Ga naar inhoud

Snot wat te doen? en vraagjes over snot


Cynthiaaapje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn voedstertje Bolletje hebben we gisten aan een gecastreerd rammetje gekoppeld op mijn vriend zn slaapkamer. Ook hebben we daar geslapen en wat me opviel is dat ze veel niest en een natte neus heeft. Natte voorpootjes niet echt, maar ik dacht dus aan Snot.

Nu was mijn vraag wat kan ik doen tot ik met haar naar het spreekuur kan. (helaas pas dinsdag ivm omstandigheden)

Verder was ik nog benieuwd wat er zoal gedaan word tegen snot? Ik lees op de ene site dat het bijna niet te genezen is en op de ander van weer wel.

Wat zijn de verdere risico's van snot (naast op de site beschreven)

Ook was ik benieuwd naar of de omlevende konijnen, mijn gecastreerde rammetje en mn vriend zn konijn ook behandeld moeten worden of er voorzorgsmaatregelen moeten worden getroffen?

En wat kost een bezoek bij de dierenarts zoal en hoeveel kost de behandeling?

aangepast door Cynthiaaapje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet veel over snot maar volgens mij is het een besmettelijke ziekte en kan dus worden overgedragen aan de andere konijnen die bij jou wonen. Ik zou ze heel goed in de gaten houden, kijken of zij ook symptomen hebben en misschien voordat je naar de DA gaat even bellen om te vragen of je de andere nijnen ook mee moet nemen. Verder zou ik het neusje en de pootjes van je voedster schoonhouden als dit niet te stressvol is. Ook opletten of je konijn nog wel eet, drinkt en keutelt.

Ik denk dat je van je DA een antibiotica kuur krijgt, hoeveel dit kost is denk ik erg afhankelijk van je dierenarts. Toen ik medicijnen kreeg voor Gizmo was ik ongeveer 25 euro kwijt (Antibiotica, dwangvoer, vezelpasta & pijnstilling). Ik raad je aan om nog even te wachten op advies van andere BB-leden, want heel erg veel verstand heb ik hier nou ook niet van ;)

Veel sterkte met je nijn! Ik hoop dat ze weer beter wordt :yes:

aangepast door Nijntje_Hummer&Gizmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al wel mee gekregen dat het erg besmettelijk is ja. Dinsdag ochtend gaat mn vriend zn Watje zo wie zo al naar de DA ivm castratie. Dan direct even vragen en afspraak maken voor die avond of misschien eerder..

Vieze pootjes heeft ze nog niet echt, maar ik let er wel onwijs erg op of het allemaal niet erger wordt ed en of de rest geen symptomen krijgt. Dinsdag zijn ze dan zo wie zo allemaal bij de Da geweest omdat ik als ik met Bolletje heen ga neem ik haar vriendje ook gewoon mee om ze samen te houden en het minder stressvol voor beiden te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is inderdaad besmettelijk. Onze Nijn heeft het destijds van ons andere konijn Nina overgekregen (al moet ik zeggen dat daar een hele tijd overheen gegaan is). Het is het beste te behandelen als je er snel bij bent, dus goed dat je z.s.m. naar de DA gaat. Hoe langer je wacht hoe groter de kans dat het chronisch wordt (blijft) en er is ook een kans op complicaties. Ons konijntje Nina is er uiteindelijk aan overleden. Nijn is er gelukkig bovenop gekomen, maar hij heeft wel een heel lange behandeling daarvoor gehad. Je kunt mijn verhaal lezen in mijn weblogartikel:

http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984-2559/1097-verloop-snot.html

Vraag de DA een kweekje van het snot te nemen, dan kan er gekeken worden om wat voor bacterie het gaat en dan kan het gerichter behandeld worden.

Kosten zijn afhankelijk van het bedrag dat je DA voor het consult rekend en van welke medicatie je krijgt.

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laura bedankt voor je webloglink. Ben er eerlijk gezegd wel een beetje van geschrokken. Zal ook eens kijken naar de aangerade DA's en kijken of onze er ook tussen staat. Hij werd wel aangeraden door de opvang waar we het rammetje weg hebben.

Ik denk dat mijn winkelen niet door gaat dit voorjaar, maar dat het vanzelfsprekend uitgaat naar mijn nijnen en hun waarschijnlijke behandeling. Alles voor mijn beestjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me voorstellen dat je er van bent geschrokken, maar houd wel in je achterhoofd dat mijn konijnen dus een tijd lang verkeerde medicatie gehad hebben waardoor de behandeling bi Nina niet heeft mogen baten en het snot bij Nijn al heel hardnekkig was en dus moeilijk te bestrijden.

Het is inderdaad wel verstandig te controleren of je DA echt konijnkundig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat instink vraagjes stellen enz.. Hij staat niet in de lijst maar is wel aangeraden door de opvang waar ik mn rammetje weg heb.

Natte neusje en overmatig niezen is nu over, maar denk dat ik als ik morgen ook maar iet wat twijvel toch naar de DA ga.

Kan een konijn trouwens door het koppelen een soort snotjes krijgen? Door stress, verhuizing binnen-buiten ed?

Bol is namelijk een asmatisch konijn en haar luchtwegen zijn ook smaller (tja fokken op uiterlijk) en daardoor is astma er bij in geslopen. En ze is heel stressvol natuurlijk allemaal dit weekend gekoppeld aan dat gecastreerde rammetje ook 2x verhuisd. Van oud hok (buiten) naar koppel ruimte (slaapkamer) naar nieuw hok (buiten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik vanavond voor de zekerheid toch maar even met haar naar de DA ga, dan vraag ik even of hij/zij als er nog wat snot is (volgens vriendlief niet) daar een kweekje van te nemen en als de DA dat zegt een antibiotica kuurtje geven. En als ze binnenkort geen entingdag hebben laat ik haar direct dan ook even enten.

Is het als Bolletje toch snot heeft ook nodig om Watje (mn vriend zn konijn) en Banjer, haar vriendje een kuur te geven?

Ik twijfel heel erg vandaar ook in mijn vorige bericht ook zo veel vragen stelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gelezen dat het de kop op kan steken bij verminderde weerstand, wat bijv. door stress kan komen.

Of de andere konijnen ook een kuur nodig hebben zou ik even overleggen met de DA, lijkt me wellicht ook afhankelijk van wat er uit het kweekje komt, hoe ver ze uit elkaar staan, dat soort dingen.

Vragen mag altijd natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is op zich goed behandelbaar...MAAR Er kan wat tijd in gaan zitten...

Laura is een goede raadgever Cynthiaaapje ! ;-)

Reken op een paar maanden dat je antibiotica moet gaan geven en dat je dus aan 1 kuur niet genoeg kan hebben..

Sterkte vanmiddag...

Ik las net je PB maar heb weinig aanvulling door de uitleg van Laura....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net terug van de DA.. Ze heeft een spuit met antibiotica gekregen en heb een kuur voor 2 week mee gekregen. Dit spul heet Bactrimel. Moeten haar 2 maal daags 0,5 ml geven.

Verder zeiden ze nog dat het nog niet nodig is om de anderen te behandelen. En dat de kans groot is dat het chronisch is aangezien ze vanaf dat we haar hebben eigenlijk al knort en borrelt, nooit bij snot stilgestaan maar altijd gedacht dat het astma is.

Laura ik ga je webloggen nogmaals doorlezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .