Ga naar inhoud

voedingsschema


Grubbelt

Aanbevolen berichten

Ik heb voor mijn nijntjes het schema dat ze 's ochtends een portie groenten krijgen en aan het eind van de middag de bixs

Echter wil ik dit liever in 1x gan doen, gewoon omdat dat makkelijk is voor als ik eens een dagje niet thuis ben en de oppas kom voeren.

Hoe doen jullie dit? Wat is jullie voedingsschema?

Verdelen de nijntjes de behoefte van eten dan zelf over de hele dag?

aangepast door Grubbelt
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's morgens ieder een blaadje witlof en een klein beetje rucola. Als ik weg moet dan doe ik 20 gram biks in hun bakje. 's Middags krijgen ze wat kruiden, zoals peterseli, basilicum of munt. Nooit alles in een keer, dat dan weer niet.

's Avonds krijgen ze nog wat groen (wat in huis is) en hun andere helft biks, dus 20 gram. Zo hebben ze dagelijks hun biks gehad en hun groen. Maar momenteel geef ik minder biks. Door het warme weer hebben ze meer zin in groen dan biks.

En daarnaast nog vers hooi elke dag natuurlijk.

Ik verspreid het dus over de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeg me af maakt het eigenlijk uit in welke volgorde je het eten geeft. Wij geven altijd 'sochtens biks en overdag hooi en 'savonds krijgt ie groente enzo stukken van wat wij 'savonds voor het eten hebben dus of andijvie of witlof.

waarschijnlijk is het waar zijn ze aan gewend. Maar volgens mij moet je nooit alles in een keer geven. Als ze maar de hele dag hooi tot hun beschikking hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster van 1 jr. krijgt 's ochtends gewoon wat biks (hooi heeft ze dan nog van de avond ervoor, want ze eet niet superveel hooi), dan krijgt over de hele dag zo om de paar uur iets groens (nooit veel in 1 keer), dan 's avonds nog een klein beetje biks, en vers hooi, soms nog wat groen erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef in de ochtend:

Biks (een deel), hooi, groenvoer

In de avond:

Biks (laatste deel), hooi en groenvoer

Gaan de eind van de middag weg tot in de avond.. dan geef ik dus het eten etc in de middag vlak voor we weggaan...

En zie ik dat in de middag het hooi bijna op is geef ik zoiezo tussendoor ook weer erbij

En als ik in de avond het groenvoer klaarmaak, maak ik ook gelijk voor de volgende ochtend klaar zodat dat ook gelijk klaarstaat (dit doe ik meestal als ik de volgende dag moet werken.. dan heb ik in de ochtend niet zo heel veel tijd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef in de ochtend groenvoer en nieuw hooi, en 's avonds bix e eventueel nog wat hooi als ze er veel van heeft gegeten. Ook tussendoor geef ik wel eens groenvoer of wat anders lekkers als ik thuis ben. Ik heb ergens in een boekje gelezen dat 's ochtends groen en 's avonds bix een goed ritme is, vandaar dat ik het zo doe, maar het is vast niet de enige of beste manier :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

van mij krijgen ze na heteten hun korrels. Hooi hebben ze nagenoeg altijd wel e nwater natuurlij kook. Verder krijgen ze geregeld over de dag verspreid (ligt aan de dienst van mijn vrouw en hoe laat ikzelf terug ben) groen.

Heb daar niet echt een voedingpatroon in. Moet eerlij kzeggen dat ik ook neit precies afweeg hoeveel korrels de nijnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

S'ochtends: Biks en hooi.

In de middag (als ik thuis ben): Groenvoer en hooi

Savonds: Biks gemengd met Sience Slective, hooi en ververs ik ook weer het water.

Dat is iedere dag mijn schema. Afentoe krijgen ze nog een stukje fruit tussendoor, maar dat is niet iedere dag.

aangepast door chantal1987
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bikkel krijgt rond 7.00 zn biks dan rond 12.00 groen, handje andijvie, peterselie, munt, dille,basilicum etc in ieder geval een bakje vol! en dan rond 19.00 weer groen als wij ook eten... en tussendoor een druifje of banaan of een winterpeentje...hooi is er altijd onbeperkt!

groetjes sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien er altijd iemand thuis is, wordt hun voeding nogal verdeeld over de dag...

Het is door verloop van tijd ook wat aangepast zodat ze zoveel mogelijk hooi eten.

Als ik opsta: krijgen ze hun hele bak vol met 1 soort kruidenhooi en worden de 3 hooiballen gevuld met verschillende soorten hooi

Ongeveer een uurtje later: krijgen ze hun bak vol met groenten en kruiden (deze wordt na een tijdje nog verder bijgevuld)

Gedurende de dag: krijgen ze af en toe nog wat verse groenten en kruiden bijgevuld, regelmatig een verse pluk hooi, indien nodig worden de hooiballen bijgevuld

Tegen de late namiddag: krijgen ze een beetje gedroogde kruiden

's avonds: krijgen ze opnieuw groenten

Om 23u: krijgen ze samen wat SS en wordt hun bak opnieuw volledig gevuld met hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier geef ik ze tegenwoordig 's ochtends de helft van de biks, wat hooi er bij en een beetje groente (meestal een paar bladen van de andijvie). 's avonds krijgen ze dan de andere helft van de biks en een uitgebreide groenteschotel en natuurlijk weer hooi en water. Vroeger gaf ik ze ook 's ochtends een uitgebreide groenteschotel maar dat was toch niet zo handig, dus nu is het 's ochtends wat simpeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

S' ochtens brokjes, wat groen en hooi.

S' avonds groen, hooi en af en toe iets van fruit of een rozijntje om te snoepen.

Bij mij krijgen ze 's ochtends 40 gram care plus brokjes, volgens mijn dierenwinkel net zo goed als SS maar nog niet zo bekend. Wellicht dat ik uiteindleijk overstap op SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .