Ga naar inhoud

Veel verharen?


Hans

Aanbevolen berichten

Ons binnen konijn verhaart eigenlijk doorlopend.

Op dit moment is het vrij heftig. Met aaien zweven de haren door de lucht..

Ik pluk hem al deels en stofzuig hem met de kruimeldief (... vindt ie best leuk..), maar ik merk dat zijn keutels voor een klein deel toch haren bevatten en soms door haren aan elkaar zitten ( niet meer dan 2 tot 3 keutels).

De keutels zijn verder netjes en groot, ik voer ook wat meer verdeeld zodat de darmen aan de gang blijven.

Hij krijgt elke avond een stukje ananas (uit de vriezer) en ik voeg wat Prozyme toe aan het drinkwater.

Biks bestaat uit 20 gram normale biks en 20 gram SS.

De rest is groenvoer en wat hooi (daar is ie niet gek op maar het lukt).

Ik stel dit onderwerp aan de orde omdat hij binnen een jaar twee keer plat lag, dus niet meer at en keutelde (dus met spoed naar de dierenarts).

Mijn vragen:

Klopt het dat een binnenkonijn verhaart zoals beschreven?

Zo niet, waar kan dat dan aan liggen?

Verder nog tips?

dank, Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier verharen ze ook zo erg. Momenteel zien ze er uit als zwervers en missen ze her en der plukken haar.

Zaak is inderdaad om de keutels goed in de gaten te houden en eventueel preventief prozyme te geven om verstopping tegen te gaan.

Denk erom dat er in ananas véél suiker zit, en dus dikmakend is. Prozyme zou voldoende moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prozyme doe ik preventief door het drinkwater.

Ananas schijnt ook goed te zijn, dus geef ik elke avond een klein stukje (1,5 cm2).

Hij is zeker niet dik, we kregen zelfs complimenten van de DA: "Eindelijk een konijn wat niet te dik is".

Hij is erg selectief met eten en vliegt op SS en biks af.

Als je dat steeds geeft dan eet hij geen sprietje hooi.

Dus krijgt hij 20 + 20 gram per dag en de rest groen en hooi.

Ik moet het hooi wel "marineren" met wat verdunde limonadesiroop, dan eet hij het redelijk normaal.. (zonder deze truuk werkt het niet, ik heb weinig keuze)

We houden hem in de gaten, kale plekken heeft hij zeker niet. Maar je ziet de haartjes door de lucht zweven.

Vandaar ik hem ook stofzuig Hahaha..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .