Ga naar inhoud

vacht konijn en stink poep


JoycePaul

Aanbevolen berichten

Zoals jullie weten heb ik een aantal dames die nu al (met bijna 4 maanden) ruzie beginnen te maken.

Op advies van velen (o.a. Kiwi,...bedankt) heb ik een volwassen mannetje gehaald bij mensen die hem "een beetje (erg)" verwaarloosden, ze hadden geen tijd meer voor de beestjes. (er zit nog een konijn, kon ze niet allebei meenemen, maar ik hoop echt dat dat andere konijn ook gauw opgehaald wordt)

Ik ben bij de opvang gaan kijken, maar daar hadden ze op dat moment alleen dames, de heren waren allemaal al gereserveerd.

Ik ben dus bij mensen thuis een konijn gaan halen n.a.v. een advertentie op speurders.

Nou zag/ziet zijn vacht er verschrikkelijk uit. (en had hij veeeel te lange nagels)

Lijkt wel of hij nog een wintervacht heeft?

Ik heb alle losse haren eruit geplukt en heb hem geborsteld, maar het ziet er nog steeds vreemd uit.

Wat denken jullie? Is het konijn ziek of gewoon van vacht aan het wisselen?

vacht3.jpg

vacht1.jpg

Daarnaast is het een dwergje en is hij veel te dik. (heb hem gewogen, hij weegt ruim 2 kilo en echt groot is hij niet)

Ik denk dat zijn poep daarom ook zo ontzettend stinkt! (ga bijna over mijn nek als ik bij hem in de buurt kom)

Hij heeft geen diarree, geen plakpoep, maar ronde keutels, wel ietsje zachter en glimmendiger dan "gewone" harde keutels.

Ik moet wel zeggen dat hij zijn biks niet eet, wel hooi (ook niet echt veel, maar hij eet er wel van).

A.s. maandag heb ik een afspraak bij de DA om het konijn (heb nog geen naam bedacht) te laten castreren, zodat ik hem over een paar weken aan mijn dames kan koppelen. (mits hij gezond is)

Wat denken jullie? (over vacht/poep)

gezicht.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet eruit als de dekvacht, dus inderdaad een soort wintervacht, die er nog deels op zit. alleen ik vraag me af waarom. want zelfs als je een konijn niet borstelt zou hij die haren gewoon moeten verliezen. misschien is hij te dik om zichzelf goed te verzorgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij inderdaad veel te dik is.

Dat merk ik ook als hij zichzelf aan het wassen is.

Toen ik hem ging halen zat hij is een hok waar hij amper rechtop kon staan, alleen maar zaagsel op de bodem, een heel klein drinkflesje dat telkens omviel en gemengd voer.

Volgens mij heeft hij veel te weinig beweging gehad en toen hij woensdag bij mij thuis kwam, zag hij volgens mij pas voor de eerste keer stro en hooi!

Nu laat ik hem zoveel mogelijk vrij in de tuin rondlopen. (heerlijk om hem zo te zien rennen)

Om en om, dan mag hij in de tuin en dan de dames. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt...dat heb je goed..

Leuk beestje trouwens...hopelijk gaat het ook werken als hij samen met je voedsters komt, maar die kans is zeer groot.

Heerlijk dat hij nu zo vrij kan lopen !

Door zijn dikte kan hij zichzelf niet goed bijhouden, dat moet jij dus doen...

Borstel hem maar lekker iedere dag..

Verder is het goed om hem op hooi te laten, die biks is minder belangrijk.

Zelf heb ik een konijn dat weinig beweegt, dus snel dik wordt en zij kan ook haar vacht niet goed bijhouden.

Regelmatig gaat ze wekenlang op rantsoen: hooi en water...daar wordt ze nog gezelliger van ook !

Je kan overwegen om hem wat lekkerder hooi te geven...kruidenhooi bijv...

Verder goed om de afspraak bij de dierenarts te benutten om hem eerst te laten controleren. Zal de dierenarts sowieso wel doen voor een castratie..maar toch.

Het kan héél goed zijn dat hij last heeft van haakjes op zijn kiezen ! Dan eten ze niet makkelijk biks en inderdaad: ook wel helemaal niet. Haakjes geven vervelende problemen...

Dus echt belangrijk dat de dierenarts daar goed naar kijkt ! Vraag er ook echt om als je er zelf niet bij bent !!! (geen idee hoe het gaat met die afspraak, of je hem alleen hoeft te brengen, vandaar)

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ZaZa!

Het is echt zo'n lief konijn! (hij is +/- 1 jaar oud)

Hartstikke tam, laat zich oppakken wanneer dat nodig is (zit even in een "nood-hok", waar hij zelf niet uit kan, dus ik moet hem eruit tillen) en dat terwijl hij zoveel heeft meegemaakt. (Die mensen waar ik hem heb gehaald, hadden ook 2 honden die ze geregeld bij de konijnen in het hok plaatsten!! Ik heb het met mijn eigen ogen gezien! Konijn was helemaal gestresst)

Ik zal maandag inderdaad even aan de dierenarts vragen of hij hem ook even goed na kijkt.

Denk je trouwens dat zijn poep dan ook minder gaat stinken als ik hem alleen hooi en water geef? (het is echt heel erg nu, maar biks eet hij zowieso al niet of een beetje)

Ik heb inderdaad ook al wat kruidenhooi besteld via een konijnenspeciaalzaak op het web, hopelijk vindt hij dat wat lekkerder! :-)

Ik zal het hooi ook eens vochtig aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal geen biks weinig toevoegen aan de kwaliteit van zijn ontlasting (netjes geschreven hè) Maar je kan het allicht proberen..

Krijgt hij groente ? Misschien was hij dat niet gewend...dan zou je eerder daar eens mee kunnen experimenteren of het scheelt als je dat een paar dagen mindert of weg laat...

Verder zit ik te denken om een kuurtje Panacur te geven om te kijken of hij wormen heeft...

Dan kan hij bij jullie een 'schone' start maken: gecastreerd, haken gecontroleerd, evt. wormen behandeld...

Maar goed,

Ik zou eerst exprerimenteren met voeding...kijken of dat uitkomst biedt. Dat is ook het meest simpele en kan je direkt uitproberen..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als jij hem ineens van gemengd voer alleen biks gaat geven kan dat ook zorgen voor een verandering van zijn ontlasting en het feit dat hij het niet eet.

Ik weet niet of je dat gedaan hebt maar als je gaat overstappen dan kun je beter eerst zijn oude voer met het nieuwe voer mengen.

Ook zou ik zijn ontlasting evt laten checken op coccidiose ivm de verhuizing en het stinken van de keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die biks klopt wel...toch heb ik niet het gevoel dat het daar aan ligt..haha maar ja, dat zegt niets..

Coc, komt niet zo vaak voor bij konijnen die al 'zo oud' zijn, maar kwaad kan het nooit natuurlijk..De condities zijn er wel naar..

Hij zou gewoon even een goede check up kunnen gebruiken...

Sowieso is het slim om nu dat voer uit te proberen.

Dat geeft vaak al snel duidelijkheid en aangezien je maandag pas naar de dierenarts hoeft, dan heb je dat alvast uit kunnen proberen.

Anders zegt je dierenarts misschien hetzelfde als hierboven al staat over het voer...en dan mag je weer naar huis om dat eerst uit te proberen.

Nu heb je dat dan al gedaan...dat scheelt misschien weer extra tijd én bezoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaza, mijn Lucky heeft ook coc gehad en die was echt al volwassen hoor ;) Het kan iig geen kwaad er naar te kijken. Beter een keer te veel als te weinig idd.

Ik zou hem ook een beetje gemengd voer aanbieden en kijken of hij dat wel eet. Hij moet natuurlijk wel genoeg binnenkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal geen biks weinig toevoegen aan de kwaliteit van zijn ontlasting (netjes geschreven hè)

Ja, erg netjes geschreven :P haha

Het is inderdaad "gewone" ontlasting :P dat zo stinkt. (maar zoals ik al zei, het zijn niet van die keiharde "gewone" keutels, iets plakkeriger)

Dan kan ik de DA misschien ook maar beter even naar zijn keutels laten kijken.

Kan nooit kwaad ;-).

Hij is inderdaad ineens overgegaan op ander voer, want ik weet niet precies wat voor een voer hij bij zijn vorige eigenaren at, want zijn bakje was leeg (lagen alleen wat restjes in van wat op gemengd voer leek) en het voer was op zeiden ze toen ik ernaar vroeg, dus ze konden het me niet laten zien :grrrrrr:.

Maar ja, zoals ik al zei, hij eet dus echt niks of nauwelijks van de biks.

Nee, hij krijgt van mij nog geen groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best kans dat hij dan alleen biks niet wil eten als hij gemengd voer gewend was. Kun je het nog navragen welk merk hij kreeg bij die mensen?

Of misschien toch een beetje kopen en zien wat hij er mee doet (evt mengen met wat hij nu krijgt om niet steeds te veranderen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de biks weggepakt en hem alleen hooi en water gegeven en de stank is al een stuk minder!

Die paar biks die hij dus at zorgde dus toch voor die enorm vieze geur!

Voorlopig krijgt hij dus even geen biks! (hij mag zowieso alleen maar water en hooi vóór de castratie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft je DA dat gezegd, dat ie alleen wat er en hooi mag voor de castratie? Want dat is niet waar hoor! een kojnijn hoeft neit te vasten of zijn voedsel te laten staan voor een operatie. het is zelfs enorm belangrijk dat een konijn altijd blijft eten. nu zal het met hooi en water wel goedkomen hoor, maar ik ben altijd een beetje wantrouwend als een DA zegt dat een konijn niets of veel minder mag eten, want vaak is het dan geen konijnkundige DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft je DA dat gezegd, dat ie alleen wat er en hooi mag voor de castratie? Want dat is niet waar hoor! een kojnijn hoeft neit te vasten of zijn voedsel te laten staan voor een operatie. het is zelfs enorm belangrijk dat een konijn altijd blijft eten. nu zal het met hooi en water wel goedkomen hoor, maar ik ben altijd een beetje wantrouwend als een DA zegt dat een konijn niets of veel minder mag eten, want vaak is het dan geen konijnkundige DA.

Dat heeft de DA gezegd, ja, hij zal het toch zeker wel weten?

Hij mag onbeperkt hooi (en water uiteraard) zei de DA, maar geen vast voedsel.

aangepast door JoycePaul
Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze te dik zijn dat kun je wel zien : als ze een dubbele kun hebben,

of als ze zich eigen willen wassen en je ziet zó'n dikke pels eronder, dan zijn ze wat te dik ;)

Haha, ja, dan is hij veel te dik ;-)

Maar dat komt helemaal goed, hij krijgt hier veel beweging!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zou 'm toch echt te eten geven als je er nog langer van wil genieten :)

Dit is wat ZaZa schreef:

Verder is het goed om hem op hooi te laten, die biks is minder belangrijk.

Zelf heb ik een konijn dat weinig beweegt, dus snel dik wordt en zij kan ook haar vacht niet goed bijhouden.

Regelmatig gaat ze wekenlang op rantsoen: hooi en water...daar wordt ze nog gezelliger van ook !

Zij heeft er toch ook wel verstand van, neem ik aan?

Hij krijgt heus wel genoeg te eten, hoor.

Ik zorg goed voor mijn beestjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft ZaZa nooit gezegd dat ene konijn voor een operatie alleen maar water en hooi mag hoor! Het kan geen kwaad (als je konijn tenminste genoeg hooi eet), maar het is gewoon onzin wat jouw dierenarts beweert!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ZaZa zei niet vóór een operatie, daar ging het mij ook niet om, het ging me alleen even om het commentaar van Tuinkabouter.

Mijn konijn eet nu gelukkig veel hooi, vanmorgen moest hij er nog niks van hebben.

aangepast door JoycePaul
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .