Ga naar inhoud

Anti coccidiose in biks; goed of slecht?


Flibberke

Aanbevolen berichten

Nee, Kasper Faunafood Sport korrel. De FH voedster die ik zondag ga ophalen krijgt dit en ik dacht om misschien al mijn nijnen naar dit voedsel over te brengen aangezien ze hun huidige korrel maar niets vinden. Maar nu las ik dat hier anti coccidiose middel inzit en weet niet of het goed of slecht om altijd te blijven geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kheb mijn konijnen al heel lang op die korrel staan ... ze eten het graag en ze deden het er altijd goed op ...

ben nu aan het proberen om over te gaan naar Havens ... de nieuwste korrel Kuni excelent M5 ...

Volgens mij zal je veel verschillende meningen krijgen .. de een zegt, je voorkomt het met dit voer en de andere zegt weer dat ze immuum kunnen worden voor de medi ....

tis maar net hoe je het bekijkt denk ik .. voor allebij is wat te zeggen ...

als je konijnen het er goed op doen en je voelt je er goed bij dan zou ik zeggen .. gewoon doen ... !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tegen anti coc in het voer en wordt nu verplicht het te voeren.

Ik heb een voer wat qua eisen gewoon veelal boven de rest van de voersoorten zit.

Helaas hebben ze inene sinds een paar maanden besloten de anti coc in al hun producten te doen en heb je geen keus meer zonder anti coc te nemen.

Ik heb gekeken naar andere soorten voer, maar niks valt er echt mee te vergelijken qua waardes en als het het dan al doet is het zo onbetaalbaar in de hoeveelheden die er hier doorgaan dat ik niet eens mijn hobby zou kunnen beoefenen.

De zoektocht gaat voort naar een merk zonder want inderdaad kunnen je dieren immuun worden voor het medicijn.

Daarnaast draagt een konijn altijd coc bij zich en in geval dat het uitbreekt heeft anti coc door het voer weinig tot geen effect.

Je kan beter gericht behandelen dan dit continu voeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Hope Farms zit het niet.

Ik heb daarstraks nog maar eens een andere korrel meegebracht van de dierenwinkel. En, hout vasthouden, ze lusten het!!! Ik heb ze nog maar een heel klein beetje gegeven hoor, bij wijze van proevertje, maar ze hebben het meteen alledrie opgegeten. Ik denk dat ik dit nu ga proberen op te bouwen totdat ze volledig op dit voer zitten, tenminste als ze het blijven eten want het zijn hier viesneuzen hoor!! Wat ik nu heb gekocht is Cuni Fit van Versele-Laga. Als de nieuwe voedsters dit nu ook nog wil eten heb ik eindelijk een goede biks gevonden!! (voor Kasper Faunaood zou ik weer om de zoveel tijd naar NL moeten rijden ... :bad: )

Oh, en er zit geen anti coccidiose in die cuni fit!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine uitleg...

Coc is vooral een ramp bij fokkers en dan eerder bij het soort van fokkerijen waar het om het vlees gaat. Massaproduktie dus. Ik heb (net zoals Mireille) nooit goed begrepen waarom hobbyfokkers het geven.

Coc waait in een fokkerij veel sneller uit, Voornamelijk omdat de dieren daar in niet zo'n ideale omgeving zitten. Dicht op elkaar, weinig verluchting.

Heb je schone hokken en voldoende verlichting, zal coc zich niet als een lopend vuurtje verspreiden. Coc is ook perfekt te behandelen mist je er op tijd bij bent en een hobbyfokker is dat normaal gezien.

Daarbij komt nog dat konijnen dit idd in zich dragen. Jonge konijnen onder stress worden er wel eens ziek van ,maar dan nog vaak eigenlijk NA het verblijf bij de fokker. Konijnen ontwikkelen naarmate ze ouder worden zelf de nodige afweer tegen coc en eigenlijk eens konijnen oud genoeg zijn, worden ze daar (op enkele uitzonderen en een variant na) niet meer ziek van. Ook daarom is het niet verstandig om dit altijd te geven,de dieren moeten zelf die weerstand opbouwen en door voer met anti-coc te geven doe je dat teniet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hobby fokker heb ik het nooit gevoerd, ik voer standaard hobby korrel, maar volgens mij is het sinds juni vorig jaar verboden en zit het anti cocc. middel niet meer in de sportbrok (faunafood)hoor.Vele van mijn mede fokkers, klagen steen en been erover, zijn wanhopig op zoek naar vervangende middelen. ( ik hoor ook, dat als je het eenmaal gehad hebt en je halve stal kwijt bent geraakt, je bijna verslaafd raakt aan dit product.

(Fokkers, verbeter me, als ik lieg, hierover:$)

aangepast door marieke63
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het dus wel.

Maar meng het met een ander voer waar geen anti coc in zit.

En mariekje je hebt gelijk hoor veel fokkers voeren het ikook!!

Vooral voor de jonge dieren.

Maar goed het is een ieder zijn keuse wel of niet......

Ik ben wel jongen verloren voeren aan coc sinds ik half om anti coc voer heb ik dat niet meer.

Ik had een jong dit jaar die het kreeg die zat ook niet op de anticoc.....

per toeval dus het is maar net hoe het valt.

Konijnen mogen niet geslacht worden als ze dit voer eten je moet dan 5 dagen ander voer voeren......

Ik heb er zelf wel goede ervaringen mee dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad altijd begrepen dat het meer voor de grote fokkers is. Veel voer dat nu nog op de markt is, was oorspronkelijk bedoeld voor konijnen voor de vleesfok.

Voor een gewoon huis-tuin-en-keuken konijn is het niet nodig. Het lijkt me ook niet goed om een gezond dier standaard medicijnen te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad altijd begrepen dat het meer voor de grote fokkers is. Veel voer dat nu nog op de markt is, was oorspronkelijk bedoeld voor konijnen voor de vleesfok.

Voor een gewoon huis-tuin-en-keuken konijn is het niet nodig. Het lijkt me ook niet goed om een gezond dier standaard medicijnen te geven.

waarom zou je als fokker ander voer moeten geven dan een "gewoon huis, tuin en keuken konijn"... ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb altijd het idee dat een fokker sneller ziet of er iets mis is met het nijn dan gewoon iemand die er maar 1 of 2 hebben zitten ... fokkers zijn er heel intensief mee bezig en die weten ook vaker hoe en wat te doen bij ziekten en handelen daar dan gelijk naar ...

maar goed, ik ben van mening dat je moet voeren wat je konijnen lekker vinden, waar ze het goed op doen en waar jij je eigen goed bij voelt ...

iemand die het niet fijn vind om alleen biks te voeren kan dan beter ook een gemengde korrel voeren ondanks dit niet altijd het beste zal zijn ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke sennepenneke ... ik bedoelde ook niet iedereen maar als je naar de meeste nijnen kijkt dan zitten ze maar in een hokje in de tuin en word er niet of nauwelijks naar om gekeken ...

uitzonderingen daar gelaten natuurlijk .. je heb ook van die "fokker" die er ook met de pet naar gooien en waarvan de nijnen weinig tot geen aandacht van krijgen ...

wilde en wil dit nog steeds niemand op zijn tenen trappen en/of beledigen ...

meeste hier op het forum zijn er serieus mee bezig maar jammer genoeg zitten er nog heel veel nijntjes eigenaren niet op dit forum ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .