Ga naar inhoud

Voldoende voer jonge konijnen?


Corina

Aanbevolen berichten

We hebben sinds een week 2 jonge konijnen van ca. 3 maanden oud (middelgroot) uit het dierenasiel. Ik geef ze 's middags ca. 75 gram biks en over de dag verspreid vers hooi, is dit voldoende voor ze?

Helaas kan een van de meiden nog niet goed tegen groenvoer (ze kreeg vreselijke diarree) dus op advies van de dierenarts eerst alleen maar biks en hooi. Volgens de dierenarts is het beter om tot een half jaar geen groenvoer te geven aangezien ze daar vaak veel last van kunnen hebben.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe kunnen we het onze meiden het beste aanleren om groenvoer te eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenvoer moet je altijd opbouwen door te beginnen met een stukje ter grootte van een postzegel, als ze de volgende dag geen diarree of andere problemen hebben kan je een stukje ter groottte van 2 postzegels geven. Op deze manier bouw je het rustig op. Als je een volgende soort gaat introduceren begin je weer met een postzegels van die soort.

En het beste is te beginnen een groentesoort die algemeen goed geaccepteerd wordt zoals andijvie, witlof of wortelloof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie, is trouwens ca. 75 gram biks per dag genoeg voor 2 konijntjes (middenslag) van ca. 3 maanden oud? Ze krijgen natuurlijk heel veel hooi en gisteren voor het eerst een stukje heel oud brood geprobeerd, vinden ze ook geweldig. Maar van die biks krijgen ze nooit genoeg, lijkt het wel. Omdat ik ze pas een week heb wil ik ze nog niet onnodig oppakken om ze te wegen, vanmiddag sprong er al dame op schoot omdat ik wat lekkers in mijn schoot had liggen dus wil het niet bederven door haar meteen op te pakken. Las dat er wel een bepaald gewicht aan biks per kg konijn voorgeschreven wordt, maar ik weet dus nog niet hoe zwaar de dames zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .