Ga naar inhoud

Vreemd gedrag voedster


andremiranda

Aanbevolen berichten

Hallo BB’ers,

Het is een tijd geleden dat ik op BB geweest ben. Heb een verhuizing (nieuwbouw) achter de rug en druk daarmee geweest.

Wel heb ik zo nu en dan meegelezen om de konijnen kennis wat up to date te houden.

Nu heb ik helaas een probleem met mijn voedster (Aily) sinds zaterdagavond.

Zij at plotseling niet meer en zat alleen stil. Af en toe stond ze op, maar alleen om een nieuwe ligplek te zoeken.

Uiteraard zondagochtend direct naar de dierenarts geweest. Zij heeft haar helemaal nagekeken en geluisterd, tanden, ogen, darmen, maag etc.

Kon helemaal niets vinden. Ze heeft haar voor de zekerheid wel een pijnstiller gegeven en dwangvoeding. Nu leek het zondagmiddag en maandagmorgen weer goed te gaan.

Helaas maar voor korte duur. Mijn voedster eet met mate nu, het lijkt wel of ze alleen het hoognodige eet en drinkt, brokjes (SS en heb critical care) wil ze amper. Wilgenblaadjes en witlof wel, dus dat geef ik nu maar extra zodat de darmen in beweging blijven. Ze keutelt en plast gelukkig nog wel, maar in het wilde weg nu (was zindelijk)

Heb zelfs verse ananas gegeven, omdat het misschien toch een verharingsprobleem was, maar dit is het dus ook niet.

De reden dat ik mij ook enorm bezorgd maak, is haar gedragsverandering. Ze is van een speels en aanhankelijk konijn veranderd in een angstig en teruggetrokken konijn. Ze is bang van ons geworden en zelfs mijn ram zoekt ze niet meer op, maar rent ze voor weg. Gisteren terwijl ze wegrende (dit lukt dus nog wel) voor mijn ram, viel ze ook op haar zij. Het lijkt alsof ze ook moeite heeft gekregen met haar evenwicht, want in mijn ogen staat ze wankel op haar benen. Ze kan zich nog wel wassen etc en even rennen lukt nog, maar de bewegingen die ze maakt als ze opstaat en/of loopt, lijkt alsof ze dizzy is (of iets "gebruikt" heeft)

Het lijkt niet alsof ze enorm veel pijn heeft, ze knarsetand bijv. ook niet. Ze eet wel kleine beetjes en loopt zo nu en dan rond. Ook rennen kan ze dus nog, maar alleen omdat mijn ram haar achterna zat. Voor de rest zoekt ze alleen maar plekken op om rustig te liggen. Ze draait dan ook gewoon om een lekkere houding te vinden

Mijn vermoedens zijn dat het niet met de maag te maken heeft, maar dat er misschien iets in haar hoofdje gebeurd is of een virus/parasiet. Omdat ze als een blad aan de boom is omgeslagen in haar gedrag en ze nog wel de wil heeft om wat te eten.

Ze heeft vrijdag wel enorm aan haar hok geknaagd, dacht miss is het zoiets? Of van de warmte?

Het is allemaal heel vreemd en kan een raar gevoel dan ook niet van me af zetten. Na het werk ga ik weer naar de DA. Heb eindelijk een konijnkundige gevonden (via bb of konijnen.nl) die helemaal meeleeft (dankzij bb weet ik waar je op moet letten nu)

Ik vroeg me af of jullie tips voor mij hebben die ik mee kan nemen naar de DA. Of dit verhaal voor jullie herkenbaar is. Waar ik op kan letten. Heb helaas mijn eerste konijn verloren aan EC, krijg helemaal flashbacks nu.

Sorry voor lange verhaal.

Groetjes,

Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft dit konijn contact gehad met je vorig konijn dat aan EC is overleden?

Die gedragsveranderingen...houden die ook in dat ze agressiever is? Of dat haar gedrag heel plots kan omslaan?

Hoelang is dit al bezig?

Dat ze zo ziek was en niet at heeft ze dat de laatste tijd vaker gehad?

De problemen met haar evenwicht, situeren die zich vooral in haar achterpoten of in het algemeen?

Sorry voor de vele vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee mijn eerste konijn had ik in 2006 en die is in hetzelfde jaar overleden. Kennelijk had zij het bij de geboorte al.

Dit konijn heb ik ruim een jaar van de opvang en tot op heden nooit problemen gehad. Ze at ook als een slootgraver en zocht altijd contact met mijn ram. Wassen, naast liggen etc. Was eigenlijk een soort van droomkoppel.

Nu is ze alleen maar angstig en teruggetrokken. Voor ons (verzorgers) en mijn ram.

Ik heb het idee dat haar evenwicht een probleem is in het algemeen. Ik vind ook aan de blik in haar ogen dat er iets veranderd is. De uitstraling is minder levendig, alsof ze niet helder kijkt. Wat ik al zei, het is totaal niet het konijn dat ik had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hier toch ook overwegen om te testen op EC...

Een paar dingen in je verhaal deden me daar wel aandenken... een aantal gelijkenissen met Eufrasie toen ze EC had...

- EC kan voor gedragsveranderingen zorgen... Eufrasie haar gedrag kon plots omslaan en dan werd ze ineens agressief, terwijl ze eigenlijk de grootste knuffelkont ooit is. Eigenlijk herkende ik na een tijdje mijn eigen konijn bijna niet meer.

- Stasis (vertraagde darmwerking) is één van de vele symptomen van EC. En kan mogelijk verklaren wat er zaterdagavond gaande was.

- Op de momenten tussendoor dat Eufrasie geen stasis had en eigenlijk goed was. Zag ze er ook gewoon niet meer gelukkig uit. Ze was er wel en ze at. Maar ik had het gevoel dat ze net voldoende at en meer niet. Aanvallen op eten, genieten van eten, was er niet meer bij.

- EC kan problemen met de achterhand geven, en dus ook een verstoord evenwicht.

Ik wil absoluut niet beweren dat het EC is. Maar is zou de mogelijkheid niet uitsluiten. Misschien kan je met de DA overleggen om haar daarop te laten testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem het mee en zal het vanavond zeker bespreken. Het is mij echt een raadsel.

Mijn eerste konijn wat EC had bleef tot het einde net zo aanhankelijk dan voorheen en at gewoon lekker door, ook al kon ze niet meer op haar pootjes staan.

Ik herken bovenstaande wel wat je beschrijft in mijn voedster. Zucht, heb dr ook helemaal niet van geslapen...... Ik hoop dat er vanavond nieuws is/komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 'moeilijke' bij EC is dat er erg veel symptomen zijn, maar deze niet allemaal samen moeten voorkomen...

2 konijnen met totaal verschillende symptomen, kunnen uiteindelijk dus wel dezelfde ziekte hebben.

Het is ook pas recent dat stasis door DA'en erkent wordt als één van de symptomen van EC.

Veel succes bij de DA vanavond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het werk naar de DA geweest. Ze had na 1 blik op Aily geworpen al genoeg gezien. Volgens haar is het zo goed als zeker dat het EC is. Ze had het nog over een test, maar ze was er vrij zeker over. Aily loopt ook scheef nu en hangt erg naar 1 kant. Mijn vermoedens zijn helaas dus waar. Goede is dat ik er hopelijk nog op tijd bij ben en de juiste medicatie gekregen heb. Helaas had ik ten tijde van mijn eerste konijn niet zo veel kennis als ik nu o.a. door BB heb verkregen, waardoor er toen nooit een goede medicatie is gegeven.

Ik moet Aily nu circa 60 dagen behandelen. Uiteraard tussentijds goed in de gaten houden en weer langskomen.

Het is niet leuk, maar ben wel enigszins opgelucht dat ik nu weet wat het is en er behandeld kan worden.

P.s. sinds Aily erg teruggetrokken is en angstig gedrag vertoond, is mijn ram ineens erg dominant. Hij jaagt haar sinds gisteren weg van de plekken waar ze ligt. Erg zielig, helemaal nu. Hij lijkt echt helemaal niks van haar te willen weten nu en de gehele ruimte die ze hebben nu als zijn territorium te zien. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat naar Miranda...

Behandel je Andre wel mee? Ec is namelijk besmettelijk en ook al vertoont Andre geen symptomen kan hij mogelijk toch besmet zijn geraakt en zal dus ook preventief behandeld moeten worden.

Welke medicijnen heb je voor Aily meegekregen|?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je toch een oorzaak hebt.

En weet dat je er snel bij bent en met een juiste behandeling heeft een konijn met EC nog erg mooie en goede kansen op een zo goed als volldeig herstel.

Moest je wat moed willen, kan je dit eens lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/17078-update-eufrasie-blind.html

Moet je 60 dagen panacur geven of 6 weken?

Misschien is het daarnaast nog handig om met je DA het nut van corticosteroïden te bespreken (~dexamethason).

Als er al 'hersenproblemen' zijn zoals een veranderd gedrag kan dit bijdragen tot een nog voorspoediger herstel. Deze worden meestal een paar dagen gegeven in het begin van de behandeling om de zwelling af te remmen.

Het gedrag van je voedster kan met de goede behandeling relatief snel terug herstellen. Hopelijk herstellen de 'problemen' met de ram zich dan ook.

Heel veel sterkte en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb panacur en baytrill meegekregen. Volgens mij had de da het echt over 60 dagen. Ik heb eerst medicatie meegekregen voor 30 dagen en daarna kan ik langskomen voor nieuwe.

Wat ik mij nu afvraag, Aily heeft zondag een pijnstiller gekregen en hier knapte ze heel erg van op. Pas maandag is haar evenwicht verstoord geraakt. Vandaag heeft de da haar nog een pijnstiller gegeven en ondanks dat ze scheef staat, is ze wel levendiger en eet ook beter. Voornamelijk groen, helaas nog steeds geen ss. Ik heb ook pijnstiller meegekregen, carprofen drops, samen met critical care voor het geval dat.

@ zwarte panter: in jouw verhaal heb ik gelezen dat EC in principe geen pijn hoeft te veroorzaken, maar er is aanmerkelijk een verschil te zien nu ze Aily weer een pijnstiller heeft gegeven. Klopt dit? Kan EC dus wel degelijk pijn veroorzaken?

Trouwens, petje af voor jouw moed en doorzettingsvermogen!

@ kelly: ze heeft niks over Andre gezegd trouwens, zal ik hem preventief ook geven? Hij is op en top levendig, naar het dominante toe. Ik weet niet wat de besmettingstijd is? Ik bel haar morgen anders nog wel op en vraag haar ernaar. Je hebt wel gelijk, heb er nooit zo snel bij stil gestaan. Hij heeft trouwens ook weer snot gehad en hier is hij meerdere keren voor behandeld afgelopen maand, kan ik dan weer medicatie aan hem geven?

Echt bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

60 dagen kan hoor... Zeker als er besloten wordt om geen testen uit te voeren. Uit verschillende testen voor en na bij konijnen met EC zou gekomen zijn dat 6 weken in sommige gevallen niet voldoende is. Daarom dat ze als ze testen ook altijd opnieuw testen na de behandeling.

Meestal wordt de partner sowieso minimum 2 weken meebehandeld.

Panacur kan geen kwaad ook niet als hij pas medicatie heeft gehad, het wordt namelijk niet door het lichaam opgenomen.

EC op zich veroorzaakt inderdaad geen pijn. Maar sommige symptomen kunnen wel degelijk pijn veroorzaken. oa. stasis... ik weet niet of ze vandaag minder keutelde, maar dat is één van de mogelijkheden en dan knappen ze inderdaad duidelijk op van de pijnstillers.

Misschien kan je dat morgen nog even met je DA overleggen om mss tijdelijk pijnstilling te geven.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .