Ga naar inhoud

wie heeft een voedster ouder dan 2 gesteriliseerd?


ornithos

Aanbevolen berichten

Het is, vrees ik niet zo'n goed vb... onze vorige voedster was 2 en had al een zéér ernstige baarmoederontsteking...ze heeft de operatie niet overleefd...

Let wel, ze was al ziek en die ontsteking had haar organen aangetast, het is ook gebeurt bij een DA hier , die daar weinig ervaring in hebben. Onze voedster die we nu hebben, hebben we speciaal mee naar België genomen om door een ervaren DA te laten helpen.

Een voedster van ouder als 2 jaar laten helpen is geen probleem,mits ze gezond is. Maar het is echt cruciaal om een goede DA te vinden,die ervaring heeft en zoiets met routine en dus snel kan afhandelen. Hoe sneller, hoe korter de narcose en hoe minder risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwaar je vraag ?

Bedoel je een voedster laten steriliseren omdat ze baarmoederkanker had of ter voorkoming ?

Wij hebben dat wel gedaan...meer voor het gedrag eigenlijk..

Beide voedsters waren ouder dan 2 jaar...

Uiteindelijk hebben we besloten onze andere voedsters niet meer te laten helpen..

Onze huisarts is een goede, maar ook van mening dat een konijn doorgaans zal overlijden aan heel andere kwalen dan aan baarmoederkanker...

En in de jaren dat we konijnen hebben is dat eigenlijk ook gebleken..

Ook als je hier op BunnyBunch leest, bijv. de rubriek Regenboogbrug, lees je dat konijnen maar zelden baarmoederkanker krijgen en eerder sterven aan andere, veel voorkomende konijnenkwalen.

En welk besluit iemand neemt, tja, dat is persoonlijk natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben namelijk er ook over aan het denken om mijn konijn te stereliseren, ze is 5 en dan zeggen ze dat de kans op baarmoederkanker meer dan 50% is (toch?).

daarom wil ik graag weten wie zijn/haar konijn uit voorzorg voor baarmoederkanker heeft laten stereliseren

Link naar reactie
Delen op andere sites

ZaZa, waar ik dan even benieuwd naar ben: Je zegt dat je die 2 hebt laten steriliseren voor het gedrag. Heeft dit dan ook geholpen of niet?

Ornithos, als ze reeds 5 is zou ik het zeker niet meer te doen. Dat lijkt mij echt al wat te oud om nog zo'n operatie te ondergaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vier voedsters laten castreren, mn jongste voedstertje in november en zij was net 2 geworden. (ik heb er bij allevier absoluut geen spijt van)

Als je voedstertje in goede gezondheid is, kan ze met haar 5jr nog gewoon gecastreerd worden hoor (bereid je wel goed voor en zoek een konijnkundige DA).

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn voedster wie we op 28 nov. hebben laten inslapen, hadden we 3 jaar geleden ook laten sterriliseren..

wij hebben haar uit de opvang, toen wij daar kwamen was ze geschat op ruim 3 jaar.

na 5 jaar bij ons, hebben we haar laten sterriliseren(toen was ze dus minstends 5, maar kan dus ouder...)

alles is goedgegaan, en ze was een stuk liever geworden..

(wij hadden haar laten sterriliseren, omdat ze heel vaak schijnzwanger was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja..mijn voedster is afgelopen dinsdag gesteriliseerd...Ze is 2 jaar en 9 maanden en ik heb het puur laten doen omdat het een hormonenbom is/was en daardoor de kans groter was op ontstekingen..Ik zou een konijn van 5 jaar niet snel meer laten steriliseren, ook al zeggen DAs dat leeftijd niks uitmaakt mits ze in goede gezondheid verkeert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is afgelopen september gecastreerd, na een tijd van bloedverlies, en na een echo kwamen we erachter dat haar baarmoeder niet in orde was. (achteraf was deze zwaar ontstoken)

Nijntje was toen bijna 4 jaar oud en is de operatie geweldig doorgekomen.

Ik blijf het een moeilijk gebeuren vinden! de operatie blijft riskant, maar zoals je ziet.. Nijntje was ruim 3 en kreeg mooi wel al een ontsteking..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn voedsters was ook al ruim 2 toen ik haar liet castreren. Ik liet het doen omdat ze steeds schijnzwanger was en vaak lopen ze dan ook meer risico op baarmoederkanker. Het was maar goed ook want ze had een ernstig ontstoken baarmoeder.

Ik heb nu nog een voedster die in april 4 wordt en hoewel zij weinig schijnzwanger is zou het misschien wel beter zijn om haar te laten castreren want ze heeft een heftig karakter en het koppelen is mislukt. Maar castratie biedt geen garantie en het risico naarmate ze ouder worden wordt groter omdat zich een flinke vetlaag om de baarmoeder heen gaat vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al schreef:

Hou er rekening mee dat maar weinig konijnen sterven hieraan.

Jouw konijn zal zeer waarschijnlijk eerder doodgaan aan andere kwalen dan aan baarmoederkanker..

Eerlijk gezegd vraag ik me af wat er nu werkelijk waar is van het verhaal dat ze zoveel kans hebben op baarmoederkanker, terwijl je hier op BB of op de Regenboogbrug bijna nooit iets leest over mensen die een konijn hebben met baarmoederkanker..

Als konijnen ECHT zoveel kans hebben om dit te krijgen, zou het aannemelijker zijn als je er hier ook vaak over zou lezen toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel voedsters sterven er aan zonder dat de eigenaar het weet dat het daaraan is. Dat is ook de theorie dat ze vaak niet ouder dan een jaar of 6, 7 worden.

En veel mensen gaan er nog steeds vanuit dat dat een normale leeftijd van een konijn is om dood te gaan, dus zullen ze ook niet denken dat het dier is gestorven aan een ziekte. Hetzelfde met darmimmobiliteit. Toevallig sprak ik laatst nog iemand waarvan het konijn was overleden, een rammetje van 8 jaar oud.

Ja zei ze, ""hij at de laatste tijd ook bijna niet meer, dus dacht ik al dat hij dood zou gaan" En ze had ook van haar DA te horen gekregen dat als knaagdieren zoals konijnen (fout dus, een konijn is geen knaagdier) ziek worden dan is daar toch niets meer aan te doen.

Ik sprong dus uit mijn vel toen ze dit zei.

aangepast door Bobbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ze heeft een niet konijnkundige dierenarts gehad of zijn woorden zijn bij haar anders blijven hangen dan hij gezegd heeft...(wat ook vaak gebeurt)

Van de meeste actieve leden hier, kan je inmiddels wel aannemen dat ze naar hun dierenarts gaan als hun konijn een probleem heeft én dat dit een konijnkundige dierenarts is die baarmoederkanker zou moeten kunnen herkennen (het komt toch immers zó vaak voor ?)

Op BB wordt behoorlijk actief over konijnkundige dierenartsen voorlichting gegeven...

Wat dat betreft zou je dus nog steeds verwachten, als het zó vaak voorkomt, dat je er hier meer over zou lezen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop ook dat het niet zo'n vaart loopt. Maar het is wel zeker dat wanneer mijn voedster niet geholpen was, dat ze dan ook jong zou overlijden. Want baarmoederkanker begint vaak met een ontsteking.

Maar de tijd zal het bij mij ook leren want ik heb nu nog 4 niet geholpen voedsters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft volgens mij geen KK-DA want ze had een konijn wat overduidelijk e-cuniculi had, wat vaak wel te behandelen is en wat je op z'n minst moet proberen, maar het dier werd meteen ingeslapen. Ik vind dat zij zelf ook niet snel genoeg een DA raadpleegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al schreef:

Hou er rekening mee dat maar weinig konijnen sterven hieraan.

Jouw konijn zal zeer waarschijnlijk eerder doodgaan aan andere kwalen dan aan baarmoederkanker..

Eerlijk gezegd vraag ik me af wat er nu werkelijk waar is van het verhaal dat ze zoveel kans hebben op baarmoederkanker, terwijl je hier op BB of op de Regenboogbrug bijna nooit iets leest over mensen die een konijn hebben met baarmoederkanker..

Als konijnen ECHT zoveel kans hebben om dit te krijgen, zou het aannemelijker zijn als je er hier ook vaak over zou lezen toch ?

Hier heb je misschien wel gelijk in, vind ik, maar veel mensen zullen niet weten waaraan hun konijn is overleden. Dus weet je ook niet of het wel/geen baarmoederkanker was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .