Ga naar inhoud

Röntgenfoto kaak


Karina

Aanbevolen berichten

Zoals sommige weten heeft mijn konijn sinds oktober 2008 een oogontsteking, die zich met name in haar traanbuis ontwikkelt. Na vele antibiotica en doorspoelen van haar traanbuis is er nauwelijks iets veranderd. Haar oog is niet meer rood, maar om de dag komt er traanvocht danwel witte prut uit haar oog. Over is het dus nog altijd niet.

Maandag ben ik bij een andere dierenarts geweest voor een second opinion. Hij gaf aan dat mijn dierenarts verschillende antibiotica heeft geprobeerd uit verschillende groepen. Nog iets uitproberen en kijken of het aanslaat is dus geen oplossing volgens hem. Hij wil het probleem vanuit de oorzaak bekijken.

Hoewel haken op de kiezen vanwege haar leeftijd uitgesloten zijn, heeft hij toch even in haar mond gekeken. Er was inderdaad niets te zien. Nu waren er twee mogelijkheden: een foto laten maken van haar kaak om te zien of er misschien een kieswortel tegenaan drukt (ze heeft nergens een abces of andere kwabbelige uitgroei, dat heeft hij ook gecontroleerd) of een kweekje te laten maken van haar traanvocht en dat te laten onderzoeken.

Hij gaf aan dat de foto als eerste optie het beste was, aangezien ze misschien pijn kon hebben die zich niet direct uit. Volgende week ga ik dus naar (weer) een andere dierenarts, aangezien ze daar de apparatuur hebben ervoor. Het resultaat komt dan bij mijn eigen natuurlijk.

Mijn vraag is, wordt een konijn daarvoor onder narcose gebracht, of alleen een roesje? En mag ik haar dan wel diezelfde dag nog ophalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik niet zeker. Als je toevallig bij Broerdijk gaat voor de foto, mag ze in ieder geval diezelfde dag mee naar huis (dat is meestal daar).

Wat betreft narcose of roesje, denk ik dat ze alleen een roesje krijgt omdat ze zonder niet stil genoeg zal blijven liggen. Maar nogmaals zeker weet ik het niet!!! Is het een idee om de DA te bellen om het te vragen? Ben ook wel benieuwd.

Edit: tegelijkertijd getypt

aangepast door Luna Meneer
tegelijk met andere reactie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist gebeld. Ze wordt wel onder narcose gebracht, aangezien ze anders inderdaad niet stil ligt. Het is een erg beweeglijk konijn... Ik mag haar dan die middag weer ophalen.

Weet iemand hoe lang het duurt tot ze echt weer helemaal fit is en of ik nog ergens voor moet zorgen als ik haar heb opgehaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een röntgenfoto lijkt me inderdaad een verstandige zet. Want ook als het niet veroorzaakt wordt door een kieswortel dan kan een foto nog duidelijkheid verschaffen over wat het probleem dan wel is.

Waar je op moet letten nadat je haar gaat halen is dat ze op temperatuur blijft en weer gaat eten en drinken. Omdat ze na een foto geen pijn zal hebben zal dat eten en drinken vanzelf wel goed gaan, maar het is toch iets om in de gaten te houden. En tot het moment dat ze onder narcose gaat moet ze blijven eten, dat weet je neem ik aan. Een konijn mag nooit vasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt allemaal.

@Mireille: dat wist ik helemaal niet, heb ik weer wat geleerd vandaag ;)

De dierenarts heeft goed gekeken in haar mondje en haken waren er niet te zien. Maar inderdaad, met een foto kan hij het met zekerheid uitsluiten.

Ze hebben me inderdaad verteld dat ze niet nuchter hoef te zijn voor de foto. Ik heb voor die dag vrij genomen, dus kan ik haar goed in de gaten houden als ze weer thuis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak kunnen ze haakjes zo door in de mond te kijken oof niet goed zien.

ALs ze dan toch onder narcose is kunnen ze haar mond wellicht ook gelijk aan een goed inspectie onderwerpen...

Succes!

IK heb hier ook een rontgenfoto van Floes.... MOet zeggen dat ik t best vreemd vond om dat zo te zien! T lijkt meer op een vogel dan op een konijn hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje. Ik hoop dat op de foto een oorzaak staat. Ik wil na 5 maanden eens uitsluitsel hebben, zodat we haar beter kunnen maken. De ellende begon toen ze 10 weken was. Inmiddels is ze een half jaar en nog altijd die prut. :frown:.

Ik zal eens kijken waar Nijn op lijkt als ik de foto zie. Misschien wel een olifant haha. Maar mocht je de foto houden dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even de uitslag:

Er was niks te zien op de röntgenfoto (Kelly: Nijn zag er niet uit als een vogeltje, ook niet als een olifantje ;)). De da heeft haar traanbuisjes links en rechts doorgespoeld. Bij de linker kwam de vloeistof meteen door de neus naar buiten, zoals het moet, bij de rechter stroomde haar oogje vol. Het komt er dus op neer dat er niks aan haar kiezen mis is gelukkig. Haar traanbuisje is van boven tot onder helemaal ontstoken. Omdat het allemaal zo klein en teer is, gaat het niet over. Ik moet nu om de dag 0,3 ml duplociline in haar nekvel spuiten, dat een maand lang (15 keer dus). De da heeft het voorgedaan, morgen moet ik het zelf doen... Daarnaast heb ik helgritin gekregen als ab voor in het oogje. Dat hadden ze me bij wilhelmina in utrecht ook aangeraden ooit, maar mijn da wilde daar niet in geloven. Deze dus wel, aangezien hij ook met wilhelmina samenwerkt. Als het nu niet over gaat, is het waarschijnlijk voorbij met de middeltjes. Dan blijft het zo'n ellende met dat traanoogje. Duim voor ons dat het goed komt...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .