Ga naar inhoud

haakjes op kiezen


Marilyn

Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraagje.. Ik vermoed dat mijn rammetje haakjes op zijn kiezen heeft.. Nu wil ik maandag even bellen naar een konijnendokter om er naar te laten kijken.

Nu eet hij wel elke dag zijn bakje voer op.. alleen zijn groenvoer vind hij eigenlijk al vanaf het begin af aan niet zo erg lekker.

Eten konijnen met haakjes op zijn kiezen ook gewoon hun bakje netjes leeg?

Ik vermoed die haakjes omdat zijn vacht nogal dof is, en hij steeds onstoken oogjes blijft houden.

Als dit haakjes zijn, weet iemand daar dan ook de kosten van ongeveer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het konijn wel enthousiast op het eten afkomt en er aan begint, maar het vrij snel laat liggen. Een konijn met haakjes zal het eten vaak niet helemaal opeten. Op den duur zal het konijn dus magerder worden.

Als de haakjes te pijnlijk worden kan het konijn helemaal stoppen met eten. Je moet dan gaan dwangvoeren! Een konijn kan geen 24 uur zonder eten, omdat de darmen dan stilvallen.

Denk eraan dat een konijn dat een tijdje weinig of niet gegeten heeft, minder weerstand zal hebben. De narcose heeft dus meer risico. Hoe eerder he een konijn met haakjes laat helpen, hoe beter!

Ik weet niet of jouw konijn haakjes heeft, maar het kan zeker geen kwaad de dierenarts er even naar te laten kijken.

Ik ben bij mijn dierenarts, inclusief narcose, pijnstilling, anti-biotica, SS rescue dwangvoer en nacontrole bijna 100 euro kwijt voor een behandeling van de kiezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft al tot 2 keer toe haakjes op de kiezen gehad. Bij Stamper uit zich dit in een gasaanval. Waarschijnlijk door het steeds minder eten volgens mijn dierenarts. Ik heb nu een dierenarts ontdekt in Bergen op Zoom, die deze haakjes zonder narcose verwijderd. Het kost me 30 euro. Dus dat valt ook goed mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik vind het ook erg duur. Vandaar mijn beleid dat ik het in principe ook maar Ć©Ć©n keer bij een konijn laat doen. (Of er moet echt alweer een hele lange tijd voorbij gaan). Bij Krabbel liet ik de haakjes weghalen, ik was toen bijna 100 euro kwijt. Een jaar later was het weer raak. Een maand later had zijn vriendinnetje Whitney ook haken op haar kiezen. Ook weg laten halen.

Nog geen twee maanden stopte Krabbel weer met eten. De haken waren binnen drie maanden weer terug! Dit ondanks SS, hooi, wilgenhout.

Toen heb ik besloten ze niet meer weg te laten halen. Ik vond (en vind) het een vreselijke beslissing. Maar om elke drie maanden dat circus te hebben (dwangvoeren, narcose, antibiotica) + de kosten die het steeds meebrengt. Dat vond ik toch iets te gek worden.

Bij mijn huidige koppel heb ik Dieuwertje aan haar haakjes laten helpen. Toen had ik haar net een week. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en het gaat gelukkig nog steeds hartstikke goed! Maar ondanks dat SS steeds duurder wordt, durf ik niet over te stappen op ander voer. Ik ben ervan overtuigd dat konijnen die gevoelig zijn voor haakjes veel baat hebben bij de grotere korrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een konijn gehad met haakjes

laten verwijderen was 30 euro (incl knipppen voortanden)

het was een heel rustig rammetje hij was er al aan gewend moest elke 6 weken op tanden controle. Hij ging gewoon op zijn kont zitten en de DA kon zijn werk doen. Da zei wel dat ik geluk had dat het heel rustig nijntje was anders had het onder narcose gemoeten. dat is dan duurder en lastiger voor het konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik vind het zo raar.. want ik bij konijnenziektes lees, lijkt hij eigelijk van alles wat te hebben..

Alleen hij eet wel goed, en heeft hier al bijna een jaar last van..met ups en downs..Hij heeft aan het begin een vetbult gehad waaraan ik hem heb laten opereren en gelijk laten castreren.

Na die tijd lijkt het wel achteruit te zijn gegaan..

De onstoken oogjes.. behandeld met cavasan. Toen is het een tijdje weg geweest.

Maar had hij weer last van flinke verharing+ doffe vacht.

Toen maar tot kammen over gegaan elke dag.

En ik trek nog steeds de haren eruit ( is vervilt op sommige plekken )

Nu treden toch weer die ontstoken oogjes op, ben laatst nog met hem naar de DA geweest.

En die heeft gekeken naar zijn vacht en ogen, maar niet in zijn bek..

En die heeft een antibiotica mee gegeven en nog een keer cavasan.

Het gaat nu wel weer de goede kant op.. Maar toch is hij nog steeds wel heel rustig en vanmiddag was ik hem aan het kammen en toen zat hij te knarsentanden.

En ik merk ook dat hij aardig snel ademt en ook heeft hij vaak last van plakpoep.. :$ Ik weet het niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daarom vind ik het toch wel erg raar dat hij wel gewoon zijn biks opeet elke dag.

Maar het schiet me wel ineens te binnen dat hij ook vaak zijn hooi niet opeet..

Misschien dat ie daarom van slag af is en zijn imuun systeem niet zo goed werkt?

Ik ga morgen zowiezo even een DA bellen en ga ik kruidenhooi halen.

Eens zien of hij dat wel wilt eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vanmiddag even geweest..

Speciale zoutoplossing gekregen voor het spoelen van zijn oogjes.

Verder zijn tandjes geknipt en haakjes van zijn kiezen gevijld.

Verder denkt ze dat hij al erg oud is.. hij had ook een "oud" gebit..

Dus naja ze zei dat hij wss niet zo heel erg lang meer bij me zal blijven.

Net ss gehaald en hij begon er gelijk van te eten !

Ook kruidenhooi gehaald maar vooralsnog eet ie het niet.. :$

Ik geef hem nu ook precies uitgerekend zijn ss dus hoop dat hij dan uiteindelijk honger krijgt en zijn hooi opeet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me nog steeds ernstig zorgen over mijn nijn.. :frown:

Ik heb hem vandaag op handoeken gezet.. zodat ik kan zien wat voor ontlasting hij heeft..

Maar tot nu toe nog geen 1 keuteltje of plas gedaan...

Hij heeft wel wat biks gegeten maar wil voor alsnog geen hooi.

Is dit het eind van zijn leven ?

Of is hij vereenzaamt? en is het slim om er een voedster nog bij te zetten..

aangezien de DA me heeft verteld dat hij al een oud gebit heeft..weet ik niet of het dan verstandig is om er nog een voedster bij te zetten.

Is toch weer stress enz..

Iemand advies??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wat je DA zegt over zijn gebit klopt niet... een konijn hoort juist geen oud gebit te hebben omdat het gebit continu blijft groeien! Daarom zitten veel mensen ook vaak bij de DA als hun konijn afwijkingen heeft aan de tanden en/of kiezen. Een konijn is geen paard waar je de leeftijd af kan lezen aan de hand van het gebit.

De behandeling die je konijn heeft ondergaan kan natuurlijk nog wel wat pijn hebben gedaan waardoor hij nu niet eet, hij heeft in ieder geval al wat biks gegeten. Probeer hem ook eens te lokken met bijvoorbeeld wat peterselie of witlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is dus ook het probleem... Hij eet niet graag groente.. Heb hem net stukje witlof gegeten maar dat hoeft ie ook niet.. :$

Ik vond het ook idd erg sneu om te zien allemaal..Zijn tandjes zijn ook geknipt omdat ze scheef op elkaar stonden.

Wss zal dit ook wel pijn hebben gedaan...Maar toch blijf ik me afvragen of er niet veel meer aan de hand is.. en of ik er nou verstandig aan doe om er een vrouwtje bij te zetten. ( wie weet leeft hij er giga van op ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af of jou DA konijnkundig is. ook omdat de tanden geknipt zijn ipv geveild.

probeer hem zo veel mogelijk te verleiden, bijvoorbeel ook met zoet zacht fruit of zachte kruiden zoals peterselie. wat betrefd het hooi, je kan hooithee maken en dat in een bakje of extra flesje in zijn kooi hangen. hooithee maak je door heet water over een pluk hooi heen te gieten, dat af te laten koelen en het dan zeven. vervang nooit het gewone water door hooithee, als hij het niet lekker vind heb je kans dat hij uitdroogd. succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze wou niet vijlen omdat dat nogal pijnlijk is voor konijnen.. Ze vijlen meestal de voortandjes onder narcose.. Maar ze wil mijn konijn niet meer onder narcose brengen omdat hij te zwak daarvoor is.

De DA staat hier in het lijste van konijnkundige artsen.

Ik heb nu een bakje water ook neergezet, omdat ik het idee had dat hij al weinig dronk.

En hij drinkt nu behoorlijk veel.

Hij heeft alleen nog steeds niet gekeuteld..Hoop dat er morgen wel wat ligt.. en anders ga ik inderdaad nog even die hooi thee maken morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem vanaf de zomer.

Ik heb hem uit de opvang gehaald ( toen was het al een zielig hoopje )

Ik ben er toen mee naar de DA gegaan ( een andere ) en die had het alleen over ontstoken oogjes.

Toen behandeld met cavasan en ging het wat beter.

Na een paar maanden keerde het weer terug en ben ik weer naar de DA geweest.

Weer nieuwe cavasan gekregen en antibiotica.

Toen ging het weer een tijdje goed, maar had hij wel al een aantal keer achter elkaar rui.

Toen ging het daarna wel weer goed maar toch nog niet helemaal zoals het hoorde te zijn.

Toen ben ik dus maar eens gaan kijken naar een andere DA omdat ik zelf het gevoel had dat er meer achter zat. ( aangezien hij ook geen hooi at)

Ik heb dinsdag nog even contact gehad met de DA en ze vertelde me al dat het wss snot is maar dat hij er niet tegen behandeld kan worden als hij zo zwak is.

Ze stelde me voor om SS met lauw water te prakken en dat via een spuitje in zijn bek te geven.

Zodat hij iets zou aansterken.

Woensdag is hij toch wel weer goed gaan eten en heb ik haar gevraagd of ik hem toch kon gaan behandelen tegen snot.

Nu heb ik gister gelijk de antibiotica opgehaald, en hij eet nu weer hooi, groente en al ze voer..

Hij is een stuk levendiger en springt nu door ze hok.

Dus ik ben erg tevreden over deze DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .