Ga naar inhoud

Ouder konijn tam maken?


Kanino

Aanbevolen berichten

Ik heb net een nieuw konijntje overgenomen. Het is een voedster en is 1,5 jaar oud maar ze is nog niet echt tam. Hiervoor heeft ze altijd in een klein hokje geleefd maar nu ze bij mij is kan ze veel rondrennen. Alleen als ik het hok opendoe schiet ze naar achter en daarna sprint ze het hok uit om los te kunnen lopen. Ze wilt nog geen contact maken of iets anders.

Hiervoor heb ik altijd konijntjes gehad die ik vanaf de 8e week al tam kon maken. Hoe moet dit bij een ouder konijn is het mogelijk dat ik dit konijn nog tam kan maken of niet? Alvast bedankt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heey ik had ook een oude voedster van 9 maanden die nog nooit echt was aangeraakt etc

dus die dook weg continu en krabde veel.

sinds ik haar telkens even op de bank neem en aai en tegen haar praat komt ze losser merk ik,ik heb haar gister voor het eerst echt op de grondgezet en normaal bleef ze op mn voet zitten of in een hoek en nu begon ze ineens vrolojk te lopen enzo!

het duurd wel al een tijd hoor en gaat stapsgewijs,ook op de grond liggen met een blaadje witlof vind ze leuk nu komt ze hem halen,maarja we zijn er nog niet hoor

iedere dag aaien en praten doet wonderen,ik heb ook een ander wat jonger konijntje aa haar gekoppeld daardoor is ze ook wat levendiger geworden en doet ze haar na,ze kon ook niet uit de fles enzo drinken en ze heeft het geleerd van haar vriendin!

ik zou haar ook niet meteen zoveel ruimte geven,gewoon opbouwen.

komt vast goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook meerdere oudere konijnen overgenomen en eigenlijk doe je gewoon hetzelfde als bij kleine nijnen.

Rustig aan doen, geef ze de tijd en dan komt het vaak wel goed ;). Laat haar maar naar jou toe komen.

Elk konijn heeft zijn eigen tempo en sommige worden nooit knuffelig natuurlijk, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had mijn konijn op drie jarige leeftijd uit de opvang gehaald, ze zou:

Vals zijn, bang, bijten, happen, aanvallend springen(naar je hand toe), baknijt etc.

na een half jaar, veel praten, veel erbij zitten, in de ren gaan liggen etc, is ze hartstikke lief geworden, super lief, kwam altijd bij mij.

ik heb er 7,5 jaar nog een super lief sociaal konijn aan gehad:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm...dat is mogelijk in de hand te houden door haar te laten castreren...

Het viel mij onlangs op het forum op, dat veel mensen schrijven dat castreren de zindelijkheid goed heeft geholpen..

Verder zou je het kunnen proberen door een beetje de methode van de clickertraining te gebruiken.....

Alles wat je voedster goed doet, belonen met iets lekkers (iets wat heel snel op is)

Begin met iets simpels...Naar je kijken bijv. Konijn kijkt > Beloning

Als ze dat door heeft, ga je weer een stapje verder...

Ze is nog maar 1,5..eigenlijk best jong...Aanleren moet niet zo'n probleem hoeven zijn..Geduld misschien ? Dat zal je natuurlijk wel moeten hebben..

Maar als je merkt dat het werkt is het de moeite waard....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Geduld heb ik zeker wel :) Maar is de enige optie steriliseren? Als ik 'zoeken' gebruik zie ik ook alleen deze tip. Is er geen andere tip om het plassen en poepen af te leren?

je kan haar zo'n plasbak geven (een konijnentoilet) en dan moet je telkens haar plas en poep daar inscheppen en dan leert ze het vanzelf! (is bij mijn nijn ook gelukt) je kan zo'n ding bij de dierenwinkel kopen

ps: daar is je konijn zeker niet te oud voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Hey,

Ik heb een konijn van 4 jaar oud en ze is echt heel bang.

Ze deinst achteruit al ik haar probeer te aaien en ze krabt als je te dicht bij komt.

Ik wil heel graag een tam konijn.

En ik zoek op internet ook allemaal tips.

Alleen het werkt niet.

Ik praat zelfs tegen haar en dan heel soms komt ze het hok uit.

Ik heb geprobeerd om met een tak haar naar boven te duwen en dan had ik iets voor een opening neer gezet zodat ze niet weg kon.

Eerst werkte het en kon ik haar oppakken.

Daarna was ze het gewend en ging ze op de tak springen wen wegrennen.

Weer een poging mislukt.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vind ik niet zo raar... met een tak geduwd worden en dan opgepakt worden. Konijnen zijn prooidieren, die houden niet van oppakken en knuffelen.

Als je haar tammer wilt maken zal je haar zo min mogelijk moeten oppakken en geduld hebben. Rot voor je dat het niet aan je verwachtingen voldoet, hopelijk krijg je haar tam genoeg om voorzichtig te aaien... maar de kans is groot dat je je verwachtingen zal moeten bijstellen.

Heeft ze trouwens een maatje en lekker veel plek? Hoe meer je aan haar basisbehoeften voldoet des te meer ze zich op haar gemak zal voelen. Een koppeling met een tamme rustige gecastreerde ram kan erg helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Oke dankjewel.

Ze word nu steeds tammer maar nog blijft ze bang.

Ze heeft heel veel ruimte en mijn vader gaat nog een groter hok maken waar ze ook in kan graven.

We gaan ook kippen kopen misschien kan ze daar mee spelen.

Weet niet of dat een goeie combinatie is.

Ze had een vriendje maar die is ong. 2 jaar geleden overleden.

Van mijn ouder mag er geen nieuw konijn bij.

Hebben jullie verder nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere konijnen gekregen toen ze al volwassen waren en ik probeerde er gewoon voor te zorgen dat ik alleen maar dingen deed die fijn waren zodat ze een positieve associatie met mij kregen. Dus 1 voor 1 brokjes geven terwijl ik tegen ze praatte, als ze los lopen (waarbij ze zelf uit het hok gingen en niet gedwongen of getild werden) erbij zitten en als ze zelf naar me toe kwamen even over het neusje aaien. Gewoon rustig de tijd nemen. Bij 1 konijn duurde het een jaar, maar daarna heb ik jaren plezier gehad van een super aanhankelijk konijn die iedere avond naast me op de bank sprong en zich uitgebreid liet aaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .