Ga naar inhoud

Nijn net opgenomen door d-a...


Mopsie

Aanbevolen berichten

Mijn nijn huppelt altijd vrolijk rond, poept netjes in z'n hokje, knaagt niet aan kabels of planten (in de woonkamer waar die zit, staan sowieso geen planten waar hij bij kan).

Nu issie even weggeglipt terwijl ik aan de afwas stond, hoorde dus ook geen vreemd getrippel.

Even later komt 'ie me smekkend tegemoet.

Ik als een dolle gaan zoeken; heeft ie aan een plant gegeten die in de slaapkamer staat... Op internet staat dat deze plant giftig is:

http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_enNL266NL268&q=Spathiphyllum

Snel de dierenambu gebeld, die hebben mij het nummer van de dienstdoende dierenarts gegeven.

Hij adviseerde me toch langs te komen en 'm vanacht daar te laten.

Ze hebben 'm nu actieve kool gegeven en doen dat vanacht nogmaals.

Ze observeren 'm goed.

Als het goed blijft gaan bellen ze niet. Zodra het verkeerd gaat bellen ze vanacht wel. Op hoop van zegen dus! Hopen jullie mee?

De dierenarts zei dat het positief is dat 'ie bij binnenkomst nog geen vergiftigingsverschijnselen had. Maar hij durfde geen uitspraken te doen over hoe het verder zal gaan.

Ik hoop zo dat het goed blijft gaan.

Ik heb 'm pas 4 maanden (komt van de opvang dierenambu), maar hij is echt al mijn maatje!

Ik laat nog van me horen morgenvroeg!!!

aangepast door Mopsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm...

Dat gebeurt wel vaker ja, dat konijnen planten eten waarvan gezegd wordt dat ze giftig zijn..

Alleen loopt dat in eigenlijk alle gevallen gewoon af en zit je niet met een ziek konijn..

Bij giftige planten schijnt het wel zo te zijn dat konijnen er maanden later nog ziek van kunnen worden...

Overigens heb ik de ervaring met onze buiten konijnen dat ze héééél goed weten wat ze wel en niet kunnen eten.

Ik heb het zelfs vorig jaar uitgetest met planten waarvan gezegd wordt dat ze giftig zijn, maar ze aten ervan en zijn niet ziek geworden.

Van andere planten blijven ze weer wel af...

Ik denk dus echt dat konijnen dat behoorlijk goed kunnen selecteren.........

Overigens lezen we hier nooit op BB over konijnen die gestorven of echt ziek geworden zijn na het eten van giftige planten..

Je kan je dus afvragen in hoeverre je dierenarts paniekvoetbal speelt en jou op kosten jaagt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zelf niet goed bepalen wat wel of niet giftig is, behalve dat er overal op i-net staat dat het wel zo is.

Dan neem ik liever het zekere voor onzekere. Ik zou het mezelf erg kwalijk nemen als ik niks doe en het verkeerd afloopt.

Dan liever een nachtje opname waar ze goed voor 'm zorgen en kunnen handelen als het nodig is, ongeacht de kosten.

ZaZa; wat je zei over na lange tijd alsnog ziek worden. Jeetje, dat zou ik niet verwachten. Zijn het dan klassieke vergiftigingsverschijnselen die je ziet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee...

Je dierenarts zou dat wel moeten weten ! (kan je meteen testen wat hij er vanaf weet:"Hoe zit dat met klachten op langer termijn ?")

Is je dierenarts de hele nacht aanwezig in de ruimte waar je konijn is ? De meesten dierenartsenpraktijken zijn compleet verlaten 's nachts.. :yes:

Maar je bezorgdheid is wel begrijpelijk natuurlijk..

Wat zei je dierenarts eigenlijk over de giftigheid van deze plant en eventuele gevolgen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen paniek...die plant is maar "mild" giftig en kan voor irritaties zorgen, maar is niet dodelijk!

Mijn raad aan jou: DA opbellen en er voor zorgen dat hij niet uitdroogt door de actieve kool die hij gekregen heeft,want dat is voor mij nu het grootste risico. Hopelijk weet die DA een beetje wat hij doet...

Mogelijk helpt een infuus nu...geen idee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet in hoeverre hij de hele nacht aanwezig is.

Er zaten meer dieren, waarvan sommige met infuusje.

Lijkt mij dat er daarom iemand aanwezig zal zijn, ook omdat hij aangaf vanacht nogmaals actieve kool te geven.

De dierenarts kende de plant, maar kon niet specifiek aangeven wat die ene plant voor giftige kenmerken had.

Op internet staat dat de gehele plant giftig is, met name de stamper.

De DA gaf aan dat wanneer de plant niet groeit en geen bloemen heeft, de plant minder giftige stoffen afgeeft.

Dit is bij deze plant het geval. Hij wordt niet groter, geen bloemen of bloemknoppen aanwezig.

Wat betreft de gevolgen vertelde hij dat je bij een vergiftiging in eerste instantie dingen aan het gezicht kan waarnemen: gezwollen oogjes, snot/loopneus, slikproblemen. Daarna zie je neurologische verschijnselen als wankel lopen, naar 1 kant hangen, trage motoriek, sufheid.

Hij gaf ook aan dat we de komende uren af moeten wachten om te zien wat het gif verder doet en in hoeverre het al in het bloed is opgenomen.

Pas na deze nacht wilde hij meer uitspraken doen over evt gevolgen.

Hij gaf nog wat voorbeelden van planten die erg giftig zijn, ook in de winter. Buxus noemde hij volgens mij als voorbeeld, maar pin me er niet op vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is volgens mij een taaie, maar door schade en schande wordt men wijzer.

Daar ga ik dan ook maar van uit.

Op een of andere manier ga je kritischer naar dierenartsen kijken als je er ervaringen mee hebt gehad en er met mensen over hebt gediscussierd. De meerwaarde van dit forum (merk ik dus al na een paar berichten)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zal taxus gezegd hebben..

Ehm...een standaard antwoord voor als je er eigenlijk niet zoveel van af weet.....

Bedoel het niet lullig...maar het is wel een beetje zo...

Wat je er in ieder geval van opgestoken hebt is dat je je dus geen grote zorgen hoeft te maken...Dat moet rustig voelen..Beter dan hoe je je voelde waarschijnlijk en de eventuele kosten kom je ook wel overheen..

Het gaat er om dat je konijn het goed maakt en geen schade ondervinden zal van zijn plantenavontuur..

Had hij veel gegeten ervan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach weet je...Dat kritische kijken is voor ons makkelijk..Het is ten eerste ons konijn niet, dus we hebben die emoties niet..Ten tweede weten wij inmiddels al een beetje wat er zo op een forum passeert..

En de beste stuurlui staan altijd aan wal, zeggen ze..

Dus wij hebben makkelijk praten..en inderdaad...jij leert er weer van...

Zo hebben wij dat ook geleerd ooit ! (en nog hoor!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze plant geeft geen problemen....

maar goed is het nooit maar een da bezoek was niet nodig geweest.

Een kundige da had je dat gerust kunnen vertellen.

Als je het hebt over taxis,blauwe regen , dieven bachia [waar jaarlijks 8 honden aan over lijden in nederland] ect wat onder dodelijk staat is zelfs een da bezoek vaak al te laat.Ik ben afgestudeerd bloemist vandaar mijn kennis.

Maar mocht het iemand weer over komen komen ze via google van zelf op dit toppic uit en zo help je elkaar weer verder.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen even gebeld hoe het ging.

Hij was de nacht goed doorgekomen alleen z'n hoofdje staat soms scheef. Dat wilde ze even in de gaten houden, mede omdat ik dat nooit bij 'm gezien heb.

Hij heeft ook nog nauwelijks gepoept. Dat willen ze eerst goed op gang hebben.

Ik heb het toiletje gebracht; hij poept namelijk nergens anders dan alleen op het toiletje. En z'n eigen eten gebracht, om 'm tot eten te verleiden.

En als ie gaat eten, dan gaat ie ook meteen poepen.

Wait and see.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als een konijn niet eet kan het wel 3 dagen duren voordat ie weer keuteld.

geven ze dan wel siseral nu om de darmen te stimuleren?En pijnstilling?

active kool werkt stoppend dus gevaarlijk voor de darmen.

Een konijn kan niet over geven dan kun je beter voor een over dosis goed groen zorgen dat ie aan de diaree raakt en zo snel er door komt dan norit of andere troep gebruiken.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen even gebeld hoe het ging.

Hij was de nacht goed doorgekomen alleen z'n hoofdje staat soms scheef. Dat wilde ze even in de gaten houden, mede omdat ik dat nooit bij 'm gezien heb.

Hij heeft ook nog nauwelijks gepoept. Dat willen ze eerst goed op gang hebben.

Ik heb het toiletje gebracht; hij poept namelijk nergens anders dan alleen op het toiletje. En z'n eigen eten gebracht, om 'm tot eten te verleiden.

En als ie gaat eten, dan gaat ie ook meteen poepen.

Wait and see.

Actieve kool absorbeert alle vocht in de darmen. Het is dus normaal dat er geen keutels komen... Darmstimulerende middelen en een infuus (onderhuids vocht inspuiten) kunnen helpen. Eventueel zelfs parafine om de darmmassa te doen glijden.

Een scheef hoofd kan idd een symptoom van vergiftiging zijn, maar toch vreemd van deze plant... heeft hij er zoveel van gegeten dan?

Toch in het achterhoofd houden dat het toeval kan zijn en dat door stress hij een beetje zwakker is en EC kan doorbreken... (is pure speculatie hoor, maar hou dit in het achterhoofd, zeg dat eventueel tegen de DA, mogelijk geven ze dan al panacur bij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte update: nadat ik het hoektoilet en z'n eigen eten had gebracht vanochtend issie volop gaan keutelen. Schijnbaar toch zo afgericht dat 'ie niet zonder z'n wc kan :) In de loop van de dag hoor ik of ik 'm eind van de dag op kan halen of dat 'ie nog 1 nachtje moet blijven. Dan zal ik meteen even informeren naar EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het africhten kostte bij hem echt geen moeite. In 3-4 dagen zat ie op het hoektoilet.

Omdat ie gedumpt is en bij de dierenambu terecht is gekomen, weet ik niet welke voorgeschiedenis hij heeft. Maar nijnen zijn best eigenwijs, dus het kan best een hele klus zijn soms om ze zover te krijgen. Een vriendin van me heeft het ook eeuwig volgehouden, zonder resultaat helaas :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de wilde variant van de spati is giftig, de gekweekte variant die je volop in winkels koopt is (nagenoeg) niet giftig. het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat een konijn er ziek van wordt bij het eten van een stukje plant. ik denk eigenlijk dat het scheve koppie eerder van een oorontsteking of van e cuniculi komt dan van de plant. we horen het wel van je hoe het nu gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat trws wel een idee is, is om mss wat rond te bellen naar andere da's. Kijken of deze da wel konijnkundig is.. Heb hier geen verstand van, maar verder informeren kan geen kwijt. Veel da's beantwoorden vrij algemene vragen ook aan de telefoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .