Ga naar inhoud

Precies verandering in eetgewoontes


Aanbevolen berichten

Hallo ,

Ik heb even een vraagje in verband met opgemerkte eetgewoontes van mijn dwergkonijntje( ongeveer 3 maanden oud )

Als ik ze vroeger groenten en fruit gaf ( witloof , wortel , aardbei , appel , sla ... ) dan at ze dit heel graag en bijna onmiddelijk op.

Nu heb ik haar al 2 dagen iets gegeven , de ene dag een stukje appel en de dag erna de helft van een wortel en ze eet er niet van :(

Nu heb ik een aardbeike gegeven en ben eens benieuwd als ik thuiskom straks als die aarbei op is ...

Ik moet namelijk alles weggooien die ik geef aan haar.

Ten opzichte van vroeger is dit dus een grote verandering.

Veel eten doet ze niet zo , misschien door het warmere weer , wij mensen eten ook minder in de zomer ...

Droge voeding eet ze nog , en als ze een snoepje krijgt eet ze die ook op.

Mijn ander konijn is te gulzig en duwt me meestal al met zijn hoofdje weg om zo snel mogelijk eten te kunnen nemen.

Die eet dan ook alles direct op dat ze krijgt.

Moet ik alarm slaan of is ze met ouder worden kieskeurig geworden op eten ?

Moet ik het nog eens met wat sla proberen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ... ik zal het wel zien als ik thuis kom ...

Vond het opvallend , maar misschien sla ik te vlug in paniek

Sla eet ze graag normaal gezien.

Bij mijn foto's zie je een 'bordje gezond' met wortel , aarbei en sla . Daar zitten mijn 2 nijnen lekker van te smullen.

Peterselie mogen ze ook ? en bladjes van de radijs.

Nog dingen die ze mogen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat 'bordje gezond' is alleen minder gezond dan je misschien denkt. Sla kan heel snel gas veroorzaken en kun je dus eigenlijk beter niet geven. Wortel en aardbei (en ook appel waar je het eerder over had) bevatten allebei veel suikers en moet je dus alleen als traktatie geven, niet als volledige maaltijd.

Peterselie is prima, daar zijn de meeste konijnen dol op, net als op basilicum. Andere groenten die veilig gegeven kunnen worden zijn bijvoorbeeld witlof, andijvie en rucola. Je moet het wel met kleine beetjes opbouwen, dus niet in een keer een hele krop andijvie geven, want dan krijgt hij gegarandeerd last van diarree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja , ze krijgen altijd hooi en droge voeding.

Ahja , tomaat eten ze ook.

Ze eten zelfs het stro op.

In de vrije natuur vinden ze ook zoveel , alleen weet in niet wat ze mogen of niet.

Ik kijk de keuteltjes wel na , meestal zijn ze droog , soms zijn ze iets platter maar geen diaree. Waarschijnlijk ligt dat dan aan de groente / fruit die ze krijgen.

Ik wil gewoon dat ze terug meer dingen eet zoals vroeger.

Of kan de zomer er ook invloed op hebben ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier staat een lijst met giftige planten en veilige: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

mijn konijnen krijgen; witlof, andijvie, wortelloof, radijsblaadjes, bleekselderij, paardenbloemblaadjes, basilicum, tijm, koriander, rucola, peterselie, munt.

en soms een stukje appel of wortel.

aangepast door Leonie85
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .