Ga naar inhoud

Hoe groenvoer opbouwen?


Joycie86

Aanbevolen berichten

Wat sowieso vrij veilig is, is witlof en andijvie. Je kunt beginnen met stukjes zo groot als een postzegel. Dit kun je als het goed gaat per dag langzaam aan opbouwen naar steeds een beetje meer.

Wat je ze kunt geven is ook een beetje afhankelijk per konijn: niet elk konijn vind alles even lekker, sommige zijn kieskeurig ;) Wij geven altijd, naast witlof en andijvie, een klein stukje wortel, klein stukje tomaat, plakje komkommer, soms rucola, en kruiden (basilicum, peterselie, tijm, selderij, munt, dille).

Hier vind je een lijst met veilige groentes e.d. voor konijnen:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/gi...-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was te laat om mijn bericht te wijzigen:

Ik leer echt veel hier. Ik lees dingen die ik echt nog niet wist!

Mijn konijnen krijgen gemengd voer. Als ik ze overzet op biks moet daar dan een overgang in zitten of kan ik gewoon wisselen?

Ik maak nog wel eerst de zak op!

En hoeveel mogen ze dan en hoe doe je dat met drie konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je overstapt, moet je een weekje mengen. Bijvoorbeeld eerst 75% gemengd, 25% Biks, dan 50%/50%, 25%/75% en dan 100% biks.

Biks mogen ze 25 gram per kilo volwassen gewicht. (Bijvoorbeeld: Konijn weegt 2,5 kilo: dan mag hij 62,5 gram biks)

Eten jouw konijnen uit één bak? Dan zou ik het gewoon bij elkaar gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee bakjes. Dus daar kan ik het dan gewoon in onderverdelen?

Klinkt misschien heel stom: maar ik heb altijd het beste voor gehad met mijn beestjes, en ze zijn (bijna) altijd oud geworden. Maar als ik hier al die dingen lees heb ik het gevoel dat ik mijn beestjes te kort heb gedaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is om het in het begin te mengen, en dan langzaam aan het gemengde voer afbouwen.

Als je gewone biks hebt, kun je inderdaad uitgaan van 25gr per kg volwassen lichaamsgewicht. Bij bijv. SS, die er heel anders uit zien, kun je uitgaan van 10 tot 20gr per kg volwassen lichaamsgewicht (beetje afhankelijk van hoeveelheid hooi en groenvoer die ze eten)

Edit: te laat ;)

Als je 2 bakjes hebt, dan kun je het onderverdelen in 2 bakjes, maar als ze bij elkaar zitten, dan zul je zien dat ze waarschijnlijk toch uit elkaars bakje gaan eten.

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee bakjes. Dus daar kan ik het dan gewoon in onderverdelen?

Klinkt misschien heel stom: maar ik heb altijd het beste voor gehad met mijn beestjes, en ze zijn (bijna) altijd oud geworden. Maar als ik hier al die dingen lees heb ik het gevoel dat ik mijn beestjes te kort heb gedaan....

Is helemaal niet waar. Als je de info niet hebt, kun je het ook niet toepassen toch?!

Ik zou de biks inderdaad gewoon onderverdelen.

Een konijn kan trouwens 18 jaar worden he?! Veel mensen denken namelijk als hun konijn 3 is, dat hij/zij al oud is! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .