Ga naar inhoud

Hebben jullie ook negatieve ervaring met injecties antibiotica??


T-Rex4ever

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

afgelopen nacht is mijn lieve konijntje Rex heel plotseling overleden. Hij had al een tijdje last van snot bij zijn neus. Hij heeft er via de DA 2 keer 2 weken antibiotica via het bekje voor gekregen. Na deze vier weken was de snot nog steeds niet weg. De DA had nog een andere methode, namelijk het zelfstandig toedienen van injecties Duplocilline la. Dit is een ander soort antibiotica die officieel voor de hond en kat bedoeld waren. Ik moest om de dag een injectie toedienen in zijn vacht. Dit leek verder prima te gaan. De DA heeft het voorgedaan en ik heb het zelf ook gedaan. Na in totaal 2 keer te hebben gespoten, was Rex op een ochtend ineens erg aan de diaree. Echt een enorme berg. Ik ben naar mijn werk gegaan met de bedoeling na mijn werk de DA te bellen als het nog niet weg was. Toen ik thuis kwam was mijn Rex al zo ontzettend slap.. Ben met spoed naar de DA gegaan. Hij heeft een soort spul in poedervorm gegeven wat zou moeten helpen. We moesten hem ook gaan dwangvoeren. Dit wilde hij echter al niet meer, hij slikte het gewoon niet meer door en liet het zo zijn bekje weer uitlopen. Hij werd steeds slechter en helaas is hij in de nacht overleden. Ik ben er erg kapot van, want ondanks de snot was het een springlevend konijn. Heel actief en vrolijk en nog geen 24 uur later is hij al overleden. Hij was allergisch voor het antibioticum en heeft daarom intestinale dysbacterie gekregen. In de bijsluiter stond ook dat dit kon gebeuren als het bij knaagdieren zou worden toegepast. Ik vraag me nu heel erg af of er mensen zijn die ook ervaringen hebben met injecties Duplocilline la, en of het wel een veilig middel is voor konijnen, aangezien mijn konijn van springlevend ineens ontzettend snel is overleden. Hoop op jullie reacties. Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste, sterkte met het verlies van Rex.

Wij hebben Nijn zo'n 2 maanden hiermee behandeld, ook voor snot. Wij gaven het alleen niet om de dag, maar elke 3e dag. Wij hebben nooit problemen mee gehad.

Duplocilline is een penicilline, en ik heb wel vaker gelezen dat penicilline darmproblemen oplevert als het bij een konijn oraal wordt gegeven, en dat het daarom altijd via een injectie toegediend moet worden.

Ik ben niet heel erg thuis in de medische wereld, maar als ik op internet zoek zie ik dat bij veel vormen van penicilline staat dat het intestinale dysbacterie kan veroorzaken, ook bijv. bij de penicilline die voor de behandeling van syfilis bij konijnen wordt gebruikt. Ik vraag me af in hoeverre dat het vaak voorkomt dat het ook echt optreed. Is het echt onderzocht/vastgesteld dat Rex daaraan is overleden?

aangepast door Laura1984
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet eerlijk gezegd niet of het een allergie was, maar het was wel duidelijk dat het door dat spul kwam. We moesten ook direct stoppen met het spuiten en toen ik bij de dierenarts kwam zei hij ook dat het die intestinale dysbacterie was. Dat het soms gebeurt dat een konijn er toch niet tegen kan. In de bijsluiter stond ook dat het een bijwerking kon zijn. Ik vind het fijn te horen dat er vooral positieve effecten worden bereikt met het spul. Helaas heeft het voor Rex alleen niet zo mogen zijn. Er was verder totaal geen andere verklaring voor zijn snelle dood. Ik dacht eerst nog dat het mogelijk door de witlof zou zijn gekomen die hij de avond er voor op had. Ik dacht misschien dat het te veel was en hij daardoor aan de dunne was geraakt. Maar omdat hij zo ontzettend snel achteruit ging en zijn hele darminhoud eruit is gekomen, is het voor mij heel waarschijnlijk dat het door de spuitjes kwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is algemeen geweten dat als konijntjes ziek worden het heel moeilijk is om deze effectief te behandelen. Meestal duurt het wel eventjes eer je konijntje er bovenop raakt. Is jouw geval heeft dit dus niet mogen zijn. Er moet ook vaak uitgemaakt worden of het nuttig is om antibiotica te geven. Te veel antibiotica verstoord namelijk de darmflora en de goede bacterieën ervan waardoor het konijntje nog zieker kan worden. Aangezien ik ook met een langdurig ziek konijntje zit is mij ook aangeraden af te wachten met terug antibiotica te geven omdat anders zijn darmen in de knoop zouden raken.

In ieder geval heel spijtig voor je lieve Rex

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn hebben ze ook 2 maand geleden injectie gegeven en daarna moesten we elke dag 2 keer AB in zn bekkie spuiten .Maar het is nu nog niet over!Terwijl hij toen nog geen last van snot heeft en nu wel zo af en toe(zijn pootjes en neus nat enzo)

Ga zo om 18.15 naar een andere dierenarts dan toen dus ben benieuwd wat hun zeggen en doen!:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .