Ga naar inhoud

moed nodig


Verooke

Aanbevolen berichten

hey,

ik heb ff wat moed nodig. vrijdag is m'n konijn onder verdoving geweest om z'n voorste tanden te trekken. in juli at hij plots niet meer en toen ik naar zn tandjes keek zag ik dat de onderste waren afgebroken. vanaf dat we z'n voeding maalde en weekte a hij terug heel goed. de tandjes zijn terug gekomen maar verkeerd. ze stonden op elkaar ipv voor elkaar. toch bleef hij goed eten. vorige week begon hij veel te niezen en raar te doen met zn mondje wij dus naar de dierenarts. bleken z'n tanden niet af te slijten en z'n kiezen te lang te zijn. de enige oplossing was trekken. tijdens de operatie hebben ze hem nog iets dieper in slaap moeten doen omdat hij terug begon te reageren. uiteindelijk is alles goed gelukt en is hij dus sinds vrijdagavond terug thuis. 's nachts heeft hij nog redelijk goed gegeten maar sindsdien niet meer. We zijn dus begonnen met dwangvoer en geven hem antibiotica en pijnstilling. toch eet hij nog niet uit zichzelf. hij ligt ook veel gewoon te liggen. ik word een beetje radeloos hiervan. ben echt bang om hem te verliezen. heeft er iemand hier al een konijn kunnen redden door dwangvoer? Wat kan ik nog meer doen? zou hij normaal al niet uit zichzelf moeten eten? :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij zou hij inderdaad wel al moeten zijn gan eten. Volgens mij moet je na 24u gaan dwangvoeren als hij dan nog iet zelf gegeten heeft, omdat de darmen anders stil komen te liggen.

Misschien kun je hem peterselie aanbieden, dat werkt als het waren lust opwekkend.

Anderen kunnen je vast meer tips geven. In ieder geval heel veel sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ellende zeg..Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt dus ik kan je ook niet echt advies geven. Wanneer een konijntje niet eet is dwangvoeren meestal wel een goede oplossing (en als het niet drinkt, ook water geven) en daarbij wordt vaak cisaral gegeven + een pijnstiller (metacam, carprofen?). Ik heb er toen ook primperan bijgekregen maar ik weet niet meer waar dat precies voor diende (iemand wel?).

Misschien kan iemand anders je wat meer vertellen :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met tandproblemen, dus daar durf ik me niet over uit te spreken.

Maar ik heb wel wat ervaring met dwangvoeren. Ik heb mijn konijn al eens een paar weken moeten dwangvoeren. Dus je kan de darmen van een konijn goed op gang houden door te dwangvoeren. Je kan best veel keer kleine beetjes geven dan een paar keer grotere hoeveelheden. Hoeveel keer per dag geef je hem dwangvoer en hoeveel?

Misschien kan je nog proberen om hem wat 'te pesten' met dingen die hij lekker vindt.

Keutelt hij nog wel?

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

hij keutelt nog. ik heb nu een kruikje bij hem gelegd omdat z'n oortjes koud zijn. ik geef hem in totaal een spuitje per keer denk ik. te veel blijkt nu. maar hij vindt het niet echt lekker. hoe lossen julli het dan op als jullie moeten gaan werken? ik geef hem ook elke keer een spuitje water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na tandproblemen zullen konijnen pas als laatste hun biks eten. Wat je wel kan proberen is zacht kruidenhooi en de groenten (en dan liefst de zachtere soorten) die je konijn gewend is. Je kan proberen deze voor zijn neus te houden, misschien eet hij er zo een beetje van.

Als je konijn niet eet is het belangrijk om de darmen op gang te houden met het dwangvoeren dat je nu al doet. De primperan (of ciseral) waar iemand het over heeft, is een darmstimulerend middel. Je kan mss even met je dierenarts overleggen om toch een darmstimulerend middel bij te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn spuitje is 5 ml en ik geef hem 4ml per keer denk ik. is dus te veel. hij weegt 2170 gram. ik geef hem ook per dag 0,3cc baytril en 3 druppels meloxivet. heb geen speciale dwangvoeding maar geef olvarit en geweekte biks. hij zit nog wel op houtvezel en hooi. kan ik hem beter gewoon op doeken zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt allemaal. ben er helemaal kapot van. het is zo snel gedaan. zo een gezond diertje enkel probleemtandjes. hij is echt ineens snel achteruit gegaan en ik snap niet hoe het komt. voel me heel schuldig en vraag me af of er geen andere oplossing was :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .