Ga naar inhoud

Jong konijn wil niet eten!


Ydroj

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vrijdag een jong konijn. Ze is 8 weken oud.

De eerste dag lagen er overal keutels. Maar ze at niks.

Ze hoeft geen brokjes (niet degene die ze kregen in de dierenwinkel, en niet diegene die ik had (science selective)), en ik heb der ook nog niet kunnen betrappen op het eten van stro of hooi!! Ik vind ook heel weinig keutels.

Ze drinkt wel goed. Na wat rond gesurft te hebben, kwam ik er achter dat je je konijn dan misschien maar wat groente moest aanbieden. Ik weet dat het bij deze leeftijd nog niet goed is, maar ik dacht, beter IETS dan niets.

Wortel ging er als pap in! Dat vond ze erg lekker. Ik heb geprobeerd toen een brokje in de wortel te proppen zodat het brokje wortel geur kreeg. Brokje toen weer aangeboden, maar daar trapte ze niet in.

Ik heb de brokjes ook al fijn gemaakt en met water een papje gemaakt. Ook dit hoeft ze niet.

Heb van de dierenwinkel gehoord dat je kon proberen wat gemengd voer aan te bieden, zodat ze iig iets binnen kreeg, maar ook dat wilde ze niet hebben.

Ondertussen ook een stukje appel aangeboden, dit wilde ze dan weer wel.

Het lijkt er op dat ze dus alleen water , groente en fruit wil.

We proberen vandaag (kon niet eerder ivm paasweekend) babyvoer aan te bieden.

Ze is verder heel vrij actief. Ze loopt rond, springt op een plateautje. Ze wil heel graag aangehaald worden. Is relaxt, ze licht uitgestrekt overal waar ze wil. Ze valt in slaap als je der op je schoot houdt ...

Wat moet ik doen? Hooi is natuurlijk erg belangrijk!!

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel belangrijk dat het konijntje iets binnen krijgt. De darmpjes mogen niet stilvallen, dat is gevaarlijk.

Waarschijnlijk komt het door de stress van de verhuizing dat het niet wil eten. Probeer haar zo veel mogelijk te 'plagen' met eten. Probeer bijv. ook een kruidenhooi aan te bieden. Verse kruiden willen ook wel eens helpen (peterselie werkt bijv. ook lustopwekkend).

Wat voor voer kreeg ze in de dierenwinkel? Misschien kun je dat vermengen met SS.

Zijn de keutels die je vind wel normaal, geen diarree?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kruidenhooi. En al gegeven, maar dat eet ze niet.

Welke voer ze precies kreeg weet ik niet, heb wel een zakje meegekregen.

dat heb ik al gemengd met ss, maar ze wil beide niet.

Ik ga vanmiddag proberen met peterselie. En qua plagen. gewoon de hele tijd hooi voor der snufferd houden? En zelfde met biks?

Maar peterselie moet je dan onder het hooi leggen, of dat moet ik gewoon aan der geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oei...gevaarlijke situatie daar hoor... niet eten voor zo'n jong konijn ... daar moet je eigenlijk dan sowieso mee naar de DA.... en dat wortelhapje zou ik laten....echt geen goed idee hoor!

Beestje is daar veel te jong voor en gaat daar mogelijk heel erg verkeerd op reageren... In jou plaats zou ik langs DA gaan om haar buikje te laten voelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie kun je gewoon geven, wel voorzichtig aan mee beginnen (1 klein takje), als je meteen te veel geeft kan ze diarree krijgen omdat ze het niet gewend is.

Met plagen bedoel ik inderdaad dat je het voor haar neus blijft houden.

Als ze niet blijft eten, zou ik toch even langs de DA gaan, kijken of er niets mis met haar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat ze niet eten omdat ze alleen is (heb wel een ander konijn, alleen die is nog te oud, dus ze zitten ff apart tot ze ouder is), Bij de winkel zaten ze wel met 8 in grote ruimte. Misschien dat gezelschap mist? Toen ik haar mee naar huis nam, eerste dag was echt alles onder gepoept, nu heel weinig ..... kan het, of is dit echt bullshit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze minder poept is opzich wel logisch, ze eet natuurlijk ook minder.

Of het door het missen van gezelschap komt durf ik niet te zeggen, hoewel konijnen wel graag alles samen doen. Eten is een sociale bezigheid.

Als ze al sinds vrijdag nauwelijks meer gegeten heeft zou ik voor de zekerheid echt even langs de DA gaan, het gevaar dat de darmen stil komen te liggen lijkt me behoorlijk groot. Stel dat ze niets zou mankeren dan kan hij in ieder geval controleren hoe ze er aan toe is en dan kun je in ieder geval naar de juiste dwangvoeding vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal niet zozeer het gemis van andere konijnen zijn, maar stress van de verhuizing naar een ander huis en andere veranderingen sindsdien. Daar kunnen jonge konijnen stress van krijgen. Als konijnen stress ervaren stoppen ze met eten. (zo kun je ook zien dat als een konijn eet, hij/zij zich op zn gemak voelt)

Ik zou inderdaad snel contact opnemen met een DA. Konijnen kunnen niet zonder eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan nu niet meer naar de DA, maar ik heb het idee dat ze nog op zoek naar een tepel.

Hand van iedereen aftasten, af toe een bijt ze zachtjes in je hand palm.

Ik lees op internet dat Nutrix Nutrilon Soya voor konijnen die niks eten, geschikt is? Geen lactose oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen zsm naar de dierenarts! Hoe voelt haar buikje aan is het bol?

Je doet het iig goed door haar in ieder geval iets te voeren dat zelekker vind.

Toen mijn babykonijntje niet at nam ze wel groenvoer maar geen biks en of hooi.

Neem d eweinige ontlasting mee naar de dierenarts.

Het kan zijn dat ze verstopt zit en misschien coccidiose heeft (een parasiet die ze vaak bij zich dragen maar pas tot uiting komt bij zwakke of jonge konijntjes in een stress situatie.)

Mijn konijntje lag ook languit en was erg relaxed, maar helaas heeft ze het niet overleefd. Ik was er te laat bij en haar darmpjes lagen al te lang stil. Ging ook geleidelijk steeds minder eten.

Ik wil je niet overbezorgd maken, maar waarschuw je liever dan dat ik achteraf roep dat had die van mij ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

heey.

ik heb vrijdag een konijntje gekocht.. (ong. 8 weken)

mn vriend heeft ook ene gekocht vn (ong. 7 weken)

we hebben ze samen in een kooi gedaan.

en ging super..

samen spelen, samen eten!

die van mij at wel al minder..

sinds zondag zitten ze apart..

die van mij bij mij thuis en die van hem naar hem thuis.

mijn konijntje had die zaterdag wel wat diaree gehad.

maar dat was niet zoveel..

heb ik de kooi verschoond.

en sinds zondag heeft mijn konijntje nog niet gepoept, en ook niet gegeten.

drinken doet ze wel.. maar niet veel.

wie kan me helpen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arlett..

Misschien verstandiger om niet te vragen aan iemand die al een poosje niet meer op BB geweest is, maar om zelf toch zo snel mogelijk naar een dierenarts te gaan voor het te laat is.....

Een konijntje dat niet poept is in gevaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .