Ga naar inhoud

Wat nu?


Neaske

Aanbevolen berichten

hallo ik ben nieuw, maar lees wel al een hele tijd mee hier.

Even over mij en mijn konijn dat jullie een beetje de achtergrond weten.

ik: Vrouw.

Dierenarts assistente die nu in een Dierenspeciaal zaak werk omdat er (bijna)geen werk is tevinden bij een DA.

Hebben bij ons in de winkel regelmatig nieuwe konijntjes die ingeent worden door een DA krijgen dan ook een paspoortje ect.

Konijn: Neaske (neusje vrij vertaald)

Geboren in mei.

Hollandse hangoor.

Problemen met de tanden.

Even het korte verhaaltje.

Toen het nestje konijntje bij ons binnenkwam en de DA ze nagekeken had bleek dat een konijntje een beetje stress had en even appart moest met alleen maar hooi. Dat dus ook gedaan en na 2 dagen science select gegeven maar hij at dit niet.

Omdat ik niet alle dagen werk kwam ik na 2 dagen weer in de winkel bleek het konijntje nog steeds niet te hebben gegeten (alleen hooi) Maar als ie me dan zag begon ie direct met eten.

Kwam ik drie dagen niet op de zaak. At hij drie dagen niet. Dus op een zaterdag avond maar mee naar huis genomen zodat hij tenminste wat zou eten in het weekend. Geen probleem at super goed.

Ging zo een tijd door maar het konijntje groeide niet zo als zijn broertjes en zusje en kwam ook niet bij.

Omdat ik jarig was heb ik van mijn bazin het konijn en alle benodigdheden gekregen. Hij zal toen 15 weekjes zijn geweest en woog toen 655 gram.

We hebben hem in ons gezin opgenomen en hij deed het goed. At goed geen problemen. Toen ik met alle huisdieren (en dat zijn er nog al wat) naar de DA ging voor de jaarlijkse entingen ging Neaske ook mee. DA heeft hem nagekeken en het was een gezon konijn. Alleen zijn tandjes waren iets aan de lange kant. Dus die zijn toen geknipt.

Na 3 weken wou ik weer eventjes de tandjes controleren maar hij liet het niet goed toe. Toch kunnen zien en zag dat ze nu zelfs langer waren dan eerst. Een afspraak bij de DA gemaakt en kon na 2 dagen terecht. Toen ik bij de DA ermee kwam was een ondertandje al afgebroken tot aan de kaak. dus heeft de DA die andere tandjes weer geknipt.

Ik keek nu regelmatig de tandjes na en na 2 weken waren ze weer zo lang. Tandje wat was afgebroken was weer even lang als die andere.

Dus weer afspraak gemaakt en weer laten knippen.

Nu gaat het elke keer sneller met het groeien dus tang gekocht en knip nu zelfzegt beste is om beestje uit leiden te verlossen

En op het forum hier zeggen . Maar het is nu al bijna om de 11 dagen. en dat vind ik te snel.

Mijn DA zegt blijf maar knippen.

DA van de winkel zegt maak hem maar af.

En hier zeggen ze Laten trekken...

Ik weet het niet meer wat het beste voor hem is! Help...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA uit de winkel heeft voor 100% gelijk...die tanden moeten er uit...dat knippen lost niets op en een konijn kan perfekt gelukkig worden zonder voortanden!

Je zal je enkel een beetje moeten aanpassen en zijn groenten bv in kleinere stukjes moeten snijden, verder zal hij snel wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dit ook wel gehad met opvangkonijntjes Je kunt het beste zijn tandjes laten verwijderen!! Kunnen ze prima mee leven Vraag anders eens raad bij opvang AA en Hunze zij doen dat vaker bij hun konijnen Jammer om een verder gezond en lief diertje:love: in te laten slapen om iets waar goed wat aan te doen is!!! Neem maar eens contact op met AA en hunze Zijn heel lieve behulpzame mensen die het goed met dieren voor hebben :he:Groeten Bertie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA zegt blijf maar knippen.

DA van de winkel zegt maak hem maar af.

En hier zeggen ze Laten trekken...

Ik weet het niet meer wat het beste voor hem is! Help...

Jouw dierenarts oppert: Knippen

Oké, is momenteel de enige optie en je weet hoe het moet, maar omdat het al zó snel steeds moet gebeuren is het bijna water naar de zee dragen.

Dan je 2e mogelijkheid:

De dierenarts van winkel zegt: Afmaken

Die optie zou voor mij als laatste mogelijkheid blijven staan als de rest niet haalbaar zou zijn.

Blijft je 3e optie nog staan:

Hier op BB staan wel wat verhalen over het trekken van de tanden en de gevolgen daarvan..

Als dat overeenkomt met een konijnwaardig bestaan, waarom zou je dat dan niet proberen..

Afmaken kan altijd nog..maar om dat nu 'bij voorbaat' al te gaan doen .....

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA uit de winkel heeft voor 100% gelijk...die tanden moeten er uit...dat knippen lost niets op en een konijn kan perfekt gelukkig worden zonder voortanden!

Je zal je enkel een beetje moeten aanpassen en zijn groenten bv in kleinere stukjes moeten snijden, verder zal hij snel wennen.

Edit: ik had te snel gelezen, had gelezen dat DA dierenwinkel zei trekken :$ Afmaken is dus geen optie natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn waarbij zo vaak de tanden worden geknipt heeft een zeer groot risico dat zich problemen gaan voordoen in de kaak. Door het knippen kunnen er scheurtjes ontstaan in de tanden die doorlopen tot in de kaak en daar abcessen gaan vormen. De tanden kunnen bij het knippen ook afbreken en het knippen zelf is onprettig voor het konijn. Zoals je zelf ook al aanvoelde is het geen optie om dit lange tijd te blijven doen. Maar het voorstel van de andere DA om het konijntje 'af te maken' gaat mij veel te ver! Een konijn kan prima zonder voortanden leven.

Wellicht heb je iets aan de informatie op deze website: Dierengebit - Konijn intro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu op het moment ook problemen met de tanden van mijn nijn, echt heel vervelend!

Ik laat daar ook de tanden van trekken, want elke keer knippen brengt enerzijds veel stress met zich mee wat al niet goed is, en anderszijds ook risico's voor abcessen ed...

Ik zou dus ook laten trekken, ben je (en vooral je nijn) er nadien vanaf en kan hij gewoon een fijn leven hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kijk als het nu een konijntje was dat beet en echt onhandelbaar was en echt een verschrikkelijk rot konijn (om het maar zo te zeggen) maar dat issie niet. Hij is hardstikke lief!

Wat zijn bij jullie de prijzen voor het knippen van de tanden?

en wat zijn de prijzen voor diegene wat het hebben laten doen om de voortanden te verwijderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de prijzen van het knippen van de tanden?? tja, verschilt per praktijk denk ik.

Ik heb 1 vaste klant die ongeveer om 1x in de 2 maanden komt, zij geeft 3 euro, maar dat doet ze direct in de `goede doelen`pot.

Een beetje dierenarts vraagt hier niet zo veel voor hoor, tenminste dat hoop ik...anders ben je naar mijn idee wel erg commercieel ingesteld...

Uiteindelijk denk ik wel dat je goedkoper uit bent om de tanden te verwijderen.

Dat is eenmalig een groter bedrag, maar uiteindelijk haal je het er wel uit.

Maar dat was het zakelijke gedeelte..

Als je konijntje het niet toelaat en eerst wel....kan dit betekenen dat de mond misschien wel pijnlijk is...kan, hoeft niet.

Als het zo snel groeit, zou ik ze laten verwijderen, in het belang van het konijn

aangepast door kaatje
typ foutje..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou opzich ben ik niet commercieel ingesteld. maar ik heb het konijn gekregen. Ik heb zelf al 3 katten, 2 honden, 2 hamsters en vond het zo prima. Alle beesten kosten geld. en ik vind het niet erg om er geld aan uit tegeven. maar ik heb niet gekozen voor deze nijn. Hoe lief ik hem ook vind. wegdoen doe ik niet. maar heb zo iets van tja... ik ga er geen 500 euro aan uitgeven. (heb ik ook op het moment niet)

Ik wil best er geld aan uitgeven om de tanden te laten trekken maar het moet niet in de papieren gaan lopen dat ik voor mij en de rest van de beesten geen voer meer heb :P snap je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihihi, het kost geen 500 euro hoor!! ik vermoed max. echt maximaal hoor!!!70 euro ofzo.

En ik bedoel niet dat jij commercieel ingesteld bent!! maar de DA!! Als die veel geld vragen voor het knippen van de tanden van konijnen vind ik dat niet echt kunnen, het is een kleine moeite en service van de zaak, zal ik maar zeggen...snap je?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK denk ook dat het verwijderen van de tanden de beste optie is! Een konijn zonder tanden kan een net zo normaal leven leiden...

Ik heb afgelopen april de tanden van een van mijn konijnen laten verwijderen nadat deze door een knal tegen een speelhuisje afgebroken was en vervolgens scheef gegroeid was.

Twee dagen na de ingreep was hij volledig de oude.

Konijnen zonder tanden kunnen ook gewoon nog alles eten. Het enige is dat je zijn groenvoer in reepjes moet snijden.

Knippen kan op den duur gevaarlijke abcessen veroorzaken en is dus zeker geen oplossing voor de langere termijn.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier niets meer op aan te merken. :)

Nouja, een dingetje dan...

Konijnen zonder tanden kunnen ook gewoon nog alles eten. Het enige is dat je zijn groenvoer in reepjes moet snijden.

Wij aten ook altijd frietjes als we er weer een tandje uit hadden, die pasten precies door het ontstane gaatje. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil er toch even op wijzen dat er een hele tijd gezegd is dat het beter is om olifantstanden te verwijderen...dit wordt momenteel weer min of meer terug gedraait..

Ik zal deze week overleggen met onze dierenartsen, met alle 3 afzonderlijk...ik laat jullie iets weten, maar ik vind wel dat er niet TE makkelijk gedacht moet worden over het ( even) verwijderen van de tanden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil er toch even op wijzen dat er een hele tijd gezegd is dat het beter is om olifantstanden te verwijderen...dit wordt momenteel weer min of meer terug gedraait..

Ik zal deze week overleggen met onze dierenartsen, met alle 3 afzonderlijk...ik laat jullie iets weten, maar ik vind wel dat er niet TE makkelijk gedacht moet worden over het ( even) verwijderen van de tanden..

Dat is idd fijn dat je dat wil doen. Wil het graag weten, vooral ook wat er nou precies evidence based is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gister er ook nog eens over gehad met mijn dierenarts. en die zei dat zei in elk geval geen voorstander was van verwijderen. Zij vond dat als ik dat toch persee wou ik maar misschien beter naar de universiteit moest gaan. daar waren meer geleerde mensen ter beschikking. Of naar een dierenkliniek in Driebergen maar dan moest mijn konijntje wel minimaal een week opgenomen worden daar ect ect. en de kosten waren dan plusminus 400 euro.. (viel toen bijna van stoel)....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gister er ook nog eens over gehad met mijn dierenarts. en die zei dat zei in elk geval geen voorstander was van verwijderen. Zij vond dat als ik dat toch persee wou ik maar misschien beter naar de universiteit moest gaan. daar waren meer geleerde mensen ter beschikking. Of naar een dierenkliniek in Driebergen maar dan moest mijn konijntje wel minimaal een week opgenomen worden daar ect ect. en de kosten waren dan plusminus 400 euro.. (viel toen bijna van stoel)....

Jeetje :oh: 400,- euro? Kan me voorstellen dat je er bijna van omviel! Ik heb afgelopen week de tandjes van mijn konijn laten trekken, kostte me (incl. castreren!) 85,- euro, en hij is 1 nachtje bij de DA gebleven. (Ik mocht hem eigenlijk dezelfde dag ophalen, maar ik moest zelf gaan werken)

Ik denk dat 1x verwijderen minder stress is voor het konijntje als dat hij iedere keer terug moet voor slijpen...

Ik hoop dat de andere BB-ers je kunnen helpen met een goede DA bij je in de buurt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een dierenarts hier in de buurt geraadpleegd. maar ook daar was het incl. nazorg en spuiten ect. 225.- euro...

Volgens mij hebben de meeste geluk dat hun eigen DA het kan doen. En dat ze daarom een goedkoper tarief kunnen rekenen.

Ik ga nog eens verder bellen morgen/maandag. want ik wil 't arme schaap wel geholpen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .