Ga naar inhoud

Wanneer is ontwormen nodig?


PeterV

Aanbevolen berichten

Het is geen overbodige luxe om je konijnen 1x per jaar preventief te ontwormen.

Het veraderlijke bij konijnen met wormen is dat je ze bijna nooit ziet, ook als ze, ze wel hebben!

Wil je de wormen zien moet je echt geluk hebben.

1x per jaar is daarom niet overbodig.

Zijn er symptomen dat je konijnen wormen zouden kunnen hebben(veel diarre of dunne ontlasting,afvallen...) dan is er reden om het een keer extra te doen.

Ontwormen doe je met vloeibare panacur suspensie.

Het "fijne"van panacur is dat het niet in het lichaam word opgenomen. Het doet zijn werk en verlaat het lichaam daarna gelijk weer.

Het is dus niet schadelijk voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen wormen krijgen van hooi en van groenvoer...

Dat geldt dus ook voor binnenkonijnen.

Het is dus goed om eens per jaar je konijnen gedurende 2 dagen Panacur te geven...en dit herhalen na...ehm..10 dagen, geloof ik..

Schrik alleen niet !! De wormen komen er met de keutels uit !!

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier op het forum erg veel over ontwormen, maar ik heb het 2 DA's voorgelegd en die vinden het helemaal niet nodig om dat preventief te doen.

De meningen daarover blijken nogal verdeeld, maar ik zal het toch de volgende keer maar weer vragen en dan Panacur meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb e.e.a. gelezen, vandaar ik het ook voorgelegd heb aan 2x DA.

Die vinden in de regel dat meningen op een forum niet deskundig / professioneel zijn. Dat vindt ik wel kort door de bocht omdat een stuk ervaring evengoed erg belangrijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb e.e.a. gelezen, vandaar ik het ook voorgelegd heb aan 2x DA.

Die vinden in de regel dat meningen op een forum niet deskundig / professioneel zijn. Dat vindt ik wel kort door de bocht omdat een stuk ervaring evengoed erg belangrijk is.

Vraag maar eens aan je DA of hij zich hier wil aanmelden en dat op het forum zetten! Dan gaan we nog wat meemaken! Hahaha!

:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel goed om te lezen dat je zelf ook de betrekkelijkheid van deze uitspraak inziet..

Prima dat ze dat vinden..en kort door de bocht gezien ook logisch..

Wij zijn ook niet professioneel of beroepsmatig deskundig, maar dat wil niet zeggen dat het dan DUS niet klopt.

Dierenartsen krijgen vrijwel geen konijnen met wormen omdat wormen nauwelijks of niet te zien zijn in poep, maar pas te zien zijn als je ze een kuur geeft..

Mensen komen dus niet bij de dierenarts omdat ze wormen zien in de poep van hun konijn én mensen gaan ook achteraf geen dierenarts bellen als ze wel op eigen houtje een kuur geven en wormen ontdekken.........

Dus denken veel dierenartsen misschien dat het weinig voorkomt...

Preventief behandelen geen zin.. is ook wel weer verklaarbaar...

Iets behandelen dat er niet is, zal weinig nut hebben...

Van wormen weet je alleen van te voren vaak niet of je konijn die heeft..

Dus heeft behandelen wel zin..

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar kweek je niet "super" wormen door preventief ontwormen?

dat gebeurt namelijk bij paarden ook al, veel soorten werken al niet meer omdat de wormen steeds sterker worden, op ten duur werkt dan niets meer.

bij paarden raden ze aan om mestcontrole te doen en pas te ontwormen als er teveel wormen aanwezig zijn geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee...

Je bedoelt dat ze resistent worden voor Panacur ?

Dan zal Panacur al bekend moeten staan dat wormen van konijnen daar resistent voor kunnen worden ?

Denk wel dat je niet om de maand moet gaan 'panacuren'...

Op zich is eens per jaar voor een konijn niet echt vaak...lijkt mij..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn idd al wormsoorten die hardnekkerig zijn...

Vandaar zouden we willen afstappen van 2 dagen en herhaling, maar ineens 5 dagen panacur geven. Panacur pakt de wormen alleen aan in een bepaald stadium van hun ontwikkeling en dood bv geen eitjes. Vandaar is herhalen nodig en kan het beter een paar dagen langer gegeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké..ik dacht dat die herhaling alleen was áls er inderdaad na die 2 dagen wormen te zien waren.....

Is dat niet het geval, zou je in principe aan die 2 dagen weer genoeg hebben...

Groot misverstand op het forum is nog steeds dat de wormen er ALTIJD dood uitkomen... dat is niet zo...

Het hangt af van de soort worm en dus van waar in het lichaam dat die gehuisvest is. Een maagworm bv sterft in de maag door panacur en doorloopt dan het hele darmstelsel. Die worm hoort dus te verteren en er er niet met de keutels uit te komen.

Wormen die in het achterste gedeelte van de darm zitten, zie je wel dood meekomen en dat zijn de meest voorkomende wormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok ik heb deze week Wolfje een panacure gegeven, moest ik nou 10 dagen later weer geven of aantal dagen achter elkaar geven???

Ik ben gewend aan nu geven en over 10 dagen weer.

Maandag gaf ik hem 0.5 ml en de volgende 0.2 en daarna niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .