Ga naar inhoud

Probleemkonijntjes


TeddyLot

Aanbevolen berichten

Geachte BB-ers,

zoals jullie weten zijn we sinds feb. in het bezit van een oepsnestje.

Met de jongen gaat alles goed. 4 rammen en 1 voedstertje. De DA vertelde ons dat hij niet naar de tandjes hoefde te kijken, omdat ze nog zo jong waren.

Even later is ons opgevallen dat bij 2 rammen er wel echt iets FLINK MIS is.

Sokje het bruin/grijze teddy'tje, wordt mager lijkt wel.

Dus alle konijntjes even gecontroleerd.

2 rammen met ontzettend kromme tandjes, bij 1tje zelfs de ondertandjes ontzettend lang. Nu 14 weken oud.

Deze twee meegenomen naar de DA, en besloten dat de snijtandjes worden getrokken.

Ze zijn net klaar, de DA heeft net gebeld.

Tevens zijn ze allebei gelijk gecastreerd, omdat ik het niets vind dat zo'n kleintje nog een narcose zou moeten. De 2 thuisblijvers broers volgen later.

Maar nu is er nog iets, de DA heeft even de huid van Sokje onder de microscoop bekeken, en heeft mijten ontdekt.

Ik had al om een biopt gevraagd, omdat zn haar een beetje dun werd.

Nu is mijn vraag; Hoe kan dit? Heb ik iets verkeerd gedaan? Toen spookte door mn hoofd dat ik misschien ze besmet kan hebben en dat ik ook mijten heb? Weet het echt niet :O

De DA vertelde me dat er div. oplossingen zijn. Ik heb 7 nijnen, dus ze moeten allemaal worden behandeld.

Nu had hij het over pipetjes of een familie-wasbeurt.

Hebben jullie misschien suggesties? Wil namelijk niet dat dit uitloopt op een regelrechte RAMP.

Bedankt!

aangepast door TeddyLot
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk echt niet dat je iets verkeerd gedaan hebt hoor, mijten kunnen ze bijv via het hooi krijgen.

Ik heb het hier ook weleens gehad bij de konijnen (deze week zelfs nog behandeld).

Ik geef ze zelf altijd pipetjes met Stronghold (de versie voor kittens).

Kun je bij da krijgen en werkt hier altijd goed.

Succes verder met de mannetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijt kun je zelf idd niet voorkomen. Het kan, zoals Yvonnen al zegt in het hooi zitten en zo op je konijnen overkomen.

Maar, mijt is wel besmettelijk en ik denk dat je dan ook je konijntjes allemaal zult moeten behandelen.

Je kunt dit doen door stronghold pipetjes te geven of de konijntjes een injectie met ivermectine te laten geven bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Heb met de DA nog even gebeld, en de assistente zou vragen of de injectie een goed idee is. Alleen wist ze het niet zeker, ivm het soort mijt.

Anders krijgen we pipetjes mee. Ik zal om stronghold vragen.

Straks de 2 nijntjes halen. 2xTandjes trekken, 2xantibiotica, 2xpijnstillers, castratie en een 1x bioptje €216 euro. We hadden het erger verwacht :P

Het gaat goed met ze gelukkig. Ik zet ze straks lekker boven, lekker rustig voor ze.

@ Patriciapatty Er bevinden zich kale plekjes, en dat zie je echt wel. (Bij een Teddy Dwerg ook door het haar heen) Ook als je kale plekjes ziet, waar de huid een beetje schilfert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, terug van de DA.

Het gaat goed met ze, nog wel suf natuurlijk. Balloos en tandloos in een keer. Ik heb ze kruidenhooi gegeven en ze hebben al gegeten. Ben blij dat ze gecastreerd konden worden, ze zijn nu 14 weken.

Tevens heb ik 2 spuitjes en 2 flesjes mee gehad. Eentje met een pijnstiller-Metacam, en Baytrill.

Het was ietsje meer geworden, €321,00 (Alles voor de beestjes maar moest wel ff slikken :D) vanwege de kuur tegen mijt.

We hadden de keuze uit verschillende middelen tegen de mijtjes. Een injectie was mogelijk, maar die moest 1x herhaald worden. Nou, we hebben nu 7 nijnen x twee injecties per beestje. Ook de stress van het heen en weer rijden is niks.

Ook konden ze thuis worden gewassen. Dat leek me niks. Omdat het ook niet in de oogjes en oortjes mag komen. En dan dat 2x in de week x7 :( En dan verpest ik die beestjes echt lijkt me.

Dus hebben we voor pipetjes met Stronghold gekozen. Alleen zou er 14 meegehad hebben, blijken er nu 11 in te zitten :D gehe, lekker slim weer :P

Maargoed, een heel pipetje voor 1 konijntje? Ik hoop dat alles goed komt.

Ben al enorm opgelucht dat de twee opaatjes kunnen eten en drinken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

Ik heb nog een vraagje mbt mijten.

Ben nu bezig met de hokken schoonmaken, heb een sopje van heet water (gekookt) met een beetje Dettol.

Ik moet ze behandelen tegen mijt. Over een maandje nog eens.

Maar mijt kan overal zitten, kan het dus zijn dat ze over een paar maandjes weer last hebben van mijt? (Nu is het 1 konijntje, maar ze moeten allemaal)

Hoe kan ik het beste handelen, of valt er niks aan te doen?

Ik heb nog een vraagje;

De 2 geopereerde nijntjes zitten nu (van de DA) op zo'n incontinentie dekentje.

Heb ze kruidenhooi gegeven, maar ze keutelen en plassen alleen waar het hooi ligt. Ook vinden ze het kleedje maar niks. Advies was 2 dagen zonder bodembedekking dus op krant oid.

Bij mijn andere ram hoefde dat niet, die zat gewoon op Russel.

Kan ik ze ook Russel geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .