar natuurlijk had ik hem veel liever thuis, springend en gezond als altijd gehad. Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slecht nieuws...gisterenochtend is Flaps na goed overleg met dierenarts De Boer rustig ingeslapen in mijn armen. Het lukt me nu niet goed om het hele verhaal over het verloop van de opnameweek en de uitslag van de punctie hier nu op te schrijven. Wim en ik zijn erg verdrietig om het verlies van onze bijzondere konijnenvriend en we weten ook: dit was de beste optie voor onze lieve Flaps, we hebben echt alles geprobeerd voor hem wat binnen onze mogelijkheden lag.

Zou één van de moderators dit topic willen sluiten? Bedankt, ook voor alle berichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .