Ga naar inhoud

Drinkfles slecht?


elvira88

Aanbevolen berichten

Hee, toen ik met buddy naar de dierenarts geweest ben voor haar inentingen kreeg ik een boekje met konijnen info mee en daar stond dat een drinkflesje niet zo goed is als een drinkbakje. Het was het volgende korte stukje:

Bij voorkeur geen drinkflesje, onderzoek heeft uitgewezen dat drinken uit flesjes mogelijk meer kans geeft op gasvorming in de darmen. Voor een konijn is het drinken uit een bakje een natuurlijker manier dan drinken uit een flesje.

Nu had ik dit nog niet eerder gelezen eigenlijk. Iemand die er bekend mee is? Ik had juist drinkflesjes omdat het anders zo'n natte boel word. Nu heb ik even allebei staan (omdat ik leuke nieuwe bakjes had waar iets in moest) en nu zie ik wel dat ze zelf een voorkeur heeft voor de drinkbakjes. Ze lijkt veel meer te drinken nu.

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een topic gelezen waar dezelfde vraag wordt gesteld. Drinken uit een drinkbakje is wel natuurlijker.. Muffin & Bratley drinken ook liever uit een bakje. Ik heb het hele flesjes gebeuren ook maar opgegeven :P De flesjes slopen ze de hele tijd.. En het drinkbakje houden ze hier wel netjes schoon enzo :yes:

Maar de topic waar ik het over had: Wat is beter waterbakje of drinkflesje

Ojee, ik weet niet of je dit bedoelde Sweetbunny.. Dan ben ik je net voor :whistle2:

aangepast door Nijntje_Hummer&Gizmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Drinken uit een bakje is inderdaad een natuurlijkere manier dan drinken uit een flesje, en doordat ze uit zo'n tuitje drinken kan er ook meer lucht mee naar binnen gehapt worden. Deze nadelen wegen voor mij persoonlijk echter niet op tegen de voordelen van een flesje: het water blijft schoon, het hok wordt geen natte kliederboel, en ik hoef niet bang te zijn dat ze het bakje omgooien en dan op een warme dag urenlang zonder water zitten, als ik op mijn werk ben bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werk ook met flessen. Mijn konijnen gooien met alles wat op een bakje lijkt zelfs een vol voerbakje gaat nog vaak om. Als ik er water in doe ben ik bang dat zoals Kiwi ook al zei ze een halve dag ofzo zonder water zitten. Heb na operaties wel eens ook een bakje bij gezet om het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken maar de fles blijft favoriet.

Heb meestal twee flessen per hok een van een liter en een kleine van 600ml. Stel dat een eraf geduwt word of kapot is hebben ze nog een backup.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote stenen waterbak in de ren staan, niet om te gooien. Ik ververs het water wel elke dag, want er komen wel haren en stof in. Maar ja, een flesje wordt ook vies... Lief is dat ze er met z'n tweetjes van kunnen drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals al gezegd is heeft een bakje ook nadelen!

mijn konijnen vinden een bakje zeker prettiger,

maar het ligt binnen een half uur als het niet sneller is om, en dan hebben ze geen drinken meer... dat is gewoon niet handig.., als je de hele dag weg bent en ze zitten dan zonder drinken, dat lijkt me ook niet bepaald gezond ;)

ook wordt water in een bakje idd erg gauw vies.

wij hebben dus toch gewoon drinkflesjes.alleen in de tuin zet ik vaak nog een bak water neer als ze los lopen maar dat is dan dus extra gewoon

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had er nog nooit van gehoord, die van mij drinkt niet uit een fles dus ik moet wel een bakje neer zetten,

maar daar gooit hij iedere keer zaagsel in, is dit dan niet slecht voor hem?

ik verschoon het wel regelmatig maar misschien dat het ook wel eens gebeurd als ik aan het werk ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote stenen waterbak in de ren staan, niet om te gooien. Ik ververs het water wel elke dag, want er komen wel haren en stof in. Maar ja, een flesje wordt ook vies... Lief is dat ze er met z'n tweetjes van kunnen drinken.

Zo'n grote stenen vorbak gaat hier om. Ze gaan er met hun voorpoten opstampen en dan kantelt hij om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij al mijn konijnen die ik gehad hebt, heb ik altijd flesjes gebruikt!

Ook nog nooit van gehoord dat het 'slecht' zou zijn...

Nouja inderdaad als ik alle voor & nadelen op een rijtje zet, blijft ik toch maar gewoon bij mn drinkflesje! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja misschien dat als je nijn vaak gas heeft dat je dan beter een bakje kunt nemen, maar hier is een bakje ook geen optie hoor. Stoffeltje vind ik het namelijk veel te leuk om zijn kont te wassen. En dat mag hij best, ware het niet dat ik geen natte kontjes tolereer in mijn tuin! het is maar goed dat we geen vijver hebben, want ik weet zeker dat Stoffel er lekker in zou gaan zwemmen.

met het warme weer had ik namelijk voor de katten een groot bakje water neergezet in de tuin en daar liep Stoffel ook de hele tijd in te stampen en te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 van die zinken kippendrinkemmers van 6 liter in de ren staan.

Hierin blijft het water schoner dan in een bakje, ze kunnen het niet omgooien en ze zitten nooit zonder, omdat er lekker veel in kan.

Er hing ook een flesje in het overdekte gedeelte van de ren, maar ook tijdens een regenbui kozen mijn nijnen ervoor om in de regen uit de emmer te drinken. Gekke beesten, maar blijkbaar vinden ze het ECHT veel lekkerder uit een bakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .