Ga naar inhoud

schijnzwanger om de twee weken!!!


Aanbevolen berichten

Dat kan zeker haar gezondheid beinvloeden! De kans op baarmoederhalskanker is waarschijnlijk al behoorlijk groot bij jouw konijntje.. hoe oud is Rakker? en na castreren wordt ze echt niet minder levendig hoor.. ik heb mijn meisje nog nooit zo vrolijk en levendig gezien als nu ze gecastreerd is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke keer dat ze schijnzwanger is kunnen er onrustige cellen in de baarmoeder ontstaan, waardoor ze op latere leeftijd grote kans heeft op baarmoederaandoeningen (ik dacht iets van 75 of 80% op 6-jarige leeftijd). Ik heb mijn voedster eergisteren laten castreren. Ze is nog volop aan het herstellen, mag nog niet in het buitenhok i.v.m. de wond op haar buik en krijgt nog steeds pijnstilling, maar ik merk nu al dat ze nog net zo levendig, vrolijk en actief is als altijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

rakker word in augustus ergens 1 jaar.

ik heb me wel laten vertellen dat als je haar doet castreren dat er kans op lever vervetting bestaat en ze minder levendig KAN worden hoefde niet.

ons kereltje wit hebben we gecastreert gekocht en daar zit 50% mider actie in dan in haar.

en een bekende van ons heeft ook een ventje laten castreren en kregen ook een veel rustiger konijn terug. ik weet niet of dat bij mannetjes anders is(ik als man zijnde kan me er wel wat bij voorstellen HAHA 000203DD.gif)

aangepast door kelly1986
link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leververvetting kan optreden als een konijn een paar dagen niet eet. Door een gebrek aan energie vervet de lever. Dit leidt tot een verminderde leverfunctie, waardoor het konijn nog minder trek krijgt, waardoor..enzovoort enzovoort: een vicueuze cirkel ontstaat.

Voor zover ik weet is leververvetting bij konijnen geen gevolg van castratie (daar is bij honden en katten wel kans op); wel kan leververvetting ertoe leiden dat het dier onvruchtbaar wordt. Of je moet bedoelen dat de lever kan vervetten als het konijn als gevolg van een castratie niet meer eet, maar dat heeft dus niets met de aard van de operatie te maken.

Zoals ik al schreef: mijn Nijn is nog aan het herstellen van haar castratie, maar is nog net zo actief als altijd. Ze breekt haar hok binnen bijna af omdat ze weer naar buiten wil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een konijn rustiger wordt na castratie, heeft te maken met hormonen. Als een ram constant rondjes op je heen rent en overal op wil rijden, stopt dat na een castratie ja.

Voedsters kunnen ook rustiger worden, maar dan ook op hormoongebied zeg maar. Hun karakter verandert niet zomaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Bij ons werden ze niet rustiger in gedrag, maar wel relaxter, minder claimend zeg maar..En bij de voedsters zag ik nauwelijks verandering..

Moet wel zeggen dat de cijfers over 60% kans op baarmoederkanker, achterhaald zijn..In onze regio komt het vele malen minder voor dan in bijv de Angelsaksische landen (waar de goede konijnenliteratuur vandaan komt) beschreven wordt.

Gelukkig zijn er ook steeds meer dierenartsen die deze info niet meer steunen..

Mijn dierenarts is zelfs van mening dat konijnen eerder sterven aan andere zaken dan aan baarmoederkanker.. Gas, verstopping, abcessen en andere ontstekingen zijn eerder doodsoorzaak.

Maar heb je het over ontstekingen....baarmoederontsteking los je er wel mee op natuurlijk...

Wanneer een voedster nooit bevallen is, maar wel regelmatig schijnzwanger, is ook gevoeliger voor dit soort ontstekingen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een ram die een half jaar geleden gecastreerd is (een FH); hij rijdt nog net zo fanatiek op het vrouwtje als voorheen, en niet "rustiger"geworden.

De voedster laat ik (helaas) donderdag a.s steriliseren. Zij was echt om de haverklap schijnzwanger, en ook hier zegt de dierenarts dat het zeker niet haar gezondheid ten goede komt.

Ben er niet echt gelukkig mee, het is een forse operatie voor een konijn die de dierenarts anders niet aanraadt. (en duur trouwens ook)

groetjes

Anita

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn gaat ook volgende week onder het mes, ik moet dus zeggen dat ik daar zelf ook een voorstander van ben.. Als het genezingsproces dan eindelijk af is gerond denk ik dat het echt een opluchting is dat ik ook niet elke dag onder mijn bed alle territorium plassen en keutels op hoef te dweilen en ik denk ook dat haar mandje blij is als hij niet elk half uur verkracht wordt (wat voor Nijn vast ook frustrerend is..)

Ik denk dat het heel goed is hoor dat je een sceptische houding aanneemt ten aanzien van zulke ingrijpende dingen, maar ik denk dat het ook allerminst fijn is voor je konijn om om de haverklap schijnzwanger te zijn, dat moet ook een hoop frustraties en stress meebrengen...

Ik zou zeggen: denk er gewoon even rustig over na en weeg de voors en tegens tegen elkaar af.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .