Ga naar inhoud

Geen hooi beschikbaar


sonia

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Ik heb sinds kort twee mooie konijnen van een kleine 2 maanden oud :love:. Ik lees op alle info-sites dat hooi onmisbaar is voor konijnen.

Het probleem is dat ik in Peru woon en hier heb gezocht en rondgevraagd, maar geen hooi kan vinden hier. Zowat alle beesten (paarden, ezels, cavias, koeien etc.) worden met alleen maar vers alfalfa en gras gevoerd. Ik geef ze nu hoofdzakelijk alfalfa en brokken voor het vetmesten van cavia´s (jawel, hier een lekkernij) en groente-afval. Dit gaat er overigens allemaal prima in.

Voor de gemiddelde cavia- en konijnenfokker maakt het hier niet veel uit dat z´n beestjes niet oud worden. Maar ik wil ze een gezonde voeding geven. Mijn vraag: wat zou ik ze kunnen geven als goed alternatief voor hooi?

Alvast bedankt,

Sonja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, wat leuk, een BBer uit Peru!:mdr:

Je kunt ze veel gras geven, hooi is in feite gedroogd gras. Als je ze vers gras gaat geven moet je dat wel rustig opbouwen, zodat de darmpjes eraan kunnen wennen. Ook kun je zelf hooi maken van gras, maar dan mag je het alleen geven als het helemaal gedroogd is, in een tussenstadium is het erg gevaarlijk voor je nijn (trommelzucht).

Hooi is met name belangrijk vanwege de hoeveelheid vezels, die de darmen in beweging houden, én ze moeten er lang op kauwen(vanwege de lange ruwe vezels) waardoor de kiezen en tanden goed afslijten.

Voor die vezels kun je ze dus veel gras/groen/kruiden -gedroogd en vers- geven. Voor het slijten zal gras zijn werk ook wel doen, welke andere producten dat doen weet ik zo eigenlijk niet. Misschien dat anderen daar ideeën over hebben? Ik zal er ook nog eens over nadenken, maar nu schiet me even niet veel te binnen. Er zat hier op BB ook iemand uit Thailand met hetzelfde probleem, volgens mij is diegene ook schillen van de kokosnoten aanbevolen hier, ook omdat het taai en vezelig was?

Alfalfa kun je inderdaad ook geven - al dan niet gedroogd- maar ik weet niet of het slim is om dat in zulke grote hoeveelheden te geven als je met hooi zou moeten doen, omdat er volgens mij in alalfa erg veel eiwit zit. Kan zijn dat dat niet slecht is hoor, het is maar iets wat ik zo bedenk. Wat denken anderen daarvan?

Er zullen vast nog wel meer mensen reageren:yes:

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de link van het topic over een konijn in Thailand: http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/11131-konijn-thailand.html

Misschien heb je er wat aan.

Edit: Wat je ook kunt geven zijn takken om aan te knagen/ op te eten. Konijnen mogen takken van fruitbomen, van wilgen en ook van berken als het goed is. Ik weet alleen niet of jullie die laatsten hebben.

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, bedankt voor de tips.

Ga eens kijken of ik zelf lekker geurig hooi kan maken van een gras-alfalfa mix. Als alfalfa teveel eiwit bevat zal ik maar wat meer gras voor ze knippen. Weet iemand anders me nog wat te vertellen over alfalfa en in welke hoeveelheden te geven?

Erg interessant om het topic van het Thaise konijn te lezen, zitten goede tips bij. Ik heb de helft van het binnenhok met kranten en daarop grove houtkrullen bedekt waar ze hun behoefte op doen. De andere helft is gewoon hout, waar ze liever op zitten. Kokosnoten zijn hier soms op de markt te krijgen, zal eens kijken of ze aan de schil willen knagen (dan eet ik het vruchtvlees lekker zelf op hmmm;-).

Weet iemand of ze maïsplanten- en kolven mogen hebben?

En na hoeveel maanden zijn franse hangoren eigenlijk uitgegroeid?

Groetjes

Sonja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het hooi extra geurig en aantrekkelijk te maken kun je er wat kruiden doorheen doen.(bijv. bassilicum, hebben ze dat in peru? Bieslook mogen ze trouwens niet)

Een Franse hangoor is meestal wel uitgegroeid met zo'n 8 a 9 maanden. Ik weet niet of je een weegschaal hebt? Dan kun je het zelf bijhouden, ze worden meestal zo'n 5 a 6 kilo.

Mais zelf kun je ze beter niet geven, de velletjes die om de mais heen zitten zijn erg hard en kunnen ze niet verteren, dit kan verstoppingen veroorzaken. De plant zou ik zo niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat ze maisbladeren mogen, heb het hier al een paar keer gegeven, ze zijn er gek op en nooit problemen meegehad.Hebben ze in Peru bamboe, hangt van soort tot soort af denk ik, maar ze mogen ook bamboe(bladeren).Vinden de mijne ook lekker:)Wat hebben ze daar allemaal in Peru eigenlijk?Aardappels mogen ze trouwens niet hebben, ik denk wel dat ze dat veel in Peru hebben niet?:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lirazel, interessant, de informatie over bladhooi. Ik werk o.a. met boeren die vaak ook appelbomen hebben, ik zal eens om wat takken/bladeren gaan bedelen....

Chacha, in de vallei waar ik woon wordt ontzettend veel maïs en aardappel gecultiveerd. Bamboe groeit wel in Peru, maar in warmere streken. Verder worden er veel granen, bonen en erwten gegeten. Groentes zijn ook veel voorkomend (wortels, sla, spinazie, kool, snijboontjes noem maar op.) Kruiden zijn er ook volop, helaas hebben de nijntjes de koriander en peterselie in mijn groententuintje al geruïneerd. Zij blij, ik boos.....

Nu ja, ik hou jullie op de hoogte. Tips over het geven van alfalfa (in welke hoeveelheid? of beter alleen gras?) zijn welkom!

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd...niet teveel alfalfa geven mbt de calcium. Daar kunnen ze blaasstenen van krijgen. Ik geef het hier af en toe als lekkernij, maar als vervanger voor hooi is het niet geschikt.

Je zou op het internet eens kunnen zoeken naar zaken die in Peru leveren ,mogelijk vind je wel iets wat lijkt op hooi of gewoon gedroogd gras of kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .