Ga naar inhoud

groenvoer lijst


Successie

Aanbevolen berichten

Op bunnybunch staat er een lijst groenvoer.

Nou ben ik bezig voor de kinderboerderij een lijst te maken.

Dat betekend dus dat verschillende mensen elke dag groenvoer geven, en niet weten wat er de dag er voor gegeven is.

Zouden jullie in de lijst kunnen kijken en zeggen of er in dat geval wat af moet?

En alle info is welkom.

Mogen ze bijvoorbeeld elke dag banaan? En waarom staan chinese kool en veldsla op de lijst?

Zijn er dingen die cavia's wel mogen maar konijnen niet? Hoe zit het bijvoorbeeld met bleekselderij? De ene zegt alleen de blaadjes, de ander zegt steel maximaal 3 cm. En waarom is dat? want andijvie heeft dezelfde slierten, dus geld daar dan niet het zelfde? EN andijvie is dat niet net als sla?

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad soms wat lastig dat die lijst geen onderscheid maakt tussen groentes die zeer geschikt zijn om te geven en soorten waarbij iets meer voorzichtigheid aan te raden is, zoals bepaalde sla en koolsoorten. Zeer bij sla zijn er zoveel soorten die allemaal sla heten, maar daar kunnen flinke verschillen tussen zitten en daarmee ook hoe geschikt het is voor konijnen.

Voor al het fruit (en wortel) geldt dat het veel suiker bevat en dat dagelijks daarom geven afgeraden.

Bleekselderij geef ik hier in stukken, ook om te zorgen dat ze er beide van kunnen eten. In andijvie ben ik nog nooit vergelijkbare draden tegen gekomen.

Andijvie, witlof, wortelloof zijn in ieder geval zeer makkelijke soorten. Over cavia's weet ik alleen dat paprika erg geschikt voor hen is, maar dat je daarmee met konijnen veel voorzichtiger mee moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over cavia's weet ik alleen dat paprika erg geschikt voor hen is, maar dat je daarmee met konijnen veel voorzichtiger mee moet zijn.

--- Ohw goed dat ik dat weet, ik geef de konijnen en cavia's altijd hetzelfde.. wij allemaal eigenlijk.

Zit er in wortels veel suiker? dat wist ik dus ook niet!

Dank je voor de info.

Welke sla soorten zijn oke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen verstand over cavia's en weet niks over hun verzorging, maar wel die van konijnen!

- ze mogen niet teveel fruit, max. een paar keer per week omdat (vooral in banaan) erg veel suiker zit.

- je kan dus beter groente geven :D

- meest veilige groenten: peterselie, wortelloof, witlof en andijvie.

- andijvie is niet net als sla, want van sla krijgen ze gas van en andijvie is een veilige groente :)

- Je kan beter helemaal geen sla geven.

- heel af en toe kan wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Je kan beter helemaal geen sla geven.

- heel af en toe kan wel!

---

Op de lijst zal geen enkele sla soort komen. Dat is het duidelijkste, ik begreep alleen dat sommige sla wel mocht, maar weet niet welke dan.

Hoe zit het met broccolie? daar heb ik ook 2 verhalen overgehoord. 1 dat het heel veel vitamine C heeft en goed is (voor cavias de vitamine C dan) En het andere dat het een kool soort was en ook voor gas zorgt.

Fruit krijgen ze elke dag, banaan krijgen ze zelden. Is er een fruit met minder suiker?

Toch lastig, misschien moet ik een lijst ophangen en gewoon maar 3 dagen uitkiezen dat ze fruit mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Je kan beter helemaal geen sla geven.

- heel af en toe kan wel!

---

Op de lijst zal geen enkele sla soort komen. Dat is het duidelijkste, ik begreep alleen dat sommige sla wel mocht, maar weet niet welke dan.

Ik dacht dat ijsbergsla en veldsla wel mocht maar ben er toch altijd voorzichtig mee omdat het toch ook een slasoort is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch kun je beter helemaal geen sla geven, of heel af en toe!

Komkommer is ook goed maar niet te veel, ben vergeten waarom.

Niet meer dan 1 plakje werd mij altijd verteld..

aardbei en banaan 1x perweek geven en wortel ook maar een paar keer per week, dan moet je natuurlijk niet banaan, aardbei en wortel dezelfde week geven natuurlijk! ;)

wortel en banaan en aardbei zitten teveel suikers in, appel mogen ze ook maar volgensmij ook met mate, dus je kan beter groente geven dan fruit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het geen idee om uit die lijst een selectie te maken van dingen die je vast in je assortiment neemt?

Het is sowieso niet goed om iedere daf totaal wat anders te geven.

Aaan iedere groensoort moeten ze wennen en moet opgebouwd worden.

Als je vandaag broccoli, banaan, witlof en wortels geeft en morgen andijvi, ruccola, kruiden en appel en dag drie wéér heel wat anders kan dat erg beslastend zijn voor de darmen van de konijnen.

Ik zou een selectie maken van dingen waar ze aan gewend zijn en dingen die echt veilig zijn.

Koolsoorten geef je beter niet. Fruit en wortel met mate, gezien de suikers die erin zitten.

Met mate wil zeggen fruit 1 tot 2 keer in de week en wortel om de dag een plake of klein peentje...

Paprika is idd niet zo goed vooor konijnen om iedere dag te geven ivm de " pittigheid"ervan.

Persoonlijk zou ik dus, zoals ik al schreef, een selectie maken en van die artikelen een lijstje maken.

Daar maak je op de computer dan een mooi lijstje van....

Alle groentes onder elkaar en horizontaal de dagen van de week met de datum erbij.

Zo kan er iedere dag aangekruist worden wat er gegeven is en is dit voor iedereen duidelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lisijstje is wel een goed idee. We hebben geen vast assortiment, De supermarkt sponsort ons met eten, en we weten nooit wat er is, soms is er heel veel, soms bijna niets. Wat we hebben wordt verdeeld over alle dieren.

Appels krijgen ze dagelijks omdat we daar veel van hebben, daar moeten we dus wat mee afbouwen! We hebben al een hele lijst met wat ze wel en niet mogen, maar dat ze niet elke dag appel mochten weet niemand op de boerderij, ik dus ook niet. zelfde geld voor wortels.

Vrijdag ga ik er weer heen en zal ik het met de beheerder bespreken.!! thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Misschien kun je ook een eigen kruidentuin maken, dat ziet er leuk uit en mogen ze ook eten. Geschikte kruiden zijn bijvoorbeeld peterselie, kamille, munt, citroenmellise en rozemarijn.

---- leuk idee! we hebben nu een moestuin waar iemand TOMATEN in gezet heeft, De konijnen kunnen er neit bij, maar er is volgens mij geen enkel dier die hier niet ziek van word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt, tomatenplanten zijn giftig, maar de tomaten zelf zijn niet voor alle dieren giftig. Toch zou ik ze zelf niet geven.

Als je nou gewoon een korte lijst maakt, met maar een paar keuzes, dan voorkom je volgens mij dat er teveel variatie is tussen de dagen.

Als mensen namelijk maar kunnen kiezen tussen bv 4 soorten ipv 10 soorten, dan krijgen ze iedere dag wel ongeveer hetzelfde. Ik zou dan voor de nijnen de fruitsoorten eruit laten. Papaya, aardbei en honing- of galiameloen bevatten heel weinig suiker, maar toch zou ik die niet gaan geven want ze voegen voor de nijnen verder weinig toe denk ik. Wortel bevat ongeveer net zoveel suiker als appel, ik geloof iets van 14% en dat is best veel.

Wat je denk ik het beste op de lijst kun zetten is wat al genoemd is: witlof, andijvie, peterselie, basilicum, rucola. Dan zit je zeker veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet zo goed waarom je maar een beperkt aantal keuzes zou willen. Je kunt natuurlijk de slechtere soorten eruit laten, maar dan nog blijft er genoeg over. Om een konijn een gezonde portie groenvoer te geven is afwisseling juist erg belangrijk! Ik geloof dat zelfs wordt aangeraden dagelijks minimaal vier of vijf soorten groenten en kruiden te geven. Hoe meer variatie elke dag des te beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Sorry ben ik weer,

Heb eindelijk de voerlijst gekregen dus nu kan ik gaan bewerken.

Ik lees op een paar plekken rucola als veilig, dus die sla kan ik er zonder problemen opzetten?

Ik zal erbij zetten dat wortel en fruit in kleine hoeveelheiden gegeven moet worden.

Paprika is te 'pittig' voor konijnen, maar kruiden als peterselie, zijn die niet ook heel pittig? of is dat een andere pittigheid?"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad vrij pittig: ze mogen het wel hebben, maar niet te veel, en veel konijnen schijnen het inderdaad niet lekker te vinden. Hier krijgen ze wel eens een stukje rode, oranje of gele paprika, dat vinden ze erg lekker. Groene paprika laten ze liggen.

Qua kruiden mogen ze het meeste wel hebben, hier zijn ze bijv. dol op tijm, basilicum, peterselie, munt en selderij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .