Ga naar inhoud

ongeruste nieuwe mama van kleurdwerg, Help!


Lyra

Aanbevolen berichten

Hallo, ik zit hier al een tijdje, maar heb dan nu eindelijk sinds dinsdag een kleurdwerg rammetje van 8 weken oud. Dinsdag woog hij 580 gram. Hij komt van een hobbyfokker af en ziet er gezond uit. Voor de zekerheid ben ik nog met hem naar de DA geweest en ook hij gaf aan dat Kyro helemaal gezond is. Nu zit ik met een paar vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb het gevoel dat hij veels te weinig drinkt. Ik heb een paar probleemtjes gehad met zijn fles (daar bleek naar verschillende keren de fles getest te hebben, niets uit te komen) maar heb daarna Kyro een bakje met water gegeven, hier heeft hij toen gulzig van gedronken (halve bakje). Maar sinds dien drinkt hij maar heel weinig, echt maar likjes (ik zie het hem soms doen) Maar het is zo weinig dat hij echt geen 50 ml binnen krijgt, ik zie het helemaal niet verminderen. (in het bakje zit ongeveer 100 ml) Ik heb hem ook nog een nieuwe fles gekocht, daar kan hij ook aan, maar die wordt ook niet leger.

Ik ben gisteren begonnen met zijn eerste groente, een klein stukje witlof(postzegel formaat) dit gaat goed, vandaag heeft hij al wat meer gekregen. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij op die manier wel genoeg vocht binnen krijgt.

Ik heb hooithee geprobeerd, geen succes.

Ik heb ook met een klein spuitje geprobeerd, maar ik durf hem nog niet op te pakken om echt effect te kunnen krijgen. Als ik het voor zijn mond houd en paar druppels laat komen dan doet hij er niets mee.

Hij eet goed hooi (niet dat ik het echt zie verminderen maar hij zit heel vaak aan zijn hooi tunnel te knabbelen en in het wc-tje zit hij ook heel veel en dat is de dag erna goed opgegeten. Hij heeft ook nog een hooibal (grote) en twee hooiruiven. Ik geef kruidenhooi en gewoon hooi.

Voor de rest is hij heel erg levendig en bijna zindelijk, af en toe zie ik nog een verdwaald keuteltje. Maar in de woonkamer doet hij niets (behalve keuteltjes heeft hij er ook niets gedaan).

Of hij genoeg plast weet ik niet, aan gezien ik bezig ben met het zindelijk maken en hij alles in het wc-tje doet, is het lastig te zien.

Heeft iemand iemand een idee, is het erg dat hij maar likjes drinkt?

Dan mijn tweede vraag. Ik heb van de fokker een zakje overgangs voer meegekregen. Nu wil ik hem zelf SS gaan geven. Nu ben ik begonnen met zijn eigen voer te geven en steeds een paar brokjes SS er bij toegevoegd. In het begin at hij de SS ook op. Maar nu ik steeds meer SS geef, pikt hij zijn oude bix er tussen uit een laat de SS liggen (soms wel een kleinere stukjes, hij knabbelt dus wel eraan).

Ga ik te snel of...?

Hij eet trouwens ook niet alles in een keer op. Hij doet er de hele dag en nacht over om de bix er tussen uit te pikken.

Het is een beetje lol, maar hoop dat jullie mij dat niet kwalijk nemen. Wil gewoon graag dat hij gezond blijft.

Groetjes Lyra

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, je bent gewoon een lieve, bezorgde konijnenmoeder...niets mis mee toch? volgens mij doet je nijn het prima... ze drinken echt niet altijd veel als ze ook groente krijgen! verder zou ik de biks nu gewoon laten liggen en wachten tot het hele bakje leeg is voordat je weer gaat vullen... zolang je nijn goed eet, drinkt en keutelt en zijn blinde darm keutels op eet en levendig is, is er niets aan de hand!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie Max. Dat stelt me heel erg gerust.

Vanmorgen had hij maar 2 kleine brokjes overgelaten, ook het drinken is verbeterd. Hij krijg echt nog heel weinig groente, vandaag krijgt hij een klein blaadje witlof. Daarom vond ik het ook zo raar. Zoveel vocht kan er namelijk toch niet in een heel klein stukje witlof zitten.

Lyra

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien drinkt hij s'nachts wat meer? mijn konijnen zie ik overdag ook echt niet veel drinken. Ik geef ze wel 2 x peer dag groente, daar halen ze ook wel wat vocht uit.

brokjes inderdaad laten liggen. Als het goed is gaat hij die vanzelf wel eten als hij honger krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh !

Goed dat je dingen vraagt hoor !

Maarre....Je doet het hartstikke goed !

Je let goed op je konijn, bent niet ongeduldig en gewoon voorzichtig..

Wat ook héél goed is: Je weet waarom je iets doet of niet doet...

Geniet lekker van dit kleine ukje !

Houd zijn poep goed in de gaten, met die jonge konijntjes wil dat nog wel snel 'fout' gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Zaza, bedankt voor je bericht:). Met poep in de gaten houden bedoel je: Opletten of hij zijn blindedarm keuteltjes op eet of dat hij niet aan de dunne komt?

Beide is prima. Ik heb nog geen enkel blindedarm keuteltje gezien en de ontlastig is tot nu toe nog altijd mooi rond en droog geweest.

aangepast door Lyra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .