Ga naar inhoud

Casteratie Zoef: Nazorg?


Ireen

Aanbevolen berichten

Zoef (hollander van 2-2,5 kg) wordt op dit moment gecastereerd (nouja deze middag ergens). Vanmiddag rond vijven haal ik hem weer op, maar hoe dan verder. Op wat voor bodembedekking moet hij, kan hij gewoon zijn hoektoilet (met zaagsel) gebruiken, moet zijn voer nog aangapast worden (hij krijgt normaal 55 gram biks, hooi, meerdere groenten verdeeld over de dag). Mag hij gewoon in de kamer rondlopen, hij springt dan vaak ook op zijn hok, kan dat kwaad? Ook zonder toezicht? En hanteren...is dara nog een speciale methode voor zodat ik zijn wond niet irriteer?

Ben benieuwd hoe ik hem zo terug krijg, en dan over 3 weekjes koppelen met sofietje :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hem beter eerst op handdoeken zetten, zodat stro en andere bodembedekkers niet aan de wond kan gaan plakken. Eten kun je hem ook zo weer geven, net als hooi. Ik weet geen advies te geven over het loslopen. Dit zou ik niet weten. Check regelmatig of zijn nekje warm is, of hij goed eet en keutelt.

Mijn rammen knapten altijd al heel snel weer op, hopelijk gaat het bij Zoef ook zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts raadde mij aan om Joris een week binnen te houden op handdoekjes. Dus dat doe ik maar... Ik houd hem nu wel even in z'n hok voor die paar dagen omdat z'n buitenhok in onze hele kleine bijkeuken staat die nu propvol staat met zijn hok erin. Maar daarom weet ik ook niet of ik het een week ga volhouden... mss dat ik hem morgen ook wel weer naar buiten doe als het mooi weer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts raadde mij aan om Joris een week binnen te houden op handdoekjes. Dus dat doe ik maar... Ik houd hem nu wel even in z'n hok voor die paar dagen omdat z'n buitenhok in onze hele kleine bijkeuken staat die nu propvol staat met zijn hok erin. Maar daarom weet ik ook niet of ik het een week ga volhouden... mss dat ik hem morgen ook wel weer naar buiten doe als het mooi weer is.

het belangrijkste is dat de wond schoon blijft.Buiten op een laken in de schaduw met een rennetje eromheen kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet wel dat ik me daar eigenlijk niet helemaal aan gehouden heb.

Mijn Kosmo was nadat ik 'm had opgehaald bij de DA echt zo fit als een hoentje.

Wond zag er goed uit. Heb hem toen even in een kooi met handdoeken gezet. Maar hij verveelde zich, logischerwijs stierlijk, en toen heb ik 'm al snel weer in zijn buitenverblijf gedaan. Niet met stro, maar met handdoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoef heeft hier de hele hamsterkamer tot zn beschikking, er ligt laminaat in...mag hij daar wel op dan? Zijn kooi is namelijk niet groot genoeg om hem een week vast in te houden, het is een grote hamster/ratten kooi (ferplast mary 80x50), hij zal zich stierlijk gaan vervelen. Ik kan wel oude handoeken op de grond leggen, maar dat is niet voldoende voor heel de kamer en afzetten wil niet (heb alleen een hekje van 30 cm hoog als afzetting).

En oppakken, geen hand onder de kont, of mag dat wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij maakt het prima. Hij zou rond half 4 wakker zijn geworden...toen ik om 6 uur met hem thuis kwam was ie nog wazig. Inmiddels is hij aardig helder, niet zo springerig als normaal, maar het zal wel een hele impact op hem hebben gehad. Gelukkig heeft hij zijn witlof al opgegeten en heeft hij al een plasje gedaan. Ik check zo voor t slapen hoe hij momenteel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een week verder...

Ik heb Zoef vanmorgen weer op stro gezet, zijn toilet is weer gevuld met zaagsel. Zijn balzakjes, ookal zijn ze nu leeg, zien er goed uit...bij 1 is de hechting nog te zien, bij de ander niet, 10 dagen na de operatie, dus maandag, mogen ze eruit.

Hij loopt nu ook weer sinds een uur op de bovenverdieping los, man man man, wat kan hij rennen en bokkesprongen maken, zo happy is hij dat hij de hamsterkamer uit mag. Terwijl hij daar toch ook wel ruim zat met 8 m2. Gisteravond was hij al druk bezig de deur van de hamsterkamer kapot te krabben, omdat hij er zo graag uit wilt...maar nee braaf een week wachten en vandaag was het dan zover :D

De dierenarts had het over een maand wachten voor Zoef en Sofietje gekoppeld mogen worden. Ik kan niet wachten, en de knijnen denk ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 weken is wel het allervroegste wat ik heb gehoord...3 weken ben ik wel vaker tegengekomen, maar ik neem dan toch liever het zekere voor het onzekere en wacht wel 4 weken, nu dus nog 3 weken te gaan. Ik zit namelijk niet te wachten op een zwanger konijn van 7 jaar als ik ze dus wel te vroeg bij elkaar zet, lijkt me namelijk niet bepaald gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .