Ga naar inhoud

Op zoek naar een oorzaak


Clover

Aanbevolen berichten

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk dat daar wel wat uit gaat komen......

Hmmm. Ik heb dat nog niet eerder bedacht.

Ik zou het wel fijn vinden als er een oorzaak aan te wijzen zal zijn. Dat doktert heel wat makkelijker.

Zou het coc zijn denk je?

En ga ik dan ook nog op de "ontslak-toer" ? Of moet ik dan een andere weg inslaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat gortdroge zou je verwachten, maar die drollen die ik vind en die grotere keutels, zijn dus best smeuig. Dat neigt weer eerder iets naar dikke diarree. Klinkt een beetje raar, maar ik weet het niet anders te omschrijven.

Het lijkt wel alsof hij niet is uitgedroogd (als reden van de verstopping), maar dat er iets gebeurt waardoor de uitdrijving van de ontlasting stopt. Daardoor stopt hij met eten, omdat dat zeer doet en stopt ie dus OOK met drinken en dan pas gaat hij uitdrogen.

Het is dus niet het tekort aan vocht wat die verstopping veroorzaakt, volgens mij. Want dan zou hij eerst gaan uitdrogen en dan pas (of wat tegelijk) stoppen met poepen. Toch?

De poep stinkt trouwens wel heel erg.. Zegt dat nog iets. Of alleen dat het er te lang inzit.

Ga nu jouw hele verhaal even doorspitten!

Ik zou ook eerst de keutels laten nakijken.

Als daar niks uitkomt kan je verder zoeken. Is er al eens een echo van de buik genomen om de darm goed te bekijken en de activiteit v/d darm te bepalen?

Daarnaast denk ik persoonlijk ook aan de mogelijkheid van EC... Stasis (vertraagde darmwerking) kan een symptoom van EC zijn. Een konijn met stasis zal normaal stoppen met eten. Misschien handig om dit ook eens bij je DA te vermelden.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook eerst de keutels laten nakijken.

Als daar niks uitkomt kan je verder zoeken. Is er al eens een echo van de buik genomen om de darm goed te bekijken en de activiteit v/d darm te bepalen?

Daarnaast denk ik persoonlijk ook aan de mogelijkheid van EC... Stasis (vertraagde darmwerking) kan een symptoom van EC zijn. Een konijn met stasis zal normaal stoppen met eten. Misschien handig om dit ook eens bij je DA te vermelden.

Succes!

Nee, een echo hebben we nog niet gedaan.

EC... Dat ik daar nog niet aan gedacht heb! :grrrrrr: <slaat zichzelf voor de kop>

Zijn moeder had EC.

Nou, wist ik niet dat stasis daar een symptoom van was, maar ik heb wel een konijnkundige DA-praktijk. Alleen de DA die ik de laatste keer bij de controle trof is iets minder konijnkundig dan de ECHTE konijnenexpert die daar werkt. Ik ga met een hele waslijst naar de DA straks. Maar ik heb nu wel weer meer hoop op herstel.

Bedankt hoor, allemaal, voor het meedenken!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zijn moeder idd EC had, is het waarschijnlijk geen slecht idee om een bloedtest te laten doen voor EC.

Het is een lang topic, maar het bleek uiteindelijk ook om EC te gaan... Na de behandeling voor EC, heeft ze geen last meer gehad van stasis.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/17078-update-eufrasie-blind.html

Succes bij de DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje, wat een verhaal zeg. Wat fijn dat ze ervan genezen is.

Hoe meer ik erover denk, hoe meer ik (al van te voren) de EC als oorzaak begin te zien.

Hij heeft bijvoorbeeld soms wat moeite met rechtuit lopen en ik sla mezelf voor de kop dat ik dat niet daaraan gekoppeld heb, maar nu ik terugdenk over hoe hij is, bedenk ik dat dat goed door EC kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ben (vingers gekruisd) echt positief op het moment.

Geen coc, geen wormen. Misschien wel EC, dat is nog niet vastgesteld, maar tot die tijd gaan we wel in de behandeling daarvoor. De DA vond dat wel een logisch idee van mij. Ik heb meteen panacur meegekregen voor een maand. En nog wat extra metacam voor als hij een dag een terugval heeft.

Zijn darmengeluiden klonken goed. De Cisaral ga ik eerst afbouwen naar 1 keer per dag en uiteindelijk ga ik dat helemaal afbouwen binnen niet te lange tijd, en de protexin blijf ik nog even geven.

Er zat nog wel een plat stuk ontlasting in zijn darmen, maar die heeft hij helemaal 'weg' kunnen masseren. Dat is ook niet zo gek, want afgelopen 3 dagen was hij niet in orde.

Gisteravond heeft een mevrouw hem reiki gegeven en ook dat heeft goede resultaten opgeleverd.

Gisteravond en vanmorgen heeft hij heerlijk zelf zitten eten van zijn groente. Snel de medicijnen erin gestopt en lekker zijn gangetje laten gaan verder.

Dus.... tot zover lijkt het de goede weg.

Maar nu is het afwachten of het echt EC is.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update over Clover:

Het is EC.

De behandeling was al in volle gang, dus ik ga daarmee gewoon verder.

Met Clover gaat het aardig. Hij probeert heel goed te eten en drinkt genoeg, ben ik achter. Ik geef hem tussendoor als ondersteuning ook nog af en toe wat Orisel tegen de uitdroging, want van de panacur is hij iets aan de diarree.

De cisaral en de parafine heb ik in korte tijd helemaal afgebouwd en dat gaat goed.

Clover is heel erg afgevallen de laatste tijd. Het is echt een mager schrieltje. Maar hij is alert, ziet eruit alsof hij geen pijn heeft en hij eet alles wat ik hem voorhoud. Soms is hij heel moe. Dan probeert hij wel te eten, maar kost het hem teveel energie. Dan knuffel ik hem even tot hij weer lekker ontspannen is en na een hazeslaapje gaat hij zelf weer wat te eten zoeken.

Zolang hij zelf eet, wil ik hem zo min mogelijk storen met dwangvoeren, maar ik houd hem wel goed in de gaten.

Hij zit ook graag in de zon. Lijkt wel of hij daar nieuwe krachten door opdoet.

Nou, dat was de update wer even.

Heeft iemand nog tips waarmee ik hem zonder veel moeite (lees: wat hij gewoon zelf kan eten) wat energie binnen kan laten krijgen?

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las de eerste pg...ging dadelijk antwoorden met Loes haar verhaal... maar nu lees ik dat ze het topic al gevonden heeft...

Geweldig hoor, dat jullie de oorzaak hebben gevonden...

Konijntje nr hoeveel is dit nu Loes? ;)

Wat een ongelooflijk geluk dat jij toen hebt doorgezet en naar Inge Thas bent gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ben ook erg blij dat we nu weten wat het is.

Maar we zijn er nog niet hoor. Elke dag is weer een nieuw gevecht. Vooral voor Clover, ik zelf kan hem alleen maar ondersteunen en proberen te helpen. Hij moet het zelf doen met zijn kleine lijfje.

Gisteravond was hij heel slecht. Hij wilde wel eten gelukkig, maar hij zag er niet uit! Hij doet echt heel erg zijn best om beter te worden, dat scheelt wel. Hij zit lekker warm in een dik pak stro, dus dat komt wel goed.

Maar die parasiet is heel agressief. Hij valt nu steeds vaker om als hij wil lopen. Dat deed hij van het weekend nog niet. Dat ziet er zo zielig uit.

Er komt gelukkig wer een lang weekend aan en vrijdags ben ik ook altijd vrij, dus dan kan ik hem nog eens extra verzorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las de eerste pg...ging dadelijk antwoorden met Loes haar verhaal... maar nu lees ik dat ze het topic al gevonden heeft...

Geweldig hoor, dat jullie de oorzaak hebben gevonden...

Konijntje nr hoeveel is dit nu Loes? ;)

Wat een ongelooflijk geluk dat jij toen hebt doorgezet en naar Inge Thas bent gegaan...

Konijn nr hoeveel....eerlijk gezegd geen idee, maar het zijn er toch al een paar.

Ik ben ook erg blij dat ik toen heb doorgezet, want na een tijd weet je het zelf ook niet meer en begin je toch ook wel aan jezef te twijfelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ben ook erg blij dat we nu weten wat het is.

Maar we zijn er nog niet hoor. Elke dag is weer een nieuw gevecht. Vooral voor Clover, ik zelf kan hem alleen maar ondersteunen en proberen te helpen. Hij moet het zelf doen met zijn kleine lijfje.

Gisteravond was hij heel slecht. Hij wilde wel eten gelukkig, maar hij zag er niet uit! Hij doet echt heel erg zijn best om beter te worden, dat scheelt wel. Hij zit lekker warm in een dik pak stro, dus dat komt wel goed.

Maar die parasiet is heel agressief. Hij valt nu steeds vaker om als hij wil lopen. Dat deed hij van het weekend nog niet. Dat ziet er zo zielig uit.

Er komt gelukkig wer een lang weekend aan en vrijdags ben ik ook altijd vrij, dus dan kan ik hem nog eens extra verzorgen.

Als hij vaker omvalt, heeft hij waarschijnlijk hersenproblemen...

Misschien een idee om het gebruik van corticosteroiden (~dexamethason) met je DA te bespreken. Deze worden vaker gebruik bij de behandeling van EC om zwelling af te remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Loes...we hebben hier al vaak het verschil gezien tussen herstel bij konijnen die wel en die niet die injecties hebben gehad.

Clover, Eufrasie ging eerst ook achteruit hoor en het herstel ging in het begin ook langzaam...moed houden dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij vaker omvalt, heeft hij waarschijnlijk hersenproblemen...

Misschien een idee om het gebruik van corticosteroiden (~dexamethason) met je DA te bespreken. Deze worden vaker gebruik bij de behandeling van EC om zwelling af te remmen.

Ok, dat ga ik meteen straks overleggen.

Is dat dan een injectie of zijn dat pillen/druppels? Met andere woorden, kan ik dat afhalen of moet ik langs om een injectie te halen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .