Ga naar inhoud

Zijn dit olifantentanden?


hiekje

Aanbevolen berichten

Ik zal even voor aan beginnen met mijn verhaal:

Een beetje voorgeschiedenis is misschien wel makkelijk: Arun is een teddy dwergje van 3 maanden oud. Zijn broertje is onlangs geholpen aan olifantentanden. Toen ik dit hoorde heb ik de tandjes van Arun ook gecontroleerd, maar die zagen er toen nog normaal uit. Dus ik ging er van uit dat er niets aan de hand was...

Arun zat net een poosje bij me op schoot, en 2x binnen een half uur heb ik een pluk haar uit zijn mondje moeten halen met een pincet (hij was zich aan het wassen). Naar mijn idee zijn dit behoorlijk grote stukken als die in zijn maag-darmstelsel komen!! (Zie foto) Hij is opzich al een behoorlijke tijd in de rui, en heeft tot nu toe nergens last van gehad, dus op zich maak ik me daar niet direct erg veel zorgen over.. En bovendien heb ik prozyme in huis en ananassap ingevroren.

haar.jpg

1 plukje haar kreeg ik niet goed uit zijn mond, dus heb dit met een pincet geprobeerd. Dit lukte op zich prima, maar ik maakte me wel erg veel zorgen toen ik zijn tandjes zag! Zie foto:

tandjes.jpg

Ook niest hij de laatste dagen wat meer, en zijn neusje is wat vochtig (hij is overigens een ongelofelijke knoeierd met drinken, dus een nat neusje had hij wel vaker).

Ik heb dus nu een aantal vragen:

- Zijn dit olifantentanden?

- Zo ja, wat kan ik er het beste aan laten doen? (en vanaf welke leeftijd mag dat?)

- Kan die natte neus komen van de lange tandjes of is hij ook nog verkouden?

- Kan ik verder nog wat doen tegen die haren behalve het dagelijks te kammen en goed in de gaten te houden of hij er niet ziek van wordt?

Hij eet/drinkt/keutelt verder wel prima! En hij is ook super vrolijk en lief :love: Hij krijgt SS als biks, en die eet hij gewoon goed op. Hooi eet hij niet zo veel, maar sinds ik het niet meer in zo'n hooiballetje stop en hem kruidenhooi heb gegeven eet hij dit wel een stuk beter. En groenvoer gaat er ook razendsnel in :he:

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat zijn zéér zeker olifanten tanden die al behoorlijk lang zijn....

Helaas is dat bij teddy en teddy dwergen een veel voorkomend probleem doordat er vaak gefokt word met dieren met die afwijking.

Wat je eraan kan doen.....

De mogelijkheid bestaat om de tanden te laten slijpen... Dat betekent echter wel dat je konijn daarvoor elke 3/ 4 maanden voor onder verdoving moet en hij elke keer naar de dierenarts moet.... erg stress vol dus.

Knippen is heel erg slecht. De tanden kunnen splijten en kunnen abcessen in de mond veroorzaken.

Ik zou er zelf voor kiezen om de tanden te laten verwijderen. Dit gebeurt onder narcose en daarna is hij er ook voorgoed vanaf.

Olifanten tanden kunnen ook voorkomen door een val of stoot en daarna scheefgroei..... dan is slijpen ook nog te overwegen. Maar als het, zoals bij jouw konijn waarschijnlijker is, genetisch is is het naar mijn idee beter om ze te laten verwijderen.

Na de ingreep kunnen ze alles nog eten en zullen ze geen ander leven krijgen dan een konijn met tanden.

Het enige is dat je zijn groenvoer in reepjes zult moeten snijden... biks en hooi kunnen ze nog gewoon eten.

Zijn natte neus kan zeker in verbinding staan met zijn tandprobleem.

Ik zou er snel mee naar de dierenarts gaan en een afspraak maken voor het verwijderen van de tanden.

Ik heb zelf in April de tanden van een van mjn konijnen laten verwijderen.

Bij hem was het gekomen doordat ie tegen een huishje aangeknald was met zijn tand en daar door scheefgroei kreeg.

Ik heb er werkelijk nog geen moment spijt van gehad!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar weet wel dat het beter is om niet te wachten met naar de dierenarts gaan. Je konijn kan op elk moment stoppen met eten omdat haar voor tanden te lang zijn en kan ze het brok niet meer aannemen.

De dierenarts zal zijn tanden gaan knippen of slijpen.

Een konijn kan volgens mij idd last krijgen van snot door veel te lange tanden.

Wat met de vacht betreft denk dat je er niet veel aan kan doen, wel zal je zijn ontlasting in de gaten moeten houden. Als je ziet dat ze trosjes van uit poept (keutels die aan de haartjes vast zitten waardoor je dus een ketting keuteltjes kan krijgen) dan kan je haar verse ananas (niet uit blik ofzo) geven, die zorgen ervoor dat de haren die in de maag en darmen zitten eruit komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een wonder dat ie nog kan eten!!!

zo snel mogelijk in goede conditie je konijn laten opereren....

is mijn advies.De natte neus komt ook door de tanden die de neus inmiddels binnen gaan.

Ik neem aan dat dit geen fok dieren zijn.

Maar de fokker wel inlichten hier over! Die zou je in de kosten moeten kunnen bijdragen

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

hierbij is het van groot belang snel naar de da te gaan.

Hij staat op het punt om niet meer te kunnen eten als die tanden nog maar even iets langer worden.

Dit zijn echte olifantstanden.

Als ik dat zo zie heb je geluk dat de ondertanden wat meer naar krom naar binnen groeien waardoor er nog geen abces zo te zien op de tong/onderkaak is ontstaan.

Zo te zien raken de ondertanden de neus dus dat kan zeer zeker zorgen voor een vieze neus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor de super snelle reacties!!! :D

Ik schrok gisteren ook toen ik zijn tanden zag... Want toen ik hoorde dat zijn broertje het had, heb ik nog gekeken en zagen ze er echt nog niet zo uit :aww: De dieren zijn idd al uit de fok gehaald toen ze er achter kwamen dat zijn broertje het had.

Ik moet nu gaan werken, dus ik zal vanmiddag als ik klaar ben contact op gaan nemen met een DA. Hebben jullie nog tips/adviezen wat ik kan vragen om te kijken of de DA bij mij in de buurt konijnkundig is mbt weghalen van tanden? Ik wil nl wel dat hij in goede handen komt natuurlijk!!! :s (en over een tijdje moeten we terug, want ik wil hem laten castreren en een vriendinnetje voor hem zoeken)

Is het dan ook handig dat ik diezelfde dag nog thuis ben om alles in de gaten te houden? Of kan hij dan 2 uurtjes alleen blijven? Want deze week heb ik nog een keer avonddienst, en volgende week dinsdag ben ik de hele dag vrij.. Wat is dan de beste oplossing?

aww, ik vind het zooo sneu, tis echt een schat! :( Als hij bij me zit om te knuffelen dan gaat hij me likken en maakt ie bunny-flops op schoot als ik hem aai :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

laat je niet echt niet afwimpelen door je arts...

Van de week mensen die hier een konijntje hebben gehaald. Hun vorige konijn had olifantstanden en de dierenarts deed er niks mee hij zegt omdat hij eet en drinkt maakt het helemaal niks uit....dit konijntje is overleden. (volgens die dierenarts door ouderdom, hij was 8 jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde de tanden eigenlijk het liefst zo snel mogelijk laten trekken. Als ik ze eerst laat slijpen, en volgende week moet laten trekken is dat 2x zo veel stress... :erf:

Ik heb tot nu toe nog nooit geen dierenarts nodig gehad, dus het is niet dat ik bij 1 arts zit ofzo, ik heb dus even rond gebeld:

De dierenarts in Gemert is voor mij de dichtsbijzijnde. Die hebben evt. morgen al tijd. Alleen ik zit met het probleem dat ik dan smiddags moet gaan werken (half 3), dus ik kan hem dan niet om 4 uur op komen halen en hem 's avonds in de gaten houden. Mijn vriend moet morgenavond naar een symposium, dus die kan dat dan ook niet doen... De eerst volgende dag is pas maandag as dat ze dan weer tijd hebben.

Deze staat niet speciaal op het lijstje van konijnkundige dierenartsen, maar 1 vd dierenartsen die hun hebben voert deze operaties altijd uit (dus niet zomaar elke arts).

De dierenarts in Helmond (Dierenkliniek "Brouwhuis" Rivierensingel 730 Helmond 0492-515977) kan ik eventueel as maandag terecht voor een operatie. Ik moet dan echter wel om half 2 beginnen met werken en moet de volgende ochtend ook weer om 7 uur beginnen... Kosten operatie is 145,- euro, inclusief alles zoals verdoving/consult/nazorg. Deze staat wel op de lijst met konijnkundige dierenartsen. Ene dr Peters? Iemand misschien ervaring mee?

De dierenarts in Uden (D.A.C. 'De Heikant' in UDEN ( dierenarts uden volkel heikant konijn )) kan ik as donderdag terecht, ik moet dan om half 3 gaan werken en de dag erna moet ik om half 9 's ochtends weer beginnen... (mijn vriend is om 5 uur thuis die donderdag). Kosten voor 2 tandjes is het tarief 67,- euro, maar voor 4 wist ze niet, moest ze overleggen...

Wat is nu het beste om te doen??? Zal het veel nazorg nodig hebben? Want ik moet bij alle dagen 's avonds werken.. Mijn vriend kan er natuurlijk ook voor zorgen, alleen die is dan pas 3 uurtjes later thuis....

Jeetje wat is dit moeilijk! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn da had willy toen geholpen en 4 tanden verwijderd voor 65 euro....

dus beetje duur bij jullie maar ga naar diegene die je het beste gevoel geeft en zegt dat ie niet nuchter mag zijn.

Ik weet niet hoe oud ie is maar ik zou hem gelijk laten helpen er bij...Hij is toch al onder narcose

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gebeld, en hij kan een nachtje blijven. Bedankt voor de tip Caroline! Ze zijn zoiezo tot 19u aanwezig, dus kunnen ze iig tot die tijd in de gaten houden of hij gaat eten!

Morgenvroeg om 5 over 9 heb ik de afspraak staan!

Jeetje, ik vind het wel spannend hoor!! :frown: Arun heeft nog niets door, zit nu lekker voor me op zijn kussentje te slapen...

Vanavond nog maar even flink verwennen :)

Dan ga ik morgenvroeg ook nog even naar de supermarkt om een stronk witlof en peterselie te halen, dat vind hij het lekkerste! En ik moest ook hooi/voer/drinkflesje/kussentje meenemen...

Spuitjes ed voor medicijnen enzo heb ik al op voorraad als hij nadien terug komt, altijd handig als je zelf verpleegkundige bent ;) En donderdag als ik hem weer ga halen hoef ik pas 's middags om half 3 te gaan werken, dus kan ik hem nog een hele tijd in de gaten houden, en 's avonds om 5 uur is mijn vriend weer thuis.

Even nog wat praktische vraagjes:

- Is er nog iets wat ik mee kan nemen of wat ik nog ter voorbereiding kan doen?

- Kan hij gewoon SS eten nadien? Omdat die brokken nogal hard/groot zijn...

- Bij de DA zal hij waarschijnlijk wel binnen slapen, is dat een probleem aangezien hij hier altijd buiten slaapt? (en dan bedoel ik mn de overgang naar de kou als hij nadien weer terug komt)

Edit:

@ bunny ranch chanty: Ik weet niet wat die in gemert gaat kosten, waar ik nu dus de afspraak heb staan... Dat wordt morgen gezegd als ze naar het gebit hebben gekeken. De kosten voor een nachtje blijven is 10 euro, dat hebben ze al wel gezegd. Ik heb zoiezo gemerkt dat de kosten van een DA erg verschillen, wat ik tenminste hier op het forum zo terug lees... En de DA waar ik morgen naar toe ga, hebben met klem benadrukt dat hij niet nuchter mag zijn (hebben de anderen het niet eens over gehad), dus dat is positief ^^

aangepast door hiekje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meen je dat? Ik wist niet dat dat mocht.. Dat zou wel fijn zijn want dan heeft hij natuurlijk meteen alles tegelijk achter de rug! Ik zal het meteen vragen morgenvroeg!

Mag het ook als hij nog maar 3 maanden is? Meestal mag dat toch pas na 4 maanden? Hij is nl nog maar van 16 augustus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanaf hoeveel weken kan je zien of ze het hebben?

heb je het nu over de tandjes? ik heb geen idee, maar Arun is nu 3 maanden en als je kijkt hoe lang zijn tanden nu al zijn.... maar hij heeft het ook erfelijk gekregen, dus zie je het denk ik al vrij vroeg. maar als ze het krijgen door een andere oorzaak kan dat natuurlijk veel later ontstaan.

ik zal morgen vragen of het castreren ook meteen kan (dus of zijn balletjes zijn ingedaald)

bedankt voor jullie steun en adviezen allemaal, vind ik echt super!! :goed:

ik zal morgen laten weten hoe het is gegaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je gelijk gehandeld en doorgezet hebt!

OM nog even op je vragen te antwoorden:

Even nog wat praktische vraagjes:

- Is er nog iets wat ik mee kan nemen of wat ik nog ter voorbereiding kan doen?

Ter voorbereiding kan je weinig doen. Hem gewoon lekker laten eten is vrijwel t enige.

Ik heb Floes destijds een bakje met in stukjes gesneden groen meegegeven en een bakje geknipt hooi en zijn brokjes.

Als ze alweer beginnen met eten is het het beste om hun eigen vertrouwde eten te krijgen.

- Kan hij gewoon SS eten nadien? Omdat die brokken nogal hard/groot zijn...

Floes at voor de ingreep SS en eet dit nu gewoon nog steeds. Hij krijgt het juist makkelijk naar binnen. Ze pakken het biksje met hun lippen en werken het zo verder naar achter.

- Bij de DA zal hij waarschijnlijk wel binnen slapen, is dat een probleem aangezien hij hier altijd buiten slaapt? (en dan bedoel ik mn de overgang naar de kou als hij nadien weer terug komt)

Ik ga er vanuit dat ze bij de dierenarts de verwarming niet op 25 graden hebben staan.

Helaas heb je ook geen andere keuze.

Als hij bij thuiskomst weer goed en geheel zelfstandig eet en de wondjes er goed uitzien in zijn mondje (zullen als het goed is voor vertrek nog gecontroleerd worden) kan hij waarschijnlijk wel gewoon weer naar buiten.

Succes morgen!

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiekje..

Catootje heb ik s'ochtends gebracht naar de DA en kon haar s'middags weer ophalen. Ik had haar wat hooi meegegeven en toen ik haar ging halen had ze er al van gegeten.

Vraag wel carprofen drops mee naar huis (pijnstilling). Ik had ook gevraagd of ik dat voor de zekerheid mee kon krijgen.. gelukkig niet nodig gehad dus ik kan het flesje weer terugbrengen naar de DA.

Catootje is ook meteen weer goed gaan eten /drinken en keutelen. Ze heeft totaal geen last gehad van de operatie...

1 advies: Laat ze er wel alle 4 uithalen!

wbt castreren... kan je met 3 maanden idd al laten doen. Mirrin is met 3 maanden ook gecastreerd... Is wel zo makkelijk om het te combineren met het verwijderen van de tandjes..

aangepast door Mirrin&Catootje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kelly: bedankt voor het beantwoorden van de vragen! Dat stelt me al weer meer gerust :) Ik heb de brokjes al klaar staan, dus ga nog even het hooi klein knippen en verse groente halen!

@Lieke: Ik ga nu naar Gemert, daar was vandaag al plek (en is ook dichterbij), in Helmond kon ik pas maandag terecht.. Wel leuk dat je in de buurt woont ;) Dan kan je ook ervaringen delen mbt de DA's, want volgens mij zit daar ontzettend veel verschil in!

@Mirrin&Catootje: Ik laat zoiezo alle 4 de tandjes eruit halen, want ze zijn allemaal gewoon echt te lang. En ik hoop dat ze hem dus ook meteen willen castreren, dan is Arun er meteen vanaf! Ik heb de naam vd pijnstilling opgeschreven, dus kan ik vragen of ik ze mee krijg. Altijd beter om wat op voorraad te hebben ipv dat hij pijn moet gaan lijden.

Ik ga nu nog wat spulletjes bij elkaar zoeken, en Arun klaar maken voor vertrek... Ik heb hem gisterenavond extra eten gegeven, en net ook nog zijn dagelijkse hoeveelheid, dus nuchter is hij zeker niet.

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .