Ga naar inhoud

Gedroogde paardebloem: calciumwaarschuwing


Caroline

Aanbevolen berichten

Ik open even een nieuw topic omdat ik uit nieuwe informatie en eigen ervaring af moet stappen van de raad die ik gegeven heb.

Ik heb een aantal keer gedroogde paardebloemen aangeraden voor konijnen die slecht hooi eten.

Onlangs las ik dat paardebloemen in de gedroogde (!!!) versie eigenlijk teveel calcium bevatten. Het geven als vervanger van hooi is dan ook eerder af te raden.

De tweeling at slecht hooi (nu goed door nieuw merk) en zij kregen ter vervanging erg veel van die gedroogde paardebloem. Ze hadden eigenlijk ook altijd troebele plasjes.

Sinds 2 weken heb ik van hun menu geschrapt om te testen en sinds 2 weken een erg duidelijk verschil in hun urine.

Ik zou dus zeggen, geef dit met mate, als lekkernij. Niet teveel van geven en het gebruiken als hooivervanger is op lange termijn mogelijk niet zo'n goed idee. Teveel veel calcium kan (maar moet niet) leiden tot blaassteen of -gruis.

Bij verse paardebloem heb je dit probleem trouwens niet, het calciumpercentage daarin is perfekt acceptabel-

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hooi met paardebloem dan ook direct af te raden?

Of is de "concentratie"paardebloem die daarin zit dusdanig weinig dat dat wel kan?

Interessant onderwerp!

Ik denk dat je kruidenhooi met paardenbloem bedoeld van bijvoorbeeld Vitakraft? Ik gaf het eerst ook. Ze eten het niet, maar goed ook dus ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht ff, even voor de duidelijkheid:

-paardenbloemen uit de tuin mag wel(maar hoeveel en hoe vaak mag dat?)

-ik ken ook de kleine zak hooi met verschillende smaken waar oa paarden bloemen van zijn, volgens mij zijn ze van vitakraft. Die mogen ze toch wel??Volgens mij heb je ook iets met roze bloemen, witte bloemen als smaak(ik kom niet op de benaming)

Wat ik ieder geval thuis altijd doe is, de ene keer gewone hooi geven ander keer smaakjes hooi en als ik dus smaakjes hooi geef dan geef ik geen gewone hooi.

Of ben ik nu verkeerd bezig??

Ik vraag dit allemaal omdat wolfje ook zo lastig is met hooi. Als hij geen brokken heeft, die krijgt hij pas in de avond dan gaat hij wel op zoek naar hooi of bedelt voor groente

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .