Ga naar inhoud

natte oogjes


AnneliesVonk

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje van 8 weken heeft sinds vandaag natte oogjes. Het begon met 1 oogje en nu net zag ik dat zijn andere oogje ook nat is. Hij heeft geen snotneus of natte pootjes. Het lijkt me wat onwaarschijnlijk dat hij in allebei de ogen iets gekregen heeft of dat er met de traanbuisjes van beide oogjes iets is. En voor kaak/kiesproblemen is hij nog wat te jong toch? Zou het snot kunnen zijn? Sorry voor alle vragen, maar ben een beetje ongerust...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het niet vertrouwd zou ik morgen even hem naar de dierenarts gaan. Wel moet ik zeggen dat ik met mijn Moos ook lang gesukkeld heb met zijn oogjes. Vaak tranen, dan weer niet. Hij heeft er een zalfje voor gekregen van de dierenarts en dat heeft goed geholpen. Je kunt de oogjes ook vast schoonmaken met afgekoeld gekookt water. Maar om uit te sluiten dat er niets anders aan de hand is zou ik morgen toch even contact opnemen met de dierenarts. Mij heeft het toen enorm gerustgesteld. Sterkte ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, eventjes schoonmaken met afgekoeld gekookt water (deppen, niet vegen). Mocht het niet overgaan zou ik even naar de dierenarts gaan.

Ook met 8 weken kunnen ze al last hebben van kiesjes. Ik dacht ook dat dit niet mogelijk was, maar toen mijn voedster met 9 weken dit probleem kreeg en ik dezelfde vraag stelde aan de dierenarts gaf hij aan dat ze ook mogelijk met foute kiezen of kieswortels is geboren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mogelijk ja. Maar het kan ook mogelijk zijn dat het hooi ietwat stoffig is. Schud het hooi goed uit in een bak voor je het geeft, zodat je alleen de dikke strootjes voert. Konijnen kunnen daar wel eens last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net naar de dierenarts geweest en zij zei dat het een verstopt/ontstoken traanbuisje is. Heb Oculsan meegekregen en moet 2 keer per dag een druppel in het oog doen. heb ook nog gevraagd naar de kiezen, maar ze zei dat Joris daar nog te jong voor is (10 weken). DA zei dat het waarschijnlijk wel weer terugkomt en dat als behandeling konijnen soms hun traanbuis soort van doorgeprikt krijgen... klinkt niet best en nogal pijnlijk. Maar ik hoop dat het snel weer over gaat en dat ie het niet weer krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken Oculsan niet (en dat terwijl ik zoveel oogdruppels heb gehad), maar zoals ik het op internet lees moet het effectief werken. Ik hoop het...ik weet hoe vervelend het is voor een konijn :frown:.

Zoals ik hierboven al een keer zei:

Ook met 8 weken kunnen ze al last hebben van kiesjes. Ik dacht ook dat dit niet mogelijk was, maar toen mijn voedster met 9 weken dit probleem kreeg en ik dezelfde vraag stelde aan de dierenarts gaf hij aan dat ze ook mogelijk met foute kiezen of kieswortels is geboren. Het kan dus wel.

Het traanbuisje doorprikken is niet zo heel ingrijpend hoor. Mijn dierenarts heeft onder een zeer lichte verdoving een zeer klein buisje in het traanbuisje gezet en het traanbuisje met een antibioticamiddeltje doorgespoeld. Dat is binnen een paar minuten gepiept. Op die manier wordt het traanbuisje met een vloeistof doorgespoeld en hopelijk ook schoon. Je spuit dus bij het oogje erin en bij de neus komt het weer eruit. Bij een erge verstopping komt het bij het oogje weer terug (zoals ik heb mogen ervaren). Ik hoop voor je dat de druppels aanslaan en het niet chronisch wordt. beterschap!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik me niet meer druk ga maken of het de kiezen zijn of niet. Mijn vorige nijn had haken op de kiezen en daar hebben we heel veel zorg aan gehad en uiteindelijk is de nijn toch dood gegaan. Dus ik was wel heel bezorgd nu over Joris. Maar Joris komt van een goede fokker die, neem ik aan, niet verder fokt met dieren die problemen hebben. Als de DA zegt dat het nu een traanbuisverstopping is geloof ik haar maar. De uitleg over dat doorspuiten is fijn, dankjewel! Het klonk heel naar, maar zoals jij het zegt ben ik gerust gesteld! Was het daarna over bij je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het bij mijn konijn niet over. Maar ze heeft er bijna tot geen last van. Er zijn dagen dat het lijkt alsof er niets aan de hand is, maar ook dagen dat er een traantje uit haar oog komt. Goed schoonhouden, meer kan er niet meer aan gedaan worden.

Ik geloof je dierenarts ook wel hoor. Ik ging er toen ook niet van uit dat er haakjes op zaten, maar voor de zekerheid hebben we toch foto's laten maken. Achteraf voor niets, nouja, voor mijn eigen geruststelling (ik kan me ook zo lekker drukmaken). Bij haar is het traanbuisje een paar keer doorgespoeld (ze voelt er bijna niets van), ik heb verschillende antibiotica geprobeerd uit verschillende antibioticagroepen, maar helaas zonder resultaat. Na een half jaar hebben de dierenarts en ik de knoop doorgehakt door te zeggen dat het gefriemel genoeg is geweest. Ze is nu gelukkig en haar vriendje likt haar oogje telkens schoon.

Ik hoop mede daarom van harte dat de druppels bij Joris wél aanslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat je konijn er goed oud mee kan worden ondanks dat het steeds terugkomt! En gelukkig dat de rontgenfoto goed was... tja, we maken ons soms veel te druk om de konijnen. Maar zelfs na twee weken ben ik al vreselijk gehecht aan dit beestje. En mocht het steeds terugkomen ben ik gelukkig niet te beroerd om het steeds schoon te maken, dus dan komt het helemaal goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenkliniek in Utrecht, Wilhelmina (een van de beste naar mijn mening, want veel dierenartsen leren daar hun werk) heeft me destijds Helgritin als oogdruppels aangeraden. Dit zou een juiste antibacteriële werking hebben. Moch de oculsan dus niet aanslaan, zou ik hier eens naar vragen.

En ja, ik ken het hoor. Ik was ook meteen gehecht aan mijn konijn. En afvragen natuurlijk, waarom heb ik dit nou weer. Je hebt het beste voor met je konijn en meer kun je niet doen, behalve schoonhouden dus. Ik kreeg als reactie hier op bb van een lid, dat haar konijn er 11 jaar oud mee is geworden. Toen ben ik opgehouden met zorgen maken. Dat was wel 5 maanden later ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje... heb jij ook adviezen meegekregen om te voorkomen dat hij het weer krijgt? Bedacht me die vraag natuurlijk weer later op de dag toen ik bij de DA weg was. Maar is tocht van invloed of bepaald hooi of stro? Misschien dat jij wel adviezen meegekregen hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen adviezen meegekregen. Maar dat kwam omdat ik eigenlijk al de situatie had uitgelegd voor hij de kans kreeg vragen te stellen over hoe ze was gehuisvest. Echter bij mij is het door het krabben gekomen. Ze had een oorontsteking, wilde krabben, omdat ze pijn had, en is toen waarschijnlijk tegen haar oogje gekomen. Daardoor is er misschien een stofje in gekomen. Maar dat zijn speculaties. Hoe en wat kan ik niet meer verklaren.

Konijnen zijn gevoelig voor tocht. Door op de tocht te staan kunnen ze tranende oogjes krijgen. Dit kun je controleren door bijvoorbeeld een aansteker langs de kooi te houden. Zo zie je of er tochtstromen langs het hok komen. Dit was voor mij een reden het hok op een tafel te zetten. Jammer dat ze niet direct de ren in kunnen, maar die tocht is veel erger.

Ook stoffig hooi kan de oorzaak zijn. Daarom heb ik het hooi in een bak en als ik wat nodig heb trek ik de grote stukken eruit, rammel er wat aan dat de kleine stukjes eruit vallen en de grote stukken geef ik ze. Nu heb ik hooi wat minder stoffig is, dat scheelt weer ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .