Ga naar inhoud

Fluffie had toch cocciciose


Ilovebunny's

Aanbevolen berichten

Ik was met Fluffie naar de da geweest omdat ie slijmkeutels had gehad en zijn op een avond stil in een hoekje zat met ijskoude oren en ook krabde hij nogal veel.

Da had m onderzocht en zei dat als ie weer slijmkeutels had weer terug moest komen om het te laten onderzoeken. Later ontdekte ik dus dat ik het ook dmv gewone keutels kon laten onderzoeken.

Dus ik was weer teruggegaan met de gewone keutels en met Fluffie. Ze kon niks vinden wb het krabben, geen vlooien oid en omdat ze de keutels mooi vond vond ze het niet nodig om de keutels te onderzoeken maar omdat ik toch aandrong heeft ze ze toch onderzocht en wat bleek; toch meer coccidiose dan gemiddeld.

Ik vond al dat zn vacht wat dof eruit zag...

Nu ga ik een middeltje ophalen bij de da maar ik vraag me af misschien heeft ie toch wat aan zn vacht omdat hij zo krabt en met zn koppie schud? Maar na twee keer hem te hebben laten nakijken bleek er niks aan de hand maar wat als er toch wat is, hij bleek immers ook cocc te hebben.

Any way, ik vroeg me af of ik nijn nu moet wassen met nijnenshampoo omdat ik de kooi ook moet gaan ontsmetten om wederbesmetting te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit las ik op konijnen.nl

Voor de behandeling van coccidiose kunnen op sulfa gebaseerde medicijnen gekozen worden, zoals bijvoorbeeld ESB3 of clazuril. Soms wordt tegelijkertijd trimethoprim-sulfa ingezet. Dit laatste is vooral nuttig bij een zware besmetting, als de coccidiƫn de darmwand zo ernstig beschadigen dat E. Coli of een andere bacterie een ernstige bijkomende infectie kan veroorzaken. De vroege delingsstadia van de parasiet in de darmwand kunnen niet door deze middelen worden afgedood, alleen de laatste delingsstadia, die onder andere voor voortplanting zorgen, en de oƶcysten produceren. De genoemde medicijnen kunnen de deling van de organismen tegenhouden maar niet de coccidiƫn doden. Doordat de deling afgeremd wordt, kan het konijn weerstand tegen de coccidiƫn ontwikkelen, en op deze manier zichzelf genezen.

ESB3 moet vaak als poeder in het drinkwater als kuur gegeven worden. Echter is het twijfelachtig hoeveel medicijn dan werkelijk wordt ingenomen, zeker als een konijn te ziek is om te drinken. Wanneer een konijn niet of nauwelijks drinkt is het nodig om regelmatig over de dag het zieke dier met een spuitje wat van de oplossing rechtstreeks in de mond te geven. Of van dit medicijn kan een sulfadrankje met een smaakje worden gemaakt (dierenarts), wat ook direct met een spuitje in de mond wordt ingegeven.

Het meest effectieve middel om coccidiose te behandelen is toltrazuril (Toltrazuril dropsĀ®, BaycoxĀ®) Dit middel werkt op alle stadia van de coccidiĆ«n cyclus, dus ook op de vroegste deling. Toltrazuril is verder ook het meest effectieve middel bij levercoccidiose. Dit middel wordt direct in de mond ingegeven. Het is af te raden om het door het drinkwater te doen, omdat het erg vies is en het konijn niet zal willen drinken. Het is verstandig de kuur te herhalen.

Misschien moet ik het eerst proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffie eet en poept wel. Ik zie hem alleen niet veel drinken. De Bactrimel/sulfatrim is toch alleen goed voor een verdergevorderd stadium icm Baycox? Dus als het knijn echt ziek is en niet meer eet en drinkt?

Ik weet het ff niet meer wie kan mij duidelijkheid geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bactrimel zijn antibiotica, dus helpen niet rechtstreekt tegen coccidia, wat een parasiet (protozoa) is.

Maar of het hier nodig is om baycox (helpt wel tegen de coc zelf) te gebruiken, weet ik niet goed, omdat je konijntje niet ziek is.

De dieren bouwen een weerstand op tegen coc, dus het kan zijn dat ze de coc zo zelf overwint, met behulp van de antibiotica (goed, zodat de bacteriƫn niet hun kans krijgen zich uit te leven op de door coc beschadigde darmwand).

Geen idee of baycox dus echt nodig is, ik denk dat ik het wel zou doen, maar het is ook niet helemaal gezond voor je konijntje denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een paar bijkomende vraagjes...

Hoe oud is je konijntje?

Gedraagt het zich nu op dit moment anders dan normaal, toont het nu ook ziek?

De behandelingen verschillen ook nog wel van DA tot DA...

Ik heb het er gisteren nog met een DA over gehad...

Er worden vaak afwegingen gemaakt welk middel te gebruiken.

Toltrazuril is het meest effectieve. Trimethoprim-sulfa daarentegen dood idd niet alle stadia, maar zorgt er ook voor dat de darmflora terug in orde komt.

Daarnaast kan een doffe vacht wijzen op een zwakke algemene gezondheid, mogelijk door de coc.. Maar een doffe vacht is geen symptoom van coc.

Het krabben en met zijn kopje schudden is dus ook geen symptoom van coc.

Was de DA konijnkundig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een herhaalbehandeling? Wat betekent dat in praktijk? Ik moet nu 7 dagen lang 1 ml 2 x daags geven.

Qua gedragsverandering; hij is wat suffiger en luier dan normaal. Lijkt niet echt vrolijk omdat ie geen sprongetjes maakt al een paar weken. Fluffie is bijna 5 maanden. Aanvankelijk was ie was gretiger op groenvoer dan nu lijkt het, maar hij eet het wel allemaal op.

Is het misschien sowieso verstandig om er Protexin bij te geven? Het was alleen 1 keer dat hij echt niet lekker was en diarree had, maar regelmatig vind ik nog wel diarree achter de bank. De bdk eet hij netjes op (omdat hij snachts alleen hooi heeft).

De keutels vind ik niet mooi stevig maar zijn makkelijk plat te drukken en glimmen nogal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Nog even een hygiene vraagje. Als Fluffie alleen in zijn toilet plast en als ik verder gewoon alle keutels blijf weghalen dan hoef ik toch het hele hok niet 2 keer per dag uit te soppen lijkt me? Alleen het wc-tje toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .