Ga naar inhoud

Hulp gezocht bij opvang-teddy met slechte vacht


Loesah

Aanbevolen berichten

Dit is het verhaal.

Een aantal dagen geleden zat ik op de website van de opvang hier in de buurt te kijken.

Hier zag ik dat zij een Teddy dwerg opgevangen hadden met een zeer slechte vacht. De eigenaar kon het diertje niet verzorgen en is hem daarom komen brengen.

Omdat ik weet dat een opvang het vaak erg druk heeft dacht ik bij mezelf: laat ik nou eens aanbieden dit diertje tijdelijk bij mij te laten wonen zodat ik zijn vacht onder handen kan nemen.

Zo gezegd zo gedaan. Ik heb de opvang gebeld en ben er naartoe gegaan.

De eigenaresse vertelde mij het hele verhaal en liet me het ventje zien. Ik schrok best wel van zijn vacht. Overal vervilting in zijn vacht. Voor rond zijn nek en bij zijn kont.

Ik heb hem meegenomen en ben meteen gaan knippen. Ik heb besloten ook de nog "goede" vacht weg te knippen zodat alles overzichtelijk word.

Na 10 min had meneer er genoeg van en heb ik hem in zijn hok gezet. Daar zit hij nu.

Er zijn een paar probleempjes met dit ventje:

- hij heeft erg veel verviltte klitten

- hij heeft een enorme vervilting op zijn kont tot op zijn huid

- hij is ontzettend bang voor een kam/borstel

(zijn vorige eigenaar heeft hem letterlijk kale plekken bezorgd met het eruit willen kammen van de klitten)

Hoe kan ik dit de komende dagen het beste aanpakken?

- ik ben begonnen met de klitten te knippen dit zal nog een aantal maal herhaald worden voorfdat alles eruit is.

- nu: de vervilting op zijn kont: ik wil dit elke dag een stukje wegknippen. Bovenop, zodat de "bal" steeds kleiner word.

Is dit op termijn effectief?

Ik hoor graag van jullie, foto's volgen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Even voor de duidelijkheid, dit konijn zoekt nog steeds een huisje, hij blijft hier niet, hij blijft dus ook op de website van de opvang staan maar tot die tijd zorg ik voor hem en zijn vacht.

Klit boven zijn staart, deze zit tot op de huid

018.jpg

Je ziet hier ook veel klitten zitten/hangen

016.jpg

en hier ook

014.jpg

en hier ook

021-1.jpg

nog ff wassen en dan je hokje in

019-1.jpg

dit ging hij direct na de eerste korte knipbeurt doen.

Deze foto's zijn gemaakt nadat ik al begonnen was met knippen. Er zijn dus al zeker 15 klitten weg gehaald toen deze foto's gemaakt werden.

Ik hoop dat hij zich steeds beter gaat voelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb niet zo veel verstand bij konijnen maar wij hebben 2 perzische katten en deze willen ook nog wel eens vreselijke klitten hebben. Meestal doe ik net als jij het meeste weg knippen maar die grote klit op zijn kont kan je het beste weg scheren, heb je een tondeuse tot je beschikking of iemand waarvan je hem kan lenen? Als je zo'n klit tot op de huid weg moet knippen loop je veel kans dat je in de huid knipt,is mij al eens overkomen bij de kat en dit is niet prettig.

Verder wel een goede daad die je hebt verricht zeg,dat je hebt aangeboden hem een beetje op te knappen,toppie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvang wilde hem wel laten trimmen maar ze kunnen pas over een paar weken terecht.

Ik heb afgesproken dat als het me niet lukt hij terug gaat.

Ik heb nu wel zeg maar bovenop de klit geknipt voorzichtig. Ik knip hem morgen bij, dan stuur ik de opvang een mail hoe het ervoor staat, mocht het dan nog hopeloos zijn, dan gaat hij terug en zorgen zij voor een trimmer.

Mja ik zal eerst alle klitten die makkelijk weg te knippen zijn weghalen en zijn vacht gewoon wat korter maken, dat scheelt hen ook verzorging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is de vacht ook niet vies, hij wast zichzelf goed, hier tenminste. Hij knabbelt lekker aan de stro en het hooi.

Hij heeft geen gelige haartjes ofzo volgens mij (van plas). ZIjn huid ziet er oke uit voor zover ik het kan zijn.

Oogjes en neusje zijn schoon.

De vervilting is het enige probleem. Morgen hopelijk niet meer dus!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik scheer teddy´s nooit.......daar zijn de haren niet geschikt voor helaas.

Ik knip ze regelmatig die verwaarloost zijn dat mensen om hulp vragen.

Met de schaar reden je zit zo in hun velletje.Ik heb het me zelf aangeleerd.

Ik heb ook langharige katten maar die kam ik gewoon.

Maar voor de opvang ben ik al diverse keren vrijwillig uitgerukt!

Met de ergste ben ik 3 uur bezig:whistle2:

Maar ik knip het liefste het hele konijn kaal als het te erg is.

er uit zien doet ie toch al niet.:he:

Blijven vaak alleen de pluizen tussen de oren staan.

Hier 2 voorbeeld foto´s

Foto-ADOGSAKN.jpg

Foto-4AMDVVRG.jpg

Deze teddy dwerg was uit de auto gezet.......gedumpt

Getuigen hebben ze naar de opvang van konijnen vrouwtje gebracht.

Dus meiden als je er niet uit komt.....dan hoor ik jullie wel.

cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Triest hoor, ik heb een poosje geleden ook 2 van dit soort teddy's onder handen genomen, ook al zo triest, ik heb ze ook geknipt, niet geschoren, vind ik toch nadelen aan zitten. Wat ik doe is stukken van de klit inknippen en dan met de hand uitpluizen...het is wel een hels karwei, maar dat heb je zelf vast ook al ondervonden;) veel succes in elk geval!

aangepast door Danja
spelfoutje;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het Loes en mij niet lukt dan zou hij terug gaan naar de opvang die dan geld neer moest gaan tellen voor de trimsalon waar ze pas over 3 weken terecht kon........ Maar als het ons nu niet lukt kunnen we natuurlijk altijd jou hulp gebruiken Cindy :he:

Konijnenhaar is sowieso niet makkelijk te scheren, moet je een speciaal scheerapparaat voor hebben. Als we op de praktijk de verkeerde scheerkop erop hebben zitten en we moeten een konijn scheren dan merken we dat snel genoeg, want je scheert gewoon niks.

aangepast door kaatje-kim
Zinnetje erbij gezet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy even terug koment op, liever knippen en pluizen. Natuurlijk zou dat het beste zijn.

Dat gaat bij deze homp dus niet. Hij is zo hard als steen. Een schaar zachtjes eroverheen en laagje voor laagje wegknippen ging niet. en de huid onder de homp is niet te zien. Ik zal kijken of ik vanmiddag met kim wat betere foto's kan maken... het is echt verschrikkelijk hoor..

Jammer dat ik hem niet even kan komen laten zien aan je.

De "losse" verviltte stukken heb ik al wel hier en daar weg weten te knippen.

verder is het een heel vrolijk beestje! Als ik naast hem kom zitten kom hij direct kijken enz.

We gaan vanmiddag dus aan de slag! Het kopje laten we met rust want ik weet dat je daar dus niet aan mag komen qua beharing. achter op de rug bij de kont zal de grootste moeilijkheid zijn.

We houden jullie op de hoogte!

edit: de homp is trouwens vrij groot ik denk minstens 5 bij 5 cm en toch wel een cm of 3 dik. Als je het voelt

lijkt het net gewoon de vorm van het konijn, zo vast en hard is het.

aangepast door Loesah
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .