Ga naar inhoud

Dierenarts zegt geen witlof!


lgvandelande

Aanbevolen berichten

Vandaag met Fred en Flo naar een 'erkende BB dierenarts' geweest.

Fred liet regelmatig BD keutels liggen en Flo woont nog maar 2 maandjes bij ons, moest nog ingeënt worden en ik wilde gewoon weten hoe ze ervoor stond.

Puntje bij paaltje, allebei de knijnen super gezond, goed op gewicht, geen haakjes op de tanden, tanden en nagels netjes kort. Ik heb goed voor ze gezorgd

God ik wordt nog een konijnen pro! hahaha

BD keutels van Fred zijn omdat hij waarschijnlijk (als hij de kans krijgt) ook al het eten van Flo opeet. Dus moet ze voortaan apart eten geven.

Maar; de reden dat ik dit dus schrijf (beetje lange intro sorry)

Deze DA zei dat hij pasgeleden een publicatie heeft gelezen dat witlof superslecht schijnt te zijn voor konijnen. Ook komkommer mogen ze absoluut niet hebben!!!???

Heeft iemand van jullie hier ook van gehoord?

Hoor graag jullie opinies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even gegoogeld, volgens de meeste informatie is witlof een groente dat weinig calcium bevat, net als wortelen. Teveel calcium is niet goed (vandaar dat likstenen uit den boze zijn)

Je mag volgens de info die ik heb gelezen wel witlof geven, maar er moet variatie in zitten.

Broccoli daar zit weer heel veel calcium in, dus alleen broccoli geven is ook niet goed.

Eigenlijk het zelfde als bij mensen, hoe groter de variatie, hoe gezonder!

De meesten weten het wel, maar koolsoorten en sla niet geven!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boerenkool is een bladgroente, dat is inderdaad de uitzondering van de kolen die wel mag. Dat witlof niet goed zou zijn heb ik nog nooit gehoord. Ik ben ook heel benieuwd waar jouw dierenarts die informatie vandaan heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de controle van mijn dames had ik witlof als avondeten opgenoemd en had ik het in hun reismandje liggen zodat ze onderweg nog iets te eten hadden. Volgens mijn dierenarts (Wilhelminapark, Utrecht) was dat allemaal goed en met al die postieve reactie's over deze dierenarts, vertrouw ik daar volledig op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorige keer dat Muts niet in orde was raadde de tweede dierenarts mij witlof ook af, zij vond het te koolachtig en te nat en zag liever dat ik meer groente met veel vezels zoals wortelloof ging voeren.

Alleen over het verhaal van te vochtrijk heb ik zo mijn twijfels, ik heb het een keer opgezocht, maar het vochtpercentage van verschillende groentes ligt echt niet dramatisch uit elkaar. Ik denk toch dat het meer in de rest van de samenstelling zit.

Ik voer in ieder geval nog steeds witlof, een paar blaadjes bij de rest van hun groenteschotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik met mijn konijn naar de DA ging had ik ook witlof meegenomen, en mijn DA zei dat het prima was, en dat goed was dat ik ze veel groenten gaf.

Ik heb van mijn DA ook een bundeltje meegekregen met allemaal info over konijnen en daar staat ook een (korte) lijst in met een aantal groenten die ze mogen en daar staat ook witlof in.

Hier krijgen ze elke dag witloof, een stukje paprika, selder, wortelloof en soms eens een stuk wortlel op zondag ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan is de vraag over welke publicatie het gaat... of op z'n minst waarom...

Er zijn zoveel artikelen over witloof geven aan konijnen...

- Je hebt er die gaan over de pH in het gastrointestinale systeem en het verschil daarin bij jonge en oudere konijnen.... Misschien dat hij dan toch op dit artikel doelt...

- Je hebt er die het verschil aankaarten tussen verschillende soorten witloof, de witte en de gekleurde variant.

- Je hebt er die de voedingswaarde bespreken,... En zo kan ik nog een tijdje doorgaan (en er zullen nog wel veel meer artikelen zijn dan degene die ik heb gelezen).

Het is wel zo dat er in witlof erg weinig voedingsstoffen zitten en het dus niet heel nuttig is om dat als enige groentesoort te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag in mijn omgeving of mensen het wortelloof dat ze overhebben aan mij willen geven en vraag soms bij de supermarkt ook aan mensen die wortels kopen of ik het loof er even af mag plukken. beetje brutaal, maar als ik het uitleg vinden mensen het erg leuk en geven graag het loof aan mij anders gooien ze het toch maar weg.

ik eet zelf weinig wortels, maar als ik ze eet doe ik hetzelfde als Kiwi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag in mijn omgeving of mensen het wortelloof dat ze overhebben aan mij willen geven en vraag soms bij de supermarkt ook aan mensen die wortels kopen of ik het loof er even af mag plukken. beetje brutaal, maar als ik het uitleg vinden mensen het erg leuk en geven graag het loof aan mij anders gooien ze het toch maar weg.

ik eet zelf weinig wortels, maar als ik ze eet doe ik hetzelfde als Kiwi.

Hé dat is een goeie!!!! Inderdaad wel een beetje brutaal hahahaha. Hmmm dat ga ik eens proberen. Gewoon met een klapstoeltje bij de wortels gaan zitten en iedereen stalken die die oranje dingen in zijn mandje doet

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de markt halen ze vaak al het loof van de wortels af als je het koopt misschien zou je aan het eind van de markt dag daar langs kunnen gaanom te vrgen of je dat mee kunt nemen. misschien kun je ook een afspraak maken dat hij het voor je bewaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag altijd bij de groentekraam op de markt of ze los loof hebben, als ik daar ben om kruiden en andere groentes te kopen.

En ik haal ook bossen wortels met loof, alleen duurt het altijd best een tijd voor de wortels op zijn, ook al eet ik zelf ook graag een wortel tussendoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .