Ga naar inhoud

Josje wordt gesteriliseerd!


Sabbie

Aanbevolen berichten

Nou, de knoop is doorgehakt hoor. Donderdag wordt Josje gesteriliseerd. Freddie wordt helemaal gek van haar rij-gedrag.

Ik heb de DA al gesproken. Zij haalt de baarmoeder er niet uit, omdat de kans op ontstekingen etc na het steriliseren al een stuk minder is. (ivm hormoonhuishouding). Ik wist al van te voren dat onze DA erg duur is, wij betalen voor een sterilisatie 175 euro. Als we haar willen castreren, wordt dat ongeveer 250 euro. (voor een konijn van 1,7 kilo)

Ik vind het best wel eng!! Vorige keer bij Freddie waren mijn zorgen voor niets, dus daar ga ik maar van uit!

Nog een paar vraagjes: Kunnen Jossie en Freddie wel even bij elkaar na de operatie?? Of kan ik ze beter helemaal uit elkaar houden?

Wanneer kunnen ze weer echt bij elkaar?

Moet ik de kooien wel gewoon bij elkaar laten staan? Ze kennen elkaar tenslotte al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vind het persoonlijk een erg groot bedrag. Ik heb voor Francientje 142 euro betaald en haar baarmoeder is volledig verwijdert. Dit vond ik heel belangrijk in verband met baarmoederkanker. Volgens mij kunnen ze dat nog steeds krijgen als ze alleen gesteriliseerd zijn. Waarom dan niet alles eruit halen. Wat ik me ook afvraag of een sterilisatie er ook voor zorgt dat ze geen last meer heeft van haar hormoonhuishouding. Volgens mij is een sterelisatie alleen bedoeld om onvruchtbaar te maken. Misschien een stomme vergelijking maar als wij vrouwen gesteriliseerd worden zijn onze hormonen ook niet verdwenen, Toch? Was het maar waar haha. Maar goed, in iedergeval toch heel veel succes a.s donderdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe ja! Kan me voorstellen dat het best een ingrijpende beslissingen is die je hebt moeten nemen.

Uiteindelijk zal het Josje en de relatie van je koppeltje alleen maar ten goede komen...

Over het wel of niet verwijderen van de baarmoeder verschillende meningen nog al...

IK persoonlijk denk.... maar das meer logisch redeneren, dat als een baarmoeder er nog in zit een voedster daar ook nog gewoon ontstekingen aan kan krijgen.

Een bacterie kan immers gewoon via de vulva naar binnen dringen en zich innde baarmoeder nestelen.

Ik neem aan dat als Josjes baarmoeder afwijkingen vertoont ze hem wel gewoon verwijderen toch?

Na de operatie is het belangrijk dat je haar goed in de gaten houd.

Bied haar veel dingen aan die ze lekker vind. Veel voedsters eten eerst weer groen voordat ze aan hun brokjes beginnen.

Vraag voldoende pijnstilling mee en ook darmstimulerende middelen als primperan.

Ook is het belangrijk dat ze niet aan de wond gaat knabbelen.

IK zou haar na de ok in de reismand in het verblijf bij Freddy zetten. Kijk voorzichtig even hoe ze op elkaar reageren.

Freddy mag natuurlijk niet op haar gaan rijden of aan de wond gaan zitten.

Vaak doet gezelschap konijnen ook weer opleven. Daarnast is eten een sociale gebeurtenis en en "zien eten ook vaak doen eten"...

Al met al kun je daar op voorhand niks over zeggen omdat het afhankelijk is van hoe ze op elkaar reageren.

Ik zou het in ieder geval wel proberen!

Volgens mij heeft Caroline Cliquot en Merlot na Cliquots castratie ook vrij snel weer samen gehad.

Misschien kun je haar topic nog eens doorlezen!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook aangedrongen dat de baarmoeders weg werden gehaald.. Ik had ook het idee; stel nou dƔt er al iets mis is en ze het over het hoofd zien, heeft het alsnog geen zin gehad. En indd, wat Kelly zegt is ook heel logisch.

Hier gingen mijn dames ook vrij snel weer bij de rammen hoor, ze werden het snel zat en begonnen alles te slopen. Toen ze weer goed aten en keutelden, heb ik ze weer bij hun vriendjes gezet. En bij Caroline ging het volgens mij idd helemaal snel, als het gewoon goed gaat, moet dat geen probleem zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel!

Als de baarmoeder er niet goed uitziet, halen ze hem er inderdaad uit.

We hebben inmiddels besloten dat ze dat sowieso maar moeten doen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze wel iets aan haar baarmoeder krijgt, omdat wij 75 euro wilde uitsparen!

Ik lees ook even het topic van Caroline!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tweeling is idd niet gescheiden geweest. Gezelschap bevordert de genezing... tenzij je ram dus plots onophoudelijk gaat rijden, bij elkaar laten.

Wel 1 ding... ik zou nooit accepteren dat de baarmoeder blijft zitten!!!! Het risico op baarmoederontstekingen is immers vƩƩl groter dan het risico op baarmoederkanker.

Esther en ik hadden het hier onlangs nog over nav een DA in GenĆØve die dit standaard ook niet doet en dat het dan geen nut had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ze gaf al aan dat ze dat in principe niet doen, maar dat het wel kan. Dus wij doen het wel. Als ze dan toch onder het mes gaat, dan maar meteen alles doen! Is wat duurder, maar dat moet maar!

Bedankt voor jouw reactie Caroline, ik ga ze dus gewoon bij elkaar laten. Freddie heeft tot op heden nog nooit gereden, dus dat verwacht ik niet! Maar ik hou ze in de gaten! Spannend!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou ze inderdaad in de gaten. Je voedster is toch wat verzwakt na de ingreep. Het kan zijn dat de ram daardoor ook wat anders op haar reageert dan normaal. (kan, maar hoeft zeker niet!) Als ze gewoon rustig bij elkaar zitten is het alleen maar goed om ze samen te houden!

Zelf heb ik de konijnen 's nachts wel gescheiden gehouden, omdat ik het toen niet in de gaten kon houden. Douwe was in het begin heel lief en rustig tegen Dieuwertje, maar ging op een gegeven moment toch rijden. (Ze waren toen ook pas een week of twee gekoppeld.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb Josje vanmorgen naar de DA gebracht. Ze wist waarschijnlijk wat er komen ging, want ik kreeg haar met geen mogelijkheid in haar reismand... Heb haar uit eindelijk op moeten tillen, waar ze echt niet van gediend was!! Ze is bij de DA meteen gewogen en ik heb wat dingetje met haar besproken.

Ze gaat onder narcose met een prik. Daarna gebruiken ze gasnarcose. Dan wordt ze met een injectie wakker gemaakt. En krijgt ze een pijnstillende injectie.

Volgens de assistente werkt deze 24 tot 72 uur. Ik heb aangegeven dat ik wel pijnstilling mee naar huis wil. Ze doen dat niet altijd. Volgens de assistente gaat het vrijwel altijd goed met konijnen. (hoewel ik hier regelmatig anders lees!)

Ik heb meteen aangegeven dat ze de baarmoeder eruit moeten halen.

Vervolgens kreeg ik de vraag of ik de baarmoeder achteraf nog even wilde zien...

Nee, bedankt! Haha!

Ik heb haar met een gerust hart achter gelaten. Ze is in goede handen.

Om half 12 mag ik weer bellen om te vragen hoe het met mijn moppie gaat!

Ik ben benieuwd!

Ik heb een aparte kooi voor Josje. Ik laat Fred wel in de mogelijkheid om bij Josje te komen, maar wil ze 's nachts apart. Daarbij wil ik Josje graag naast mijn bed hebben vannacht, zodat ik haar met een half oog in de gaten kan houden.

Dat gaat met de kooi van hun samen niet lukken! (vƩƩl te groot!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou je op de hoogte.

Zenuwslopend is het he? Ik stond ook helemaal te trillen bij de DA, ze moest er helemaal om lachen. Ik heb ook een momentje alleen met Jossie gekregen...:$

Ik was zĆ³ bang dat ze al niet uit de narcose zou komen!!

Maar gelukkig is tot nu toe alles goed!

Als nu mijn schoonmoeder ook nog eens opschoot.... :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dat soort momenten heb je absoluut geen geduld meer, haha.

Fijn dat het goed is gegaan! Hopelijk gaan de komende dagen ook goed,

verwen haar maar lekker! ;) Hou ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ze is weer lekker thuis. Het is wel nog echt een dood vogeltje. Freddie heeft totaal geen interesse in haar. Heeft alleen haar 'herstelkooi' even afgebakent met zijn kin. Volgens mij had hij niet eens door dat zij erin zat.

Ze is nu een kwartiertje thuis. Wat is het ook een zielig gezicht, zo'n duf konijntje. Het eerste steeltje peterselie heeft ze inmiddels naar binnen gewerkt. Ik ben zo trots op haar! Ze doet het wel heel stoer hoor! Wel zit ze erg stil en gaat haar neusje nauwelijks op en neer. Ze ademt verder zoals normaal en haar temperatuur is ook zoals gewoonlijk. (gevoelt in haar nekje)

Tot op heden ben ik tevreden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed is gegaan!

Wat voel je je zielig he, als je je konijntje achter moet laten daar? Ik heb in november mijn 4e voedstertje laten castreren, en ik liep helemaal verslagen (en ik voelde mezelf helemaal zielig, haha) de kliniek uit. Net of je je kindje heb weggebracht..

Hopelijk gaat ze snel weer goed eten en keutelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat ze zo snel al iets heeft gegeten! Hopelijk blijft het allemaal goed gaan! Ach, het lijkt me ook zo zielig om ze zo te zien zitten. Ik wil Ariƫl binnenkort ook laten steriliseren en ook al weet ik dat het veel positieve kanten heeft, ik word er ook behoorlijk zenuwachtig van!

Ik heb trouwens nog een vraagje over het wel of niet verwijderen van de baarmoeder; Ariƫl is ongeveer 5 maanden oud en de dierenarts zei dat de kans op aantasting dan nog heel klein is. Ze zou hem er wel uithalen als ze ook maar enigzins twijfelde. ze vertelde dat de hormonen via de eierstokken naar de baarmoeder komen en dat als de baarmoeder nog goed is, alleen het weghalen van de eierstokken voldoende is. Maar als ik het hier goed las, is het weghalen dus sowieso beter? Ook al is de baarmoeder nog niet aangetast? Zo ja, dan zal ik zeker vragen aan de da of ze de baarmoeder ook weghaalt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vanmiddag aan mijn dierenarts gevraagd. Zij zegt dat ik in eerste instantie verkeerd ben voorgelicht. (door de assistente)

Mijn DA haalt Ɣltijd de baarmoeder eruit. Omdat de kans op infecties/kanker groot is. Ze zei ook: Als ze dan toch onder narcose is, kunnen we dat net zo goed meteen doen! Ze wilde niet wachten tot de baarmoeder aangetast is.

Josje gaat redelijk. Ze is zich al weer hevig aan het wassen. Wat wel sneu was, was dat ze op haar achterpoten probeerde te staan, maar nog niet stabiel genoeg was! Ze viel meteen om... Inmiddels 6 steeltjes peterselie en een paar happen andijvie gegeten. Ze is nog wel erg suf. Freddie hupst af en toe bij haar langs om haar een lik over haar neusje te geven. Dan gaat ie weer verder. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag haar vanavond weer geven. Ze heeft wel die injectie gehad. Maar de DA zei, je kunt het beste vanavond laat geven zodat ze morgenochtend geen pijn hoeft te hebben. Dus ik ga mijn best doen met die medicatie binnen krijgen! :)

Tot op heden heeft ze nog niet gekeuteld of geplast... Binnen wat voor tijd moet ze dat wel echt gaan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .