Ga naar inhoud

nagels


dorien1984

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje ivm de nagels van mijn dwergkonijntjes.

Ze zijn beide ongeveer 15 weken oud en hebben redelijk lange scherpe nageltjes.

In de dierenwinkel heb ik nu gezien dat ze van die tangetjes verkopen om de nagels van konijntjes te knippen.

Is het nodig dat je hun nageltjes regelmatig laat knippen bij de dierenarts? of kan je dit zelf doen?

Zijn er eventueel zaken die ik in hen kan geven om mee te spelen ofzo waardoor hun nagels vanzelf niet meer zo lang worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik laat de nageltjes bij de da doen tegelijk als ze de entingen krijgen!lekker makkelijk en ik zit er thuis niet mee te emmeren omdat ze niet rustig zijn hier als ze worden opgepakt!mijn da doet dat er gratis bij trouwens!

ja als je buitenkonijnen hebt kunnen ze de nagels op tegels vijlen zeg maar, voor een binnenkonijn weet ik geen oplossing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dwergjes zitten meestal binnen en als ik 's avonds thuis kom van kantoor mogen ze in huis rond lopen. Als het mooi weer is laat ik hen buiten op het terras.

Ik zal volgende keer aan de dierenarts wel eens vragen of hij hun nageltjes kan knippen want voor hen zal het ook wel niet leuk zijn als ze steeds in mijn trui of t-shirt vast hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip ze zelf. Als ik ze twee keer in het jaar moet laten knippen door de da zijn ze wel erg lang. Ze zitten binnen en slijten niet automatisch. Je kunt vragen of de da het voor je doet en het meteen voordoet, zodat je kunt overwegen het de volgende keer zelf te proberen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe springerig de konijnen zijn. Ik heb er hier eentje zitten die meteen in mijn nek springt als ik het probeer (dus doen we het met z'n tweeën bij haar), maar ook eentje die zich ervoor gaat zitten en heel blij is als hij klaar is ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het altijd zelf gedaan. Het is wat lastig als je ene konijn hebt die erg trapperig en springerig is, maar tot nu toe altijd gelukt (in de afgelopen 10 jaar). Je mag niet in het leven knippen want dat gata bloeden en zal waarschijnlijk wel pijn doen, laat staan wat voor infecties er kunnen komen. Ik weet niet of je konijn witte (of lichte) of zwarte nagels heeft? Maar bij lichte nagels kan je het leven zien (waar de nagel uit de poot komt is het een stukje roze binnen in), dus dat is relatief makkelijk. Bij zwarte nagels kan je he vooral zien aan een gleufje aan de onderkant van de nagel, daar wara het leven zit zou dan een gleufje zitten (dacht ik, het is al lang geleden dat ik zwarte nagels geknipt heb). Maar iderdaad is het handiger als je eerst eens ziet hoe het gedaan wordt, dus de eerste keer bij de DA kan geen kwaad, je kan hem/haar ook vragen of je zelf ook een nagel mag knippen zodat hij/zij je kan assisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nagel is pas echt te lang als hij voorbij de vacht van de pootjes steekt.

Je kunt de nagels idd knippen met een speciaal nagelschaartje/tangetje voor konijnen.

Als je het zelf doet moet goed opletten dat je niet in het levende deel knipt. Het levende deel kun je herkennen aan het rose.

Bij donker nagels is het vaak lastig te zien. Als hulpmiddeltje kun je hier een lampje bij gebruiken.

Vind je het echter eng of weet je niet precies hoe het moet dan zou ik zeggen laat het de dierenarts doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik heb buddy zijn nageltjes gister voor het eerst geknipt (leek er niet op of het vaak gedaan was in de dierenwinkel) Natuurlijk goed opgepast dat ik niet in het leven knipte. Buddy is wel een schat van een beest. Als je hem oppakt en op het aanrecht zet (doe ik altijd op een handdoek) is hij echt super rustig en laat alles toe. In het begin vond hij het eng en zat hij met de oorjes tegen zen lijfje ineen gedoken, tegenwoordig gaan de oortjes vanzelf omhoog. Ik borstel hem ook 1 keer per dag en hij weet nu dat er na de borstel partij iets lekkers volgt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het altijd zelf gedaan. Het is wat lastig als je ene konijn hebt die erg trapperig en springerig is, maar tot nu toe altijd gelukt (in de afgelopen 10 jaar). Je mag niet in het leven knippen want dat gata bloeden en zal waarschijnlijk wel pijn doen, laat staan wat voor infecties er kunnen komen. Ik weet niet of je konijn witte (of lichte) of zwarte nagels heeft? Maar bij lichte nagels kan je het leven zien (waar de nagel uit de poot komt is het een stukje roze binnen in), dus dat is relatief makkelijk. Bij zwarte nagels kan je he vooral zien aan een gleufje aan de onderkant van de nagel, daar wara het leven zit zou dan een gleufje zitten (dacht ik, het is al lang geleden dat ik zwarte nagels geknipt heb). Maar iderdaad is het handiger als je eerst eens ziet hoe het gedaan wordt, dus de eerste keer bij de DA kan geen kwaad, je kan hem/haar ook vragen of je zelf ook een nagel mag knippen zodat hij/zij je kan assisteren.

dat gleufje zit op de plaats aan de onderkant op het gedeelte dat juist te lang is;) heb het net op school geleerd(groenhorst college in barneveld:))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .