Ga naar inhoud

gewoon in de rui of mijt??


hiekje

Aanbevolen berichten

Mijn teddy dwerg is al een tijdje in de rui, nu heb ik hem weer flink geborsteld, en viel mij op dat hij op z'n ruggetje wel een erg kale plek heeft.. Nu vroeg ik me af of hij gewoon op die plek flink aan het verharen is, of dat er misschien iets anders aan de hand is (mijt ofzo?)?

Ik heb net even foto's gemaakt:

Zo ziet het er uit als hij gewoon rondhuppeld:

verharen1.jpg

En nu heb ik ingezoomd op de plek:

verharen2.jpg

Verder is hij gezond, is de huid niet rood en kan ik ook niet opmerken dat hij extra jeuk heeft... Maar op de kale plek staan weinig nieuwe haartjes, en degene die er staan zijn echt maar inimini...

Weet iemand wat er aan de hand is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even gekeken, en ik zie een enkel schilfertje... Ik zal straks na mijn werk (bij daglicht) even goed kijken!

Owja, misschien ook niet onbelangrijk: er zit nog een ander konijntje bij hem in het hok, en die heeft het niet (is dus "gewoon in de rui")

aangepast door hiekje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Heb net even goed gekeken, alleen onder de plek (dus bij z'n staartje) zitten wat schilfertjes. Verder ziet het er hetzelfde uit als gisteren (niet erger geworden/ minder geworden). Verder is hij gewoon fit en super vrolijk, maakte net volop binky's toen ik er bij zat :love:

- Zou het mijt (of iets dergelijks) zijn? Want ik vind die plek wel érg kaal voor een verharing.... :erf:

- Hoe krijgen ze eigenlijk mijt? Want hij zit in een schoon hok in onze garage, wordt minimaal elke week 1x flink geborsteld, wc's worden om de dag schoon gemaakt ed.

- Is het dan besmettelijk voor mijn andere nijntje? en kan het dan ook op mensen overgedragen worden?

Sorry voor de vele vragen, maar ik heb dit nog niet eerder meegemaakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk heeft je konijn mijt.

Om dit zeker te weten kun je het best even met hem naar de dierenarts.

Als het dan inderdaad mijt blijkt te zijn,dan krijgt je konijn daar een ivomec-injectie voor.

Vaak zijn ze er dan zo vanaf.

Het is wel besmettelijk dus ik zou je andere konijn ook even goed checken.

Ook is het verstandig om je hok goed te ontsmetten.

Succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Margreet!! ^^

Ik zal morgen even de DA bellen (hoop dat ze open zijn ivm carnaval :s)

Als het ene konijntje het heeft, lijkt me dat de andere het ook heeft, aangezien ze constant op elkaars lip zitten/elkaar wassen/ed. Moeten ze perse een spuit? Of is stronghold (heb ik iets van gelezen) ook genoeg? (scheelt nl weer een boel stress voor het beestje)

En bedankt voor de tip van het hok schoonmaken, zal ik zeker doen! (al heb ik nog geen 2 wk geleden het hok helemaal uit elkaar gehaald en met dettol schoongemaakt ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net terug van de DA, gelukkig kon ik terecht. De DA heeft wat haren uitgeplukt en wat schilfers met een plakbandje verwijderd en deze onderzocht onder de microscoop. Er waren echter geen beestjes te zien! Maar de DA was het er wel mee eens dat dit niet bij een normale verharing hoort... Ook vond hij de huid op de kale plek wat rood, waardoor hij dacht aan een schimmelinfectie. Ik heb Surolan meegekregen, die ik 2x per dag op de kale plek moet smeren gedurende 1 week. Daarnaast moet ik allebei de nijntjes behandelen met Stronghold (kan ik morgen pas gaan halen, hadden ze niet meer op voorraad). Als ik morgen de Stronghold heb, ga ik het hok ontsmetten.

Iemand ervaring met het geven van Surolan?

En hoe kunnen konijnen aan een schimmelinfectie of vachtmijt komen?? Ben nl erg benieuwd (of ik het had kunnen voorkomen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg Margreet :) Nijntje heeft denk ik zoiezo een wat lage weerstand, vanwege zijn erfelijke afwijking mbt zijn tanden...

De stronghold was nog niet binnen, dus daar baalde ik wel van, kan ik er morgen pas mee beginnen. De Surolan heb ik nu 3x gesmeerd, ben heel benieuwd of het gaat werken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit idd een andere teddy bij hem in de kooi, en aan die optie heb ik ook gedacht, dus heb ik het even goed in de gaten gehouden (al zit ik er natuurlijk niet 24/7 bij):

-het konijntje met de kale plek is degene die het meest doet wassen, andere is (nog) niet zo'n knuffelkont ;)

-ik heb het andere konijntje nog nooit zien rijden (is een vrouwtje, en nog maar 4,5 maand oud)

-er liggen geen plukken haar in de kooi (en ze hebben ook geen kettingkeutels oid), en juist als ik Nijn borstel komt er veel haar uit en kan ik de plukken er zo uit halen...

Dus om deze redenen had ik die optie eigenlijk al aan de kant geschoven, of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .