Ga naar inhoud

Konijn is erg stil,


Kimia_

Aanbevolen berichten

hee allemaal,

ik heb dus een vraag:

ik heb 3 dagen geleden een konijntje gekocht, maar da tmkonijntje zat al een beetje in een hoekje en liep soms een paar stukjes (ik weet dat je altijd het''levendige'' konijntje moet nemen, maar hij was zo schaatig :D)

Maarja, toen we thuis waren, had hij eerst wat ''plakpoep''. Mijn moeder heeft het toen schoongemaakt, en toen ging het ook beter.

Ze drinkt nog wel genoeg, maar ze blijft altijd maar zitten en dan gaat ze voor zich uit staren, ik bedoel, konijnen horen toch juist actief te zijn?

Toen gingen we weer terug naar die winkel en hebben we gevraagd wat de reden was, ze zeiden dat ze nog even moest wennen, aangezien ze ook best jong is.

maar nu, heb ik haar niet zien poepen ( Het zijn volgens mij nog steeds geen keutels, maar ook niet hele erge waterige diarree)

Ze drinkt wel genoeg, maar eten doet ze ook niet/nauwelijks.

Ik vind dit echt raar, angezien mijn vriendin ook net een konijn heeft, en die van haar gewoon rondhuppelt en eet en drinkt, laatst had dat konijntje diarrree, maar die dronk en at en toen kwam het weer goed.

Kan iemand me helpen? Misschien heeft iemand dit gehad, en weet wat je er tegen kan doen?

ik zou het echt heel erg op prijs stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kimia...dit gaat erg hard aankomen, maar ik wil eerlijk met je zijn...

Je moet HEEL ERG SNEL met je konijntje naar de dierenarts gaan!!!

Als je dit niet doet of nog afwacht, dan ben je te laat en zal je konijntje dit niet overleven...

Ik leg het je in mijn volgende post even uit en laat alvast je moeder meelezen aub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok...hier gaan we...

Konijnen in het algemeen hebben een speciale en erg gevoelige spijsvertering. Een konijn wat niet (of weinig) eet, heeft pijn.

In tegenstelling tot een hond of een kat, die best even zonder eten kunnen, is dit bij het konijn niet het geval. Een konijn moet altijd eten.

Als een konijn niet eet, dan gaat de darmbeweging vertragen. Het voedsel in de darmen gaat gisten en vormt gasbellen. Dat doet pijn en het konijn eet helemaal niks meer, wordt rustig, apatisch bijna, zelfs koud. Als je dan niet ingrijpt (zelfs bij een volwassen konijn) dan zal het konijn gewoon sterven. Daarom wat betreft een konijn: niet eten= onmiddellijk naar de DA

Jonge konijntjes dan... die hebben natuurlijk nog geen volwassen darmpjes en zijn extra gevoelig. Vooral aan stress bv...

We zien heel erg vaak op het forum mensen met konijntjes die net gekocht zijn, die erg ziek worden en die jammergenoeg vaak sterven omdat mensen gewoon niet weten hoe snel het kan gaan bij konijnen.

De sterfte/ziekte bij jonge konijntjes heeft 2 belangrijke oorzaken:

-Stress: het konijntjes verhuisd naar een nieuwe omgeving en is nog een beetje bang. Een konijn is tenslotte een prooidier. Door dat ongemakkelijk zijn, dat moeten wennen aan een nieuwe omgeving gaan sommige jonge dieren dan minder of bijna niet eten... ik heb hierboven al geschreven wat er dan in de darmpjes gebeurt....

-coccidiose: dat is een bacterie die konijntjes bijna altijd in hun lichaam hebben. Gezonde konijntjes worden daar niet ziek van omdat hun lichaam sterk genoeg is zodat de coc niet de overhand krijgt. Jonge konijntjes krijgen dit echter wel vaak, net omdat ze zoveel meemaken van bij de fokker, dan weer naar de dierenwinkel en dan weer naar een nieuw baasje. Hierdoor mindert hun weerstand en kunnen ze hier erg ziek van worden.

Ik hoop dat je een beetje aan mijn uitleg hebt en zo snel mogelijk naar de DA kan gaan. De twee problemen kan een goede DA met de juiste medicatie of antibitica goed oplossen, maar zonder een DA, zijn de overlevingskansen erg klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lieve vader heb jij zeg!

Laat hem maar snel mijn tekst lezen voordat jullie naar de DA vertrekken,dan weet hij ook een beetje de juiste vragen te stellen bij de DA.

Let wel goed op dat je een KONIJNKUNDIGE-DA bezoekt... een veearts bv kent niet svan konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat een lijst met dierenartsen die de leden konijnkundig vinden: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Snap best dat je héél erg geschrokken bent..Ook wel een beetje dom van de winkel dat ze je niet verteld hebben wat er aan de hand kan zijn...Maar een dierenwinkel heeft vaak niet zo veel verstand van konijntjes..

Caroline heeft wel gelijk..Een konijn dat niet keutelt (goed van je dat jij dat al gezien had !!) en zo rustig is, is in nood..en kan zelfs snel doogaan..Wel hoort daar ook bij dat hij niet goed eet..

Wel super van je vader dat hij zo snel gekomen is !!!

Hopelijk loopt het goed af !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent een kanjer kima!! en met z´n lieve vader !!Helemaal goed.

Het grootste probleem is dat je jonge konijntje niet eet wel drinkt maar weinig keuteld.

Dit komt vaak voor bij dieren winkel konijnen Een aantal dingen wat je naast je Da [is dieren arts] bezoek kan doen.Weeg het konijntje op de weegschaal.En doe dit in het begin dagelijks op de zelfde tijd.Kijk of ie aankomt, Daar naast kijk of ie eet en keuteld dat is heel belangerijk.Haal de oude keutels steeds weg zo kan je dat goed zien.

Geeft je jonge konijn kleine beetjes zacht groen.LET OP NIET ALLE GROEN IS GOED...

Voorbeeld ruccola,worteloof,witlof,peterseli.Begin met een stengel en bouw dat op naar een schotel per dag.Daar naast elke dag hooi heel belangerijk voor de darmen.

Bix kun je onbeperkt geven zo jong maar zal ze niet meer van eten als z´n 50 gram als ze goed eet.Ook dit kun je dagelijks wegen om te zien hoeveel ze eet.Ze drinkt wel goed dat scheeld.

heel veel succes en kom terug met hoe het afgelopen is cindy

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .