Ga naar inhoud

Onderkoeling en ziek..... Alweer...


Hans

Aanbevolen berichten

  • Reacties 109
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zal er 3 dagen voor uittrekken..

Zijn gedrag is nu steeds hetzelfde. FF eten/drinken op de pot proberen (ik zie net weer een reeksje van die minikeuteltjes!) en weer liggen.

Gelukkig ben ik eigen baasje en kan ik thuis werken en Kootje in de gaten houden.

In het begin had ik nooit gedacht zo betrokken te raken bij een konijntje..

(ik had hem immers niet uit emotie aangeschaft, maar uit noodzaak uit een dierenweide meegenomen waar hij dood zat te gaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie doen het prima hoor Hans!!!

Mbt prozyme...kan eigenlijk geen effekt hebben gezien ph-waarde en ph-waarde in konijnenmaag.

Protexine lijkt wel te helpen...daarvan is het nooit bewezen dat het helpt,maar ook niet bewezen dat het niet helpt...

Je kan idd zijn groenvoer opvoeren, minder biks geven en ipv 1 of 2 keer,meerdere keren per dag een verse toef hooi geven, dat zet vaak tot eten aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem net weer zijn coctails gegeven met medicatie en hij heeft ff rondgelopen.

Hij ging zich nu meer verzetten en is weer krachtig, het dwangvoeren met medicatie en de buikmassage laat hij wel rustig toe.

Oppakken vindt ie eigenlijk niks.

Prozyme gebruikte ik inmiddels al een maand, maar dat doet dus niets merkbaars in positieve zin.

Biks kreeg ie altijd al zeer beperkt (en dan nog 50-50 biks en SS).

Daarnaast best wel veel groenvoer.

Hooi hebben we het al eerder over gehad, dat moet ik aantrekkelijk maken met een beetje apelmoes en dan lukt het best goed.

Het duurt altijd vrij lang voordat hij hooi neemt, ik moet hem eigenlijk steeds een beetje uithongeren.

Nu pakt ie steeds groenvoer en zelfs een sprietje standaard hooi, naar brokjes kijkt hij nog niet om (anders vliegt ie er als een dwaas op af..).

Hij moet weer wat zwaarder worden, vanmiddag woog hij 1,6 kg.

Dat was eerder 2 kg.

Als hij zo heftig gaat verharen ga ik m al in de gaten houden. Dit keer was het van de ene dag op de andere van perfecte keutels omgeslagen naar geen keutels.

En dan een DA die zegt het te weten.

Enfin, deze week bij elkaar bijna 90 euro armer, maar er is weer een stukje vooruitzicht..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kootje gaat weer vooruit!

Hij eet zelfs weer wat SS brokjes, dat deed hij eerder nog niet.

Verder zorg ik dat er voldoende groen is.

De keutels zijn klein, maar worden langzaam aan iets groter. Hij raakt ze nog niet zo makkelijk kwijt zo ik kan zien.

Vandaag heb ik hem iets meer Lactulose gegeven omdat het keutelen niet echt wilde verbeteren.

Nu stop ik even met die extra toediening omdat de keutels wat zachter zijn geworden.

Hij kruipt niet meer in een hoekje weg, het gedrag wordt steeds ietsje normaler.

Met al dat groen neemt hij geen hooi, maar ja ik moet hem ongeveer 'uithongeren' om dat voor elkaar te krijgen en dat past nu even niet bij zijn gewicht.

Hij was goed 2 kg en gisteren bij de DA 1,6 kg.

Hij wast zichzelf ook weer normaal en krijgt daarmee meteen weer haren binnen...

Het gaat voorlopig weer de goede kant op. We houden hem scherp in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank namens Kootje!

Hij zit alweer groen te eten.

Het is blijkbaar een vechter, ik gaf zo af en toe geen enkele cent meer voor zijn leven..

We zijn er aardig druk mee, maar hij knokt zeker mee!

(hij kon ook niet anders met al die betrokken forumleden achter zich..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt steeds een beetje beter te gaan.

Als ik nu verder in de toekomst denk, dan is er een potentieel probleem.

Kootje heeft dit nu al 3x gehad in 8 maanden.

Oorzaak verstopping door haren.

Prozyme en verse ananas werken niet preventief.

Ik mag dan lactulose geven (dat bevordert de darmwerking), maar als er een haarbal in de maag vormt hebben we daar niet veel aan (denk ik?).

Hooi en nog eens hooi... ik weet het, maar hij weet het niet..

Ik heb hem vrij aardig aan het hooi, maar toch krijgt hij die verstoppingen.

Verder krijgt hij groente en SS brokjes.

(gewone biks ben ik al mee gestopt)

Iemand het ultieme idee???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je nieuwe dierenarts vragen ?

(en het antwoord hier neer plempen, voor ons en ieder konijn dat na Kootje komt)

Jullie moeten wel hƩƩl opgelucht zijn dat het zo de goede kant op gaat..echt...ik had van de week Kootje nog geen uur meer gegeven...

Bijzonder..

Bijzonder opgelucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik aan de DA gevraagd, In de gaten houden en eventueel lactulose gebruiken. Zelf denk ik dat lactulose (darmstimulering) inderdaad voor de darmwerking is, maar als de haarbal in de maag zit... wat dan?

Ja. masseren..

Ik gaf er, gezien de verhalen (overal) over verstopping en met 24 uur sterven, ook geen cent meer voor. Ook niet gezien zijn toestand.

Ik ben met 2 gedachten naar de DA gegaan:

1:

Heel misschien komt er iets positiefs uit.

2:

Eerlijk aan de orde gesteld om hem maar een spuitje te geven.

Ko heeft het nu al ruim 3x langer volgehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje hans, wat een vechtertje heb je en wat een goede baas ben je!!! geweldig dat hij weer wat op lijkt te knappen... hoop echt dat je da wat goede tips heeft om dit te voorkomen... als dat al mogelijk is.... zelf probeer ik mijn nijnen heel veel te aaien als ze aan het verharen zijn.. op die manier haal ik dan plukken haar weg, die ze dan in ieder geval maar weer niet binnen krijgen.. lukt dat bij jou nijn misschien ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef je even dezelfde tip als ik aan Karina heb gegeven...

Wat je misschien eens zou kunnen proberen, is om een sample pack hooi te bestellen bij 'the hay experts'. Ten eerste is het hooi van daar al niet te vergelijken met de 'brol' die je hier in dierenwinkels kan kopen. En met zo'n sample pack, krijg je 6 zakjes met verschillende soorten hooi, zodat je eens kan kijken of er geen soort is die hij wel erg goed eet.

Ik geef hier zelf (naast 'gewoon' kruidenhooi en dat bunny hooi) ook Timothy hooi, ze lusten het echt beter en het is nog eens gezonder ook.

Je kan het hier bestellen: https://www.thehayexperts.co.uk/Hays%2C+Grasses+%252526+Herbs.4/Select+by+Hay+Type.130/Sample+Pack.23/?osCsid=o4auj2c87j60gtvj9v6ng95900

Er zijn wel redelijke verzendkosten, maar deze blijven hetzelfde tot een bestelleing van 30kg. Maar de SS is daar ook super goedkoop (minder dan de helft van de prijs die je hier betaald) en ze hebben nog geweldige dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kootje doet het steeds beter.

De keutels nemen in aantallen en in vorm toe.

Hij komt weer wat meer enthousiast op voer af en eet steeds meer.

Verder rust hij nog wel meer dan eerder, maar ja, hij is ook afgevallen en nog niet op kracht na deze zware tijd.

@Zwarte Panter

Je gaat letterlijk en figuurlijk ver..

Het is wel een interessante website.

Voor het verzenden naar NL zie ik zo geen tarieven. Zijn dat de tarieven van een koerier (DHL bijvoorbeeld)?

@Max,

Dat aaien doen we zeker ook en dan komt er ook veel los.

Ik stofzuig hem zelfs met de kruimelzuiger..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat Kootje niet mee kan lezen...!

Het beest heeft geen enkel idee van het feit dat er zoveel mensen zo betrokken zijn!

Ik ben van het principe van je doet iets zo goed mogelijk of je doet het niet.

En Ko doet daarin gelukkig mee.

Ik zal de voorgescheven medicatie afmaken en hij moet ook weer wat aan gaan komen.

Hij is van goed 2 kg afgevallen naar 1,6 kg = 20%!

Ik geef hem SS, hooi (daar is hij niet gek op), witlof, andijvie en een weinig wortel.

Ik heb vandaag het hooi gemengt met lactulose (laxeermiddel).

Dat is iets van een suikersoort en dan neemt ie wel weer heel aardig hooi.

Hij gaat in elk geval steeds meer eten.

Hij vindt mij nu niet zo aardig meer, ik moet hem 2x daags oppakken i.v.m. de medicatie.

Dat stukje rust moet ik bij hem weer terugwinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelloof is ie ook gek op, maar de supermarkten hebben de bospeen tegenwoordig in plastic zitten..

Andijvie, witlof en een weinig wortel is hij ook wel gek op.

Krulsla: dat ken ik niet. Wat is het verschil (voor een konijn) met andere sla soorten?

Ruccola: Ik zal eens kijken, ken ik ook niet..

Vandaag keutelt hij voor drie! Eten overigens ook.

De keutels zijn ook prima.

Ik denk dat de medicatie overbodig begint te worden.

Hij heeft geen pijn meer, daarvoor is hij te druk bezig (tussen het slapen door).

Er is ook nergens meer verstopping.

Het oppakken om die medicatie toe te dienen is erg stressvol en is dus ook een nadeel.

De lactulose meng ik door hooi en hij eet meer hooi dan anders.

Dat kan ik wel doorzetten op die manier.

MCpaasei, dank voor je reactie!

We doen ons best, maar Kootje moet het uiteindelijk allemaal waarmaken.

Het is hem toch weer gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .