Ga naar inhoud

Mickey: Alle suggesties zijn welkom!


Snoef

Aanbevolen berichten

Even een korte intro...Dit topic betreft mijn konijn Mickey, voedster van bijna 3 jaar...Mickey heeft relatief vaak (dus tegenover mijn andere konijnen) last van een slechte dag...Met een slechte dag bedoel ik dat ze 's ochtends geen brokjes wil en dan weet ik al hoe laat het is...Ze zit dan stil, wilt niet eten, drinkt niet en voor zover ik kan zien, keutelt ze dan ook niet...Dit kan 1x in de 3 maanden gebeuren maar nu is het 2x vrij vlak achter elkaar gebeurd..Meestal kunnen we haar meteen weer beter maken met primperan en cisaral..Dan begint ze daarna weer snel te eten en wordt ze weer levendig.

Gisteren was het dus ook weer zo ver..Mickey wilde geen brokjes (De avond er voor nog wel groente op), zat stil en ging steeds verliggen...Ze kwam de kooi wel uit, maar zat voornamelijk stil op plekjes, zo nu en dan liggend en zocht ook veel de warmte van de verwarming op...

Mijn vriend kwam toen vanuit zijn werk hierheen zodat we Mickey wat cisaral konden toedienen en ik heb haar toen ook zo goed en kwaad als het ging, gemaseerd...Ergens leek ze dit te waarderen, maar ja, ze praat niet dus mss vond ze het wel helemaal niks..De uren daarna was Mickey nog steeds down en lag ze vooral voor de verwarming

Heb toen mijn eigen DA gebeld maar die was de hele dag afwezig...Ben toen naar dierenkliniek Broerdijk geweest waar ze Mickey vrij uitgebreid hebben onderzocht..We hebben toen verteld dat Mickey ooit bij het preventief toedienen van panacur (waaraan haar partner Oscar is overleden) zich heeft verslikt met als gevolg een irritatie aan de luchtwegen...Hiervoor kregen we bactrimel, waar ik vorige week dinsdag, na 14 dagen mee ben gestopt: De kuur was af....De arts kon niks directs vinden, dus geen verstopping ondanks het feit dat ze verhaart..Hij voelde keutels in de maag, maar die waren klein...Ze had iets ondertemperatuur (36,75 meen ik) maar geen koude oren...Hij heeft haar een pijnstillende injectie gegeven en het advies om idd primperan en cisaral te geven met eventueel metacam de volgende avond...Thuis aangekomen begon Mickey stro te eten, daarna groente en daarna brokjes...Dus geen medicatie meer toegediend...Nu net at ze even niks, waardoor ik weer bang werd, op 1 brokje na...Ze loopt vrolijk door de kamer rond en terwijl ik dit typ begint ze aan haar SS...

Sorry voor deze hele lange toelichting maar dit is mijn probleem:

De DA van gisteren zei dat als konijnen dit hebben, zo'n 'slechte dag' er altijd een aanleiding voor moet zijn, hoewel die vaak moeilijk te achterhalen valt...Mijn eigen DA was meer van mening dat sommige nijnen gewoon een 'zwakker gestel' hebben en die dan dus wel eens last van maagpijn of gas krijgen...De DA van gisteren stelde dus voor dat, wanneer Mickey weer beter is, ze uitgebreid getest kon worden om te achterhalen wat het probleem is...Dit klinkt mij logisch in de oren, ware het niet dat we totaal geen startpunt hebben om vanuit te gaan...Er zijn geen typische klachten die wijzen op 'oh het zijn de nieren' of 'juist, dat is het hart'....

Dus: Na het lezen van dit zeeeeeer uitgebreide verhaal, wie denkt waaraan en zijn er mensen bij wie een lichtje gaat branden? Alle suggesties zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1/ Een DA kan een verstopping zelden voelen omdat die zich meestal aan de maaguitgang bevind. Zelfs op een radiografie kan dat niet altijd gezien worden.

2/Een konijn hoort tussen de 38 en 39.5 lichaamstemp te hebben. Onder de 37 wordt het snel kritisch en is het niet "een beetje" ondertemperatuur.

De oorzaak... jou DA kan best gelijk hebben...

Als je echt wil verder zoeken, zou ik eerst een bloedonderzoek naar EC laten doen. Eventueel een echo laten nemen.

Maar als ze nu verharen, moet je het volgens mij niet echt ver zoeken. Is ze een goede hooi-eter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lianne: Haar gebit is niet gecontroleerd (Alleen de voortanden nagekeken) maar over het algemeen eet ze brokjes perfect...Elke keer als ze weer zo'n inzinking heeft, eet ze daarna gewoon weer brokjes in volle glorie...Dus het lijkt me als ze last van haar kiezen heeft, dat ze dan ook echt alleen maar zachte dingen wilt eten..

@Caroline...Dan kan het bijna niet zo zijn dat ze 36.nog-wat had, want Mickey's toestand was niet kritisch..Zowel haar oren als het plekje achter de oren waren warm...? Mickey eet hooi, vooral als ik er een pluk verse hooi bijgooi, maar het is ook niet zo dat ze meer hooi eet dan brokjes...Waarom denk jij aan EC? De DA van gisteren sprak daar namelijk ook meteen over (wat ik wel fijn vond, omdat hijzelf panacur meteen met EC associeerde)...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dat onlogisch is...Zoals ik al zei heeft Mickey dit al zolang ik haar heb...Zodra ik cisaral en primperan toedien, is het meestal opgelost...Dat is niet iets wat ik associeer met haakjes op de kiezen...Dan kan het ook weer rustig maanden goed gaan en ze eet normaal gesproken prima...De DA van gisteren heeft wel bij d'r kaken gevoeld, ik neem aan voor abcessen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoef, mijn konijn heeft blijkbaar ook een behoorlijke tijd rondgelopen met haken op de kiezen. Toen ze pas echt te lang werden begon hij lastiger te eten, maar het kan wel iets zijn wat ineens op komt zetten. Er zijn ook genoeg konijnen die ondanks de pijn door blijven eten en daardoor een slechte dag kunnen hebben. Ik zou toch aan de DA vragen of hij het gebit ook wilt checken, better save than sorry in dit geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt absoluut gelijk...Dat nakijken hoeft niet per se onder narcose ofzo he? Dat kan ook gewoon ter plekke? Want met Mickey's gedoe durf ik haar eigenlijk ook niet onder narcose te brengen...het enige vreemde blijft voor mijn gevoel dan dat cisaral en primperan werken bij haken op de kiezen

Een ander iets dat de DA van gisteren opnoemde, was mogelijk toch problemen met de baarmoeder...klinkt dit ergens logisch bij iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lianne: Haar gebit is niet gecontroleerd (Alleen de voortanden nagekeken) maar over het algemeen eet ze brokjes perfect...Elke keer als ze weer zo'n inzinking heeft, eet ze daarna gewoon weer brokjes in volle glorie...Dus het lijkt me als ze last van haar kiezen heeft, dat ze dan ook echt alleen maar zachte dingen wilt eten..

@Caroline...Dan kan het bijna niet zo zijn dat ze 36.nog-wat had, want Mickey's toestand was niet kritisch..Zowel haar oren als het plekje achter de oren waren warm...? Mickey eet hooi, vooral als ik er een pluk verse hooi bijgooi, maar het is ook niet zo dat ze meer hooi eet dan brokjes...Waarom denk jij aan EC? De DA van gisteren sprak daar namelijk ook meteen over (wat ik wel fijn vond, omdat hijzelf panacur meteen met EC associeerde)...?

Stasis (vertraagde darmwerking) kan een symptoom zijn van EC, was bij Eufrasie het geval en daar hebben we veel uit geleerd.

Ik ging er trouwens sowieso van uit dat haken uitgesloten waren... dat is idd het eerste waar je aan moet denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik eerst naar de DA met de vraag of hij haar kiezen na wilt kijken en bloed wilt afnemen voor EC...Maar Mickey heeft dus wel iets van 3 weken lang preventief panacur gehad...Zou dat de EC niet heel ver moeten hebben teruggedrongen?

Ik weet dat ik toch wel ga als ik wil, maar soms heb ik het gevoel dat de DA zoiets heeft van 'owjee heb je haar weer'...en dat maakt het soms lastiger om weeeeer langs te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt absoluut gelijk...Dat nakijken hoeft niet per se onder narcose ofzo he? Dat kan ook gewoon ter plekke? Want met Mickey's gedoe durf ik haar eigenlijk ook niet onder narcose te brengen...het enige vreemde blijft voor mijn gevoel dan dat cisaral en primperan werken bij haken op de kiezen

Een ander iets dat de DA van gisteren opnoemde, was mogelijk toch problemen met de baarmoeder...klinkt dit ergens logisch bij iemand?

Het hoeft niet onder narcose, maar zonder narcose zijn de achterste kiezen wel slecht zichtbaar begreep ik van mijn DA.

Over de Ciseral en Pimperan, misschien dat voor Mickey het hongergevoel zwaarder weegt dan de pijn, en dan is ze gewoon een echt vechtertje! Ciseral en Pimperan stimuleren de boel binnenin waardoor ze honger kan krijgen en dan toch maar gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mickey is wel een beetje een vretertje ja maar ook zoooo lief :love:

Maar zoals ik al zei laat ik d'r kiezen in ieder geval nachecken...

Ik hou nog steeds de optie ook open dat Mickey gewoon een gevoelig konijn is...Wanneer zij en Bartje rondlopen, stuiven de haren in de rondte, dus het zou ook gewoon kunnen dat ze wel wat haren in d'r buik had

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik eerst naar de DA met de vraag of hij haar kiezen na wilt kijken en bloed wilt afnemen voor EC...Maar Mickey heeft dus wel iets van 3 weken lang preventief panacur gehad...Zou dat de EC niet heel ver moeten hebben teruggedrongen?

Ik weet dat ik toch wel ga als ik wil, maar soms heb ik het gevoel dat de DA zoiets heeft van 'owjee heb je haar weer'...en dat maakt het soms lastiger om weeeeer langs te gaan

Asl jij het gevoel hebt dat er iets mis is, moet je gewoon naar de DA gaan hoor! Ik ben ook verschillende keren geweest dat er niks duidelijks te vinden was, maar als het uiteindelijk gevonden wordt, ben je blij dat je hebt doorgezet en bent blijven gaan.

Het kan EC terugdringen. Maar zelfs een konijn met EC dat een behandeling van 6 weken heeft gehad, kan ooit hervallen.

Eufrasie had voor dat er EC is geconstateerd ook een uitgebreide ontwormingskuur gehad.

Succes met Mickey!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd ik weet dat je gelijk hebt maar soms....:)

Ik wacht nog heel even met gaan, omdat ik zeker wil weten dat Mickey weer helemaal gezond is en dus ook zonder medicatie eet voordat ik die stressvolle trip maak...Dat wordt dus waarschijnlijk maandagavond...Ik bel morgen wel voor een afspraak en dan zal ik kiezen nachecken en bloed afnemen bestellen...

Heeft iemand enig idee wat dat me ongeveer zou kunnen gaan kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mickey lijkt weer beter...Ze eet alweer 1,5 dag als een echte bootwerker en ze loopt ook vrolijk rond..Maandag ga ik de arts bellen en even voorleggen wat te doen, hij heeft dan ook avond-spreekuur en dat komt goed uit.

Ik geloof ergens absoluut niet dat het d'r kiezen zijn...Ik zie hoe en hoeveel SS staafjes Mickey elke keer naar binnenwerkt en er lijkt dan echt geen sprake te zijn van pijn of ongemak..Ook harde snoepjes kleunt ze zo naar binnen..

Desondanks vraag ik of hij daar even naar wilt kijken, evenals EC..

Heeft iemand toch nog een idee? Eén van d'r organen misschien?

aangepast door Snoef
typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer te achtehalen wanneer hij die slechte dagen heeft en of er een patroon inzit.

heeft hij het bijvoorbeeld alleen op koude dagen? nadat hij groente heeft gegeten? nadat je zijn bak hebt verschoont? als het onweert? want naast een inwendige oorzaak kan het ook een externe oorzaak met een lichamelijk reactie erop zijn. dat komt bij mij op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Merel, dat lijkt me een goede tip...Ik ga het eens in de gaten houden.

Wat ik vooralsnog erover kan zeggen is dat:

Mickey altijd 's ochtends ineens ingezakt is terwijl ze de avond ervoor nog gewoon groente heeft gegeten...Daar let ik altijd specifiek op bij haar

Ik kan me verder herinneren dat ze één keer zo'n slechte ochtend had toen ze de avond ervoor voor het eerst peterselie had gegeten...Nu eet ze echter peterselie zonder problemen.

Er verder geen sprake was van onweer

En ik meen ook te kunnen zeggen dat ze het niet specifiek gedurende één bepaalde jaargetijde heeft, dus met veel kou of veel hitte...

Maar ik ga in de gaten houden of er iets anders is...

Het is gewoon super moeilijk er de vinger op te leggen omdat ze het soms maanden niet heeft en dan weer 2x in de maand wel...Ik vermoed dat het deze keer toch echt door verharing is gekomen want zij en haar maatje verharen echt veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een korte update over Mickey en de DA...

Gisteren had Mickey weer een slechte dag en dat was dan ongeveer de 3e keer in 2 maanden tijd...M.b.v. cisaral/primperan/metacam/dwangvoer weer alles op gang gekregen en 's avonds at ze weer gewoon en deed ze weer gewoon...Vanochtend toch langs de DA geweest (een andere dan mijn eigen, wel konijnkundig) maar echt een sluitend antwoord kwam er niet uit...had ik ook niet verwacht

Mickey heeft in ieder geval linksboven een haak op d'r kies die daarom volgende week ook onder narcose verwijderd gaat worden...Toch twijfelde de DA of dit elke keer die 'stoornissen' veroorzaakt, zeker omdat dit al iets is van 2 jaar tijd ofzo.

Ik heb zelf baarmoederproblemen of problemen door EC voorgesteld maar hier twijfelde hij ernstig over dus hier is ook niks mee gedaan...Wel stelde hij voor om voortaan Mickey eerst te behandelen met alleen dwangvoer ipv meteen ook de hele medicatie erbij, als ze weer een slechte dag heeft dus dat ga ik dan ook maar doen..Ik wacht eerst maar af hoe het verder gaat als d'r haak verwijderd is (ik hoop dat ze goed door de narcose heenkomt) maar ik heb mijn twijfels of het hier aan ligt...Ik twijfel ergens ook of het niet door Bartje komt, die vrij dominant kan doen, waardoor er af en toe gejaagd wordt door de kooi..Misschien levert dit voor Mickey teveel stress op...Daar tegenover staat wel dat ze het toentertijd met Oscar ook al had, en die was echt ontzettend lief voor haar..Dus tja :s

Verder dus weinig opgeschoten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .