Ga naar inhoud

Help?


Snuffie47

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zou graag even advies vragen. Ik heb twee konijnen Bo en Belle. Gisteren toen ik thuis kwam van het werk zag ik dat bo een beetje stilletjes was. Wilde geen groenvoer en geen hooi. Belle had nergens last van. Heb Bo even binnen gehaald lekker opschoot genomen beetje aaien en zijn buikje gevoeld. Ik voelde niets vreemds maar ben toch maar gaan masseren. Na een half uurtje ofzo ging het beter en kwam er beweging in. Hij ging ook weer stro eten en s'avonds toen ze biks kregen at hij ook gewoon. Het groenvoer ook (andijvie en wat selderij).

Vanmorgen wilde hij weer niet eten en tot nu toe heeft hij nog niets gegeten en volgens mij ook niet gedronken. Die twee hapjes uit het groen wat hij gekregen heeft reken ik niet mee. Verder is hij heel stil. kruipt in hoekjes (verplaatst zich wel soms) Hij wil geen hooi thee en ook olvarit worteltjes pap ook niet. Zijn buik voelt nog steeds normaal aan voor mijn gevoel.

Ik heb de dienstdoende dierenarts gebeld en die zegt dat ik moet gaan dwangvoeren. Dit ga ik nu ook doen maar ik weet nu eigenlijk nog niet wat de oorzaak is. Iemand tips? Heb op internet een praktijk gevonden die je altijd kan bellen voor spoedgevallen maar weet niet of dit zomaar kan omdat ik eigenlijk een andere dierenarts heb.

Alvast super bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf zeker niet gaan dwangvoeren, door dwangvoeren kun je juist meer schade aanrichten stel dat hij gas heeft. Keutelt hij nog wel? Ik zou zo snel mogelijk met je nijn naar een dierenarts voordat de darmen helemaal stil komen te liggen. Een konijn is een prooidier en zal niet snel laten merken dat hij niet lekker is tenzij hij zich echt niet goed voelt. (Wat je beschrijft lijkt heel erg op wat martin had, en hij bleek gas te hebben, is toen opgenomen geweest bij de DA daarvoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

keutelen moet ie!!!! dus darm stimulering ciseral, pijnstilling van dieren arts vragen als ie niet keuteld.....!!!!! en snel

als ie verstopt zit is dwang voeren niet goed kan ook een reden zijn van niet keutelen en stoppen met eten....zoek eenkundig arts!! en snel.

dwang voeren doe je alleen na een operatie en of tand problemen....als je zeker weet dat er geen blokkade of gas is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn we weer. Hij heeft inderdaad last van gas. Heb metocloral drops gekregen 3x per dag en recovery eten van science selective. Als het maandag niet beter gaat moet ik terug komen. Moest hem binnen houden dus heb net het binnenhok weer opgehaald bij mijn ouders. Nou hoop ik dat het snel beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Even een update. Zaterdag was een zware dag voor Bo. Heb hem gewoon de druppels gegeven en af en toe wat hooi thee met een een spuitje. Dwangvoeren heb ik niet gelijk gedaan. Had er wel een hard hoofd in aangezien mijn vorige konijn dood is gegaan omdat ze niet meer wilde eten na een narcose (ook geen dwangvoer). Bo is echter goed de nacht door gekomen en zat s'morgens vrolijk met zijn oren omhoog te kijken. Zo van, ik weet niet wat jij je druk maakt maar ik voel me goed. Biks at hij nog niet maar wel hooi.... Heel veel hooi. Dus we druppelen nog 5 dagen verder en zien hoe het dan gaat. Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer goed gaat. Ik heb altijd infacol in huis. Gewoon tekoop bij het kruidvat. Het is een middeltje voor baby's met lucht in de drampjes en darmkrampjes. Bij mijn Francientje heeft het enorm goed geholpen toen ze ook ooit eens gas had. Ik heb het nu standaard in huis. Je gebruikt het als volgd: eerste uur 3 keer 1 ml, daarna ieder uur 1 ml. Laatst had Moos van mij ook ineens gas. Ik heb hem gelijk infacol gegeven en de volgende dag was hij weer volledig de oude.

aangepast door sannieentom
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, voor bunny ranch chanty, Ik heb niet gedwangvoerd. Heb het meegekregen maar niet gedaan. Had daar geen goed gevoel bij. Alleen wat water of hooithee af en toe. Vocht leek me toch wel belangrijk. (Het was ook niet mijn eigen dierenarts. Heb nog wel contact gehad met mijn eigen dierenarts afgelopen maandag.) De volgende dag (zondag) is Bo begonnen met heel veel hooi eten en een dag later ook weer met wat biks. Inmiddels eet hij gelukkig alles weer. Ik geef de druppels alleen vandaag nog en hou het daarna goed in de gaten. Maar ben heel blij met al jullie reacties hoor!

Ik ga ook zeker eens opzoek naar infacol!Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .